مطهری فرد :مرور داستان عاشورا تنها برای گریستن نیست
تاریخ انتشار خبر : ۹۸/۰۶/۲۳
به نام خدا
عرض ادب و احترام به حضور مخاطبان و مراجان پایگاه خبری نیکاخبر
در قالب سه بیان نکاتی مرتبط با عنوان به حضورتان تقدیم می گردد
نکته نخست: فلسفه قیامی چنین خونین
نخستین پرسشی که همواره درباره حادثه کربلا قابل طرح است، علت چنین جانفشانی و ایثار است. آیا راه دیگری برای انجام وظایف امامت نبود؟
پاسخ همه تاریخ دانان منفی است؛ زیرا امویان کاری کرده بودند که امت مسلمان در آستانه مسخ و تغییر هویت بود: به تعبیر امام موسی صدر «امام حسین خود را در برابر امتی دید که وجدانش بـه خـواب رفته است؛ امتی سلطهپذیر و بزدل و طمعکار که نمیتواند حقوق خود را به دست آورد و حاکمان هرگونه که بخواهند با آن برخورد میکنند و میتوانند صدهزار نفر را که به گفته معاویه شتر نر را از شتر ماده تشخیص نمیدهند، برای سپاه خود جمعآوری کنند. در برابر این واقعیت تلخ، امام حسین راهی برای بیدار کردن این وجدانها و بازگرداندن خون سالم به رگهای افراد این امت نیافت، جز اینکه بزرگترین جانفشانی را رقم زند…. بدین ترتیب امام حسین(ع) شیوهای خاص در پیش گرفت و سطح جانفشانی را تا بدانجا بالا برد که کسی نتواند آن را نادیده بگیرد و وجدانهای خواب یا طمعکار یا سازشپذیر یا بزدلِ این امت با دیدن این حوادث به خود آیند. امت نیازمند ضربهای شدید بود و چنین ضربهای جز با خلق یک جانفشانی بزرگ شکل نمیگرفت.»
و این انتخاب هوشمندانه و شجاعانه موثر واقع شد به این نشان که: «یزید میخواست اسلام را ریشهکن کند. اما پس از انقلاب حسین، یزید نیز عقب نشست، چرا که دید عزای حسینی در خانه خودش برپا داشته شده است. اطرافیانش شروع به توبیخ و ملامتش کردند. پس گفت: خداوند ابنمرجانه را بمیراند، او در این مسئله عجله کرد.»
نکته دوم: عنصر عزت در قیام عاشورا
نکته مهم دیگری که باید به آن پرداخته است، آن است که جانفشانی، ایثار، شهادت و اسارت اباعبدالله و خاندان او، به رغم عمق فاجعه و شدت جنایت دشمن، هیچگاه آمیخته به ذلت، خواری و تسلیم نشد؛ حتی در شب عاشورا:
بیان امام موسی صدر در اینجا اینگونه است که:
«امام حسین در این شب کوشید اصحاب و اهلبیت و زنان خود را برای ورود مقتدرانه و عزتمندانه و استوار در نبردی حتمی آماده سازد. امام میخواست گریه و زاری و هرگونه مظهری را که بیانگر خواری و بیچارگی و ترس است، بهطور کلی از آنها دور کند. از این رو، وقتی در حال حرکت بهسوی کربلا بودند، شروع به زمینهسازی برای این جنگ کرد. از جمله اینکه آیه «إنّا لله و إنّا إلیه راجعون» را خواند. پسرش علیاکبر از او پرسید: پدر، چرا این آیه را خواندی؟ امام فرمود: شنیدم هاتفی ندا در داد: این قوم حرکت میکنند و مرگ نیز همراه آنان در حرکت است. این ندا مرگ ما را خبر میدهد. علیاکبر پرسید: آیا ما برحق نیستیم؟ فرمود: آری. او گفت: پس باکی از مرگ نداریم.»
با بررسی حوادث کربلا امام را در این هدف نیز موفق مییابیم به این نشانی که:
«در کربلا تا آخرین نفس از جان همه مردان، هیچ اثری از خواری دیده نمیشود. همه آنان عزتمندانه و قهرمانانه و مقتدرانه وارد میدان شدند و تابلویی درخشان در تاریخ قهرمانیها و انقلابها ترسیم کردند.»
این نکته مهمی است که مرحوم شهید مطهری نیز بر آن اصرار فراوان دارد و به همین دلیل از خواندن «روضههای تذلل»؛ یعنی ذکر مصیبتهای نامستندی که بوی ضعف و خواری میدهد، به شدت نهی میکند.
نکته سوم: درسآموزی و عبرتگیری از کربلا
آن که عزاداری و ذکر مکرر داستان عاشورا نه فقط برای برانگیختن احساسات و گریستن است.
علاوه بر آن همواره باید از خود پرسید که:
«اگر امام حسین(ع) این روزها در میان ما بود چه میکرد؟… گریه بر امام حسین برای آن است که حسین را به یاد ما بیاورد تا موضع او و قهرمانیهای او را دریابیم و از او پیروی کنیم. مقتلخوانی برای آن است که عواطف ما را برانگیزد تا در کنار عقل خود و در برابر دشمن بایستیم و با ستمگران مبارزه کنیم.»
امام موسی صدر آن عالم گمشده ما در این باب میگوید:
«من حسینی که به رنجدیدگان اهتمام نورزد نمیشناسم. به حسینی که شهیدِ گریه مینامندش ایمان ندارم. من به گریه و زاری برای سبک شدن و تخلیه هیجان و ناراحتی ایمان ندارم. ایمان من این است که امکان ندارد امام حسین جز برای احقاق حق کشته شده باشد. … من برای امام حسین گریه میکنم تا او را به یاد داشته باشم و به یاد داشته باشم که او در برابر دنیایی از قدرت ایستاد؛ دنیایی که همگی دست به دست هم داده و از هر سو او را احاطه کرده بودند و او به تنهایی به میدان میرفت … بنابراین، من نمیتوانم مراسم عزاداری امام حسین(ع) را از تلاش برای حمایت مجاهدان در مرزها جدا بدانم. من نمیتوانم سوگواری برای امام حسین را درک کنم؛ مگر آنکه بتواند قهرمانانی را تربیت کند؛ کسانی را تربیت کند که در برابر ستمگر بایستند و در برابر حاکم ستمگر سخن حق را بگویند. این است معنای حسین و معنای عزاداری برای امام حسین.»
نکته پایانی پیشنهاد
آیا اندیشدهاید که چگونه به حسین یاری برسانید؟ غیر از گریه چه کردهاید؟….
پیشنهادی به شما می دهم.
اگر حسین برای دین کشته شد و دین و آموزه های دینی اکنون در پیش ماست، هر کدام از ما، چه بزرگ و چه کوچک، میتواند در تحقق هدف دینی، حسین و زینب را یاری کند. اگر کسی نماز نمیگزارد، برای اکرام حسین و زینب نماز بخواند. من قول میدهم که نام او در فهرست یاریکنندگان و همراهان حسین و زینب درج میشود. اگر کسی غیبت میکند و برای تکریم حسین این کار را ترک کند، حسین او را در شمار یاران و سپاهش میگذارد. اگر کسی وجدان مریضی دارد و آن را پاک میگرداند، اگر کسی با بستگانش اختلافی دارد و آن را رفع میکند، اگر کسی به همسایهاش کمکی کند، اگر کسی مشکلی دارد و آن را حل کند، اگر کسی فرزندش را نیکو تربیت کند، اگر کسی در لباس و زندگی و زبان و نماز و خانه اش نقصی دارد و آن را برطرف کند، این شخص از جمله یاران حسین و یاران زینب است. و از خداوند میخواهیم که اینگونه باشیم.
محمدصادق مطهری ف
الله اکبر و بارک الله یا شیخ
رحم الله والدیک
رحمت به شیر پاکی که خوردی
سلام
حاجی فرمایشاتت تند و تیز هست
یکوقت به کسی بر نخوره برات درد سر درست کنن؟
مثل همیشه شجاعانه حرف زدی.
دوستت دارم
انت فی قلبی
امیدوارم از گذر شور حسینی به شعور حسینی هم برسیم.
خدا کنه عصر امام زمانمون رو بشناسیم و وظیفه خودمون رو درک کنیم
ممنونم استاد ارجمند حاج آقای مطهری فرد.
به به حاج آقای مطهری
باز هم گل کاشتی
کجایی شما؟ بچه های محل و مسجد براتون سلام می رسونن. خیلی مشتاقیم دوباره تشریف بیارید
لذت حضورتون برای همه اهالی هنوز که هنوزه تازه هست.
السلام علیک یا اباعبدالله
سلام بر حاج آقای مطهری عزیز
استفاده کردیم.
آرزوی موفقیت برای حضرتعالی
سلام
خوانشی بدیع و صریح بود.
خواندن آن لذتبخش است
درودتان باد و مانا بمانید
درود درود حضرت استاد
نگاه برنده و تیزی هست بدون تعارف.
بیخود نیست که این سید عزیز و عالم فرزانه توانسته شیعیان لبنان رو زنده کنه.
سلام استاد
درود بر امام صدر ودرود بر قلم شیوای شما
کمتر کسی میتواند چنین بلیغ و فصیح واقعه ی عاشورا و قیام امام حسین (ع )را به تصویر بکشد
مردم از واقعه ی عاشورا فقط تشنگی اهل حرم را شنیده اند
فقط ثواب گریه بر حسین را شنیده اند
و روایتهای پیش پا افتاده و کذب
ولی شما با قلمی برآزنده و بسیار شیوا
واقعیت حسین و قیام ایشان را به تصویر کشیدین
و کمتر کسی است که این جمله ها را بخواند وبه قلم شما تحسین نگوید
هر چند شاید به مزاج بعضی از راویان هرزه گو خوش نیاید
جا دارد به شما دست مریزاد بگویم
واز خداوند برای شما عمری باعزت طلب کنم
سربلند باشید و پایدار
سلام
جالب بود
در جملاتی کوتاه به سه مطلب اساسی پرداختید.
واقعا پیشنهاد های جالبی هست
همیشه برا خودم سوال بود که خب ثمره این ده روز عزاداری چیه؟ و قراره چه اتفاقی بیفته
ممنون ازتون
باسلام-وعرض تسلیت ایام عزاداری سید وسالار شهیدان بهمه هم وطنان سوگوار ومعزّا، وتشکر از مطالب بجا وحقنگرحاج آقا! که از حقایق بروز محرم و ثمرمندقیام کربلاست وان شاالله که (اگر…!) بدان گوش جان فرا دهیم ودهند ،بخصوص مسئولین وبزرگان دینی وخوب وبجا ،بموقع ،تمیز ،بی غرضانه وعدم سیاسیکاریها وتفسیر به رایها ورسا وآگاهانه وبا بصیرت و… بدان عمل کنیم.که واقعأ راهگشا خواهد بود.
درود بر شما آشیخ محمدصادق عزیز
آفرین به شما
بنظر بنده خیلی وقته مسئولین ما بازخواست نشدن در مورد پیام قیام حسینی سال ۶۱ و قیام خمینی ۵۷، و اینکه چه کردن برای تحقق آرمان ها
مردم مثل همیشه سهم خودشان را ادا کردند و این مسئولین هستند که باید تکلیف و خط و مشی خودشون رو مشخص کنند.
سلام
جملات امام موسی صدر زنده هست و از حنجره ای آشنا با درد برخواسته.
درود بر شما که یاد ایشون رو زنده کردی
جالب بود
درود حاج آقای مطهری
مشتاق زیارتتون