خارمندی طعم شیرین و خوشمزه ای دارد/تصاویر/

یکی از بزرگترین نعمتهایی که خداوند به بشر ارزانی داشته غذای خوب و مناسب و همچنین میوه جات میباشد . بطوریکه در قرآن خداوند به بعضی از میوه جات سوگند یاد کرده است .
استان مازندران بعلت برخورداری از آب و هوای معتدل و اقلیم مناسب و خاک غنی ، مرکز رویش انواع و اقسام میوه جات و محصولات کشاورزی میباشد که در کمتر منطقه ای از کشور مانند آنرا داریم .
یکی از این میوه جات با ارزش که کمتر به آن اهمیت داده شده است خرمالوی وحشی یا خرمالوی جنگلی که در گویش محلی به آن خارمندی یا خرمندی گفته میشود و درخت آن کهلودار معروف است .
DSCN2033
درخت خارمندی گیاهی است دائمی که در مناطق مرطوب و جنگلی میروید و در فصل پاییز دچار برگریزان میشود . میوه خرمالو جنگلی که از اوایل آبان قابل برداشت است به شکل خرمالو ولی کوچکتر است و هسته دارد و طعم شیرین و خوشمزه ای دارد . لازم به ذکر است خرمالوی معمولی گونه ای از همین گیاه است که اطلاح نژاد شده است .
میوه خارمندی هم مصرف خوراکی دارد و هم مصارف دارویی . خرمالو جنگلی بعلت دارا بودن انواع ویتامین ها از قبیل A و B1و C برای سلامتی و پتاسیم آن برای کاهش فشار خون و پکتین برای کاهش چربی خون مفید است . تانن موجود در خرمالو برای درمان اسهال مفید است .
این میوه سرشار از آنتی اکسیدان بتاکاروتن است که مانع رشد سلولهای سرطانی در بدن میشود .
از چوب درخت خارمندی برای ساختن ماسوره نساجی در قدیم استفاده میشد .
در کتاب اعجاز خوراکیها نوشته دکتر غیاث الدین جزایری ( بنیانگزار علم تغذیه نوین در ایران ) ذکر شده که میوه خرمالو باعث تقویت کبد و کلیه و تصفیه خون میشود .
در قدیم معتقد بودند طبیعت این میوه گرم بوده و در فصل سرد سال برای گرم نگهداشتن بدن آنرا مصرف میکردند .
این میوه چون در مناطق جنگلی رشد میکند و مورد هجوم آفات نباتی قرار نمیگیرد نیاز به سموم شیمیایی و کود مصنوعی ندارد بنابر این یک محصول کاملاٌ ارگانیک ( طبیعی ) بشمار میرود .
در قدیم در بعضی از روستاها و حتی در حال حاضر نیز از این میوه شیره ای تهیه میشود بنام دوشه یا دوشاب که بسیار شیرین و خوش طعم میباشد و در تهیه انواع شیرینی جات و دسرها و حلواها بکار میرود و همچنین خود این شیره بعنوان غذای اصلی در وعده صبحانه یا شام بهمراه نان مصرف میگردد .
از مهمترین شیرینی های تهیه شده با این شیره میتوان از پشتزیک ( به همراه کنجد و گردو و روغن ) ، برنج دوشه ( از برنج برشته شده به همراه شیره خرمالو ) و برف دشو ( مخلوط برف و دشو که شبیه بستنی میباشد ) نام برد که بخصوص در شب یلدا و سایر شب نشینی ها مورد مصرف قرار میگرفت .
مسعود حقانی
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی
چند تصویراز مراحل تهیه و پخت ده شو و یا دوشاب ، توسط مردم روستای درویشخلک از بخش مرکزی نکا
DSCN1186

DSCN1190
DSCN1509

DSCN1512

DSCN1515

DSCN1516

DSCN1524

DSCN1527

DSCN1528

DSCN1537

DSCN1539

DSCN1541

DSCN1544

DSCN1580

DSCN1582

DSCN1583

DSCN1585

DSCN1586

DSCN1587

DSCN1589

دیدگاه های این مطلب

5 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. مهران بابادوست در گفت:

    مرسی جناب آقای حقانی اطلاعاتی که دادید بسیار ممنونم

  2. علی سورتیچی کارکم بایع کلا در گفت:

    ایول نکا نیوز دهنم اب افتاد دلم به تاپ تاپ افتاد

  3. سلام
    گزارش جامعی بود؛ و گزارش تصویری خیلی خوبی داشت. لذت بردیم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *