همایش پدافند غیرعامل با هدف مبارزه با مگس میوه مدیترانه ایی در نکا / تصویر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا از برگزاری همایش پدافند غیرعامل با هدف مبارزه با مگس میوه مدیترانه ایی در شهرستان نکا خبر داد ،
به گزارش ، نیکا خبر ، سید شبیرموسوی صبح امروز در حاشبه برگزاری این همایش درباغ جناب موسوی از کشاورزان پیشرو روستای چمان از بخش مرکزی شهرستان نکا با حضور حجت الاسلام محمد صادق محمدی لائینی به نمایندگی از امام جمعه محترم و معاون فرماندار شهرستان نکا ، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی شرق استان ، کارشناسان و باغدران پی رجه گفت :به سبب اهمیت موضوع مقابله همه جانبه، تاکنون بیش از هشتاد و دو کلاس آموزشی و بیست همایش با هدف آموزش برای آشنایی کشاورزان با چگونگی مقابله با مگس میوه مدیترانه ای در شهرستان نکا برگزار شده است.
این مقام مسئول در جهاد کشاورزی شهرستان نکا خاطرنشان کرد :تاکنون بیش از سه هزار کشاورز باغدار و بهره بردار ، دوره ها مختلف آموزشی مقابله با مگس میوه مدیترانه ای را فرا گرفته‌اند.
وی تصریح داد: با توجه به اهمیت مقابله با این بیماری و میزان خسارت وارده از سوی مگس‌های میوه مدیترانه ای ضرورت دارد که کشاورزان نسبت به رعایت بهداشت باغات اهتمام ویژه داشته باشند ضمن اینکه توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی را جدی بگیرند.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا با بیان اینکه جمعیت این آفت نگران‌کننده نیست و تحت کنترل است، گفت: از اول امسال تاکنون مبارزه و اجرای عملیات طعمه مسموم پاشی علیه این آفت در سطوح مختلف در باغات شهرستان اغاز شده است . و کشاورزان با تشکیل ستاد ویژه در روستاها با عزم جدی ضمن فراگیری نحوه مبارزه با همکاری و هماهنگی کارشناسان اقدام به مبارزه نمایند
وی درباره نحوه طعمه پاشی بیان کرد: طعمه پاشی باید با استفاده از سمپاش پشتی تلمبه ای بصورت یک ردیف در میان با طعمه تهیه شده در قسمت های جنوبی و آفتابگیر درخت ۲۵ روز قبل از رسیدن میوه صورت گیرد.
این مسوول ادامه داد: نصب تله های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ،سراتینکس یا فرومون به تعداد ۳۰ تا ۵۰ عدد در هکتار برای شکار انبوه تاثیر به سزایی در کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت خواهد داشت.
علوی معاون فرماندار شهرستان نکا نیز با تاكيد بر افزايش مشاركت مردم در مبارزه با اين آفت افزود: در اين راه دستگاه هاي دولتي در زمينه تأمین امكانات مشاركت مي كنند ولي بار اصلي بر دوش مردم قرار مي گيرد.و در این زمینه باید همه مشارکت جدی داشته باشند .


شایان ذکر است در این رزمایش مهندس منقضی مدیر اداره تولیدات گیاهی وکارشناس مدرس این حوزه و نیز و مهندس خانی از باغداران منطقه در خصوص اینکه این آفت به ارائه روش های مقابله با مگس مدیترانه پرداختند  .

خانی گفت :مگس مدیترانه ایی ازچندسال قبل وارد استان شده است و به رغم تلاش ها، حجم خسارت ها بالا بوده است گفت: حدود ۲۵۰ گونه گياهي به عنوان ميزبان اين آفت شناخته مي شود.
او گفت: برای برون رفت از این چالش کشاورزان بایستی توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی را جدی بگیرند .

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *