اولین شورای فرهنگی روستائی مازندران درروستای کلت نکا تشکیل شد

عصر امروز با حضور مدیرکل فرهنگی امور روستایی نهاد ریاست جمهوری زنگ اولین شورای
فرهنگی در روستای کلت شهرستان نکا بعنوان پایلوت مازندران بصدا در آمده است .
رضا برزگر ظهر در جلسه تشکیل شورای فرهنگی در اولین روستای مازندران در کلت از بخش مرکزی شهرستان نکا که با حضور مدیر کل امور روستائی ، فرماندار نکا بخشداران بخش مرکزی و هزارجریب و نیز اعشای شورای فرهنگی روستای کلت برگزار شده بود در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه هجمه‌های فرهنگی دشمن به روستاها رسوخ پیدا کرده است، بیان داشت: پرداختن به مسائل فرهنگی روستاها از مهم‌ترین مسائلی است که از سوی دستگاه‌های فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

DSC_0077

DSC_0057

DSC_0063
برزگر در تشریح این طرح فرهنگی که برای اولین بار در استان مازندران بعنوان پایلوت در روستای کلت اجرا میشود خاطر نشان کرد : تاکنون توجه ویژه‌ای به مسائل عمرانی و زیرساختی در روستاها شده است اما از موضوعات فرهنگی غافل بودیم، تصریح کرد: برای برون رفت از مشکلات و محرومیت‌های روستایی در کنار مسائل زیر ساختی، عمرانی و اشتغال باید به مباحث فرهنگی که منشاء توسعه یافتگی است پرداخته شود.

او افزود: هدایت دستگاه‌های فرهنگی را به سمت ارائه برنامه‌های مناسب با ظرفیت‌های روستایی تاکید کرد و افزود: با توجه به تحریم‌های اقتصادی حاکم در کشور دولت با محدودیت اعتباری مواجه است و لازم است برای تشکیل شورای فرهنگی و اجرای این گونه فعالیت‌ها از ظرفیت‌های موجود در روستاها استفاده شود.

وی با بیان اینکه خلاء حضور دستگاه‌های فرهنگی در روستاها محسوس است، گفت: برای مقابله با اهداف و برنامه‌های دشمن لازم است قرارگاه فرهنگی در روستاها ایجاد شود.

مدیرکل فرهنگی امور روستایی نهاد ریاست جمهوری، مسئولیت‌پذیری مردم را در این حوزه ضروری دانست و ادامه داد: بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی باید به روستاییان سپرده شود.

وی افزود: در مرحله نخست اجرای شورای فرهنگی در روستاها هر شهرستان یک روستا را پایلوت قرار دهد.

برزگر با بیان اینکه این اقدام موازی‌کاری با فعالیت‌های تعریف شده دستگاه‌های فرهنگی نیست، گفت: ما به‌عنوان حلقه واصل در ایجاد شورای فرهنگی در روستاها کار می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت خوب فکری و مالی در روستاها وجود دارد که باید با تشکیل اتاق فکر فرهنگی در روستاها به سمت درستی هدایت شود.

برزگر با تاکید براینکه نیاز است تقویم فرهنگی اجتماعی در روستاها تدوین شود، بیان داشت: بسیاری از اقدامات فرهنگی به صورت پراکنده و موازی انجام می‌شود که باید برای هم‌گرایی بیشتر ساماندهی شود.

وی افزود: گام نخست از ۲۲ شهرستان مازندران ۲۲ روستا مدنظر قرار گرفته تا با همکاری دهیاران، شورای روستایی و سایر نهادهای فرهنگی برای نخستین‌بار شورای فرهنگی روستایی تشکیل شود.

مدیرکل فرهنگی امور روستایی نهاد ریاست جمهوری با اعلام اینکه کشور دارای ۴۲۴ شهرستان است و در مرحله اول همین تعداد روستا هدف ما در اجرای شورای فرهنگی است، گفت: در مرحله دوم یک‌هزار و ۵۰ بخش در کشور متولی اجرای شورای فرهنگی در روستاها می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شیوه‌نامه تشکیل شورای فرهنگی روستایی در اداره کل روستایی نهاد ریاست جمهوری تدوین شد، خاطرنشان کرد: آموزش روستاییان به طور جدی پیگیری شود.

درادامه رضا آزادی‌کناری در گفت‌وگو با خبرنگار ما در نکا افزود: تمامی روستاهای بالای ۵۰۰ خانوار از شورای فرهنگ عمومی برای توسعه فرهنگی روستاها برخوردار می‌شوند.

وی اظهار داشت: این شوراها با برنامه‌ریزی درست و اصولی فعال می‌شوند و برای حفظ و گسترش آیین‌های مذهبی و دینی، زبان و ادبیات بومی و محلی، نهادینه کردن و حفظ فرهنگ کار و تلاش در روستا‌ها، برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی، ورزش‌های سنتی و معماری و صنایع دستی در روستا‌ها تلاش خواهد کرد .

آزادی‌کناری با بیان اینکه روستای کلت نکا به‌عنوان پایلوت شورای فرهنگ روستایی در مازندران انتخاب و فعال شده است ادامه داد: تشکیل شورای فرهنگی سبب همگرایی و وحدت در روستاها می‌شود.

مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران با اشاره به وجود یک هزار و ۸۰۰ دهیاری مصوب در استان یادآور شد: از این تعداد دهیاری مصوب در استان در حال حاضر یک هزار و ۶۰۰ دهیاری فعال هستند.

وی خاطر شان کرد: توسعه روستاها تنها در زمینه عمران و آبادی و اشتغال نیست بلکه لازمه آن ایجاد مسایل فرهنگی است.

آزادی‌کناری ادامه داد: روستا به‌عنوان محور توسعه باید مورد توجه باشند و دهیاران برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در روستاها باید با تمام توان وارد شوند.

DSC_0053

DSC_0067

رضا آزادی کنار ی مدیرامور روستائی استان مازندران نیز در این گفتگو خاطر نشان کرد تمامی روستاهای بالای ۵۰۰ خانوار از این ظرفیت برخوردارند و این شورا شکل خواهد گرفت
وی افزود تا پایان هفته اینده در ۲۲ روستا شورای فرهنگی اعضایشان مشخص و شروع به فعالیت خواهند نمود .

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *