راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان در نکا برگزار شد‌/ تصویر

راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان با حضور نماینده ولی فقیه در استان مازندران دانش‌آموزان و اقشار مختلف مردم درشهرستان نکا  برگزار شد.

به گزارش نیکا خبر ، راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان و روز ملی استکبارستیزی صبح امروز همزمان با سراسر کشور با حضور آیت الله محمدی لائینی  نماینده ولی فقیه در استان ، دانش‌آموزان و اقشار مختلف مردم درنکا برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز ۱۳ آبان، اتحاد و همدلی خود را به رخ استکبار جهانی کشیدند و با سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» خشم و انزجار خود را از استکبار جهانی اعلام کردند و شعار ۱۳ آبان امسال نیز به نام “استکبارستیزی سرآغاز افول آمریکا” نام‌گذاری شده است.

حضور دانش‌آموزان و دانشجویان روحانیت معظم نیروهای انتظامی و نظامی در کنار جمع کثیر مردم دیار نیکان  نشان‌دهنده وحدت و یکپارچگی نسل‌های سوم و چهارم انقلاب در پایبندی به آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است.

روز ۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران یادآور ۳ واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که روز دانش‌آموزی، روز تبعید امام‌خمینی(ره) به ترکیه در ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) در سال ۱۳۵۸ از جمله مناسبت‌های ۱۳ آبان است.

کاپیتولاسیون حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و ریشه در استعمار دارد از این رو کشورهای استعمارگر این قانون را به کشورهای تحت سلطه خود تحمیل می‌کردند، این قانون در سال ۱۳۰۶ تحت فشار افکار عمومی و فضای حاکم بر روابط بین‌الملل پس از جنگ جهانی اول لغو شد.

هنوز بیش از ۳ دهه از لغو کاپیتولاسیون نمی‌گذشت که در ۱۳ مهرماه سال ۱۳۴۲، لایحه کاپیتولاسیون به دستور شاه ایران و با پیشنهاد آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت قضایی اتباع آمریکایی در ایران به صورت یک لایحه توسط هیئت دولت تصویب شد.

خبر تصویب لایحه کاپیتولاسیون به گوش مردم و به گوش امام خمینی(ره) رسید و امام(ره) در ۴ آبان سال ۱۳۴۳ نسبت به لایحه ننگین کاپیتولاسیون به شدت اعتراض و افشاگری کردند و تصویب این لایحه ننگین استعماری را کمال وقاحت دانستند.

رژیم پهلوی که نتوانسته بود امام خمینی(ره) را با هیچ شیوه‌ای آرام کند تنها یک راه پیش روی خود می‌دید و آن هم تبعید امام(ره) بود تا اینکه در شب ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳، امام‌(ره) را به ترکیه تبعید کردند و این سرانجام هجرتی بود که ۱۴ سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد.

۱۳ آبان به نام روز دانش‌آموزی نیز نام‌گذاری شده است لذا سال‌ها بعد زمانی که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت‌سازی نزدیک می‌شد و همه اقشار مردم برای عمل به تکلیف الهی خود تلاش می‌کردند و در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان نیز شور و حال دیگری داشتند.

در صبح روز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷، دانش‌آموزان و جوانان پرشور و خداجو در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند اما ساعتی بعد ماموران مسلح شاه وارد محوطه شدند و جوانان و نوجوانان بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند.

پس از آن، امام خمینی(ره) در پیامی فرمودند: «عزیزان من صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است، ایران امروز جایگاه آزادگان است و من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام و صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم»

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نیز از مناسبت‌های دیگر ۱۳ آبان است از این رو در ابتدای انقلاب، تعدادی از دانشجویان با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و بازستانی اموال ملت ایران، تصمیم به تسخیر سفارت یا لانه جاسوسی آمریکا گرفتند.

در هنگام تسخیر سفارت، آمریکایی‌ها به سرعت مشغول نابود کردن اسناد دخالت‌ها، تجاوزات و غارت‌های خود شدند و پس از تسخیر سفارت به دست دانشجویان، بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شد و در اختیار همگان قرار گرفت.

به محض انتشار اسناد، مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند و امام خمینی(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم نامیدند از سوی دیگر این حرکت دانشجویان، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و پس از آن آمریکایی‌ها دست به اقدامات متعدد بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند.

آمریکایی‌ها پس از بی‌ثمر ماندن نقشه‌های خود، اقدامات دیگری را آغاز کردند که حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه‌کر

جمله اقدامات دیگر آن‌ها بود.

و امروز جهانیان شاهد هستند که ملت ایران برای مقابله با ظلم، بی‌عدالتی و مبارزه با استکبار جهانی همچون گذشته دارای عزم جدی و قاطعانه‌ هستند و اقدامات و نقشه‌های شوم دشمنان نیز هیچ خللی در این عزم وارد نکرده است و این ‌گونه روز ۱۳ آبان برای همیشه در تاریخ ایران اسلامی ماندگار شد.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *