آیین روز مزرعه ملی ترویج و توسعه کشاورزی ارگانیک ایران درنکابرگزارشد/تصویر

همزمان با روز ملی مزرعه برای نخستین باربرنج ارگانیگ که در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در سایت مرکز تحقیقات این محصول در روستای بایع کلا شهرستان نکا تولید شده بودبرداشت شد.
به گزارش نیکا خبر ، طاهری ذبیر اجرایی این همایش گفت : هدف از برگزاری روز ملی مزرعه برنج ترویج و انتقال آخرین یافته ها به کشاورزان و محققان بوده که درکنار آن غرفه های از محصولات ارگانیت و تحقیقات این حوزه به نمایش در آمده است .
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیزگفت: هم اکنون حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران در قالب طرح های نظارت و تولید برنج ارگانیک در دست اجراست.
عزیزاله شهیدی فر در مراسم روز مزرعه ملی ترویج و توسعه کشاورزی ارگانیک گفت: پس از ۸ سال نتایج یافته ها و تحقیقات استان در حوزه تولید برنج ارگانیک در مرکز تحقیقات این محصول در این خطه شمال کشور به بار نشست.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیام تولید برنج ارگانیک در مازندران را به نتیجه رسیدن تلاش کشاورزان پیشرو برنجکار در کنار محققان و مروجان دانست و ابراز امیدواری کرد یافته های تحقیقاتی در حوزه کشاورزی بتواند کاربردی تر شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران در قالب طرح های نظارت و تولید برنج ارگانیک در دست اجراست و به طریقی در آینده باید شاهد کاهش قابل توجه مصرف انواع سموم و سایر نهاده های کشاورزی از جمله کود شیمیایی با تولید برنج ارگانیک باشیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران برندسازی را در کنار تولید برنج ارگانیک از دیگر برنامه سازمان متبوعش بیان کرد و اظهار کرد: برند و استانداردسازی محصول برنج ارگانیک در کنار بازرگانی این محصول باید مورد توجه قرار گیرد.
شهیدی فر گفت: برنج به عنوان مهمترین منبع درآمدی شالیکاران مازنی است و همواره باید بازرگانی این محصول مورد توجه مسوولان کشوری باشد.
بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهایی سازمان جهاد کشاورزی نیز گفت: درکشت ارگانیت بدون استفاده از نهادهای زیستی از نهادهای بیولوزیگ استفاده می شود و اقدامی موفق و نتیجه بخش بوده است .
شرفی مقدم مجری برنامه ملی ترویج و توسعه تولیدات کشاورزی ارگانیک گفت: نهضت ارگانیت از سال ۹۰ رسما آغازز شده است و کشورمان جز ۷۸ کشور صاحب نظام گواهی ملی مشخص و در رتبه ۷۰ تا ۸۰ قراردارد و این درحالی بود که تا سال ۲۰۰۸ اسمی از ایران در جای با این موضوع ثبت نشده بود .
او گفت : هم اکنون بیش از ۱۵۰ هزار کشاورز در کشور بدنبال تولید محصولات مختلف بصورت ارگانیک هستند
بخش دوم
خیریان پور معاون امور هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران گفت: میز تخصصی صادرات محصولات لبنیات، کیوی و ماهیان خاویاری به استان مازندران سپرده شده است.
اوگفت: با توجه به جایگاه مازندران در تولید محصولات کشاورزی باید تا پایان برنامه ششم متعهد به ارزش افزوده این محصولات باشیم.
وی با اشاره به برنامه مازندران برای رساندن سقف صادرات محصولات غیر نفتی تا پایان برنامه ششم به میزان سه میلیارد دلار، گفت: ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی استان مهمترین گام در رسیدن به این اهداف صادراتی است.
خیریانپور همچنین خواهان توسعه طرح های تولید ارگانیک محصولات کشاورزی در مازندران با توجه به برخورداری از کارشناسان و محققان برجسته در این حوزه شد و بهره گیری از یافته های تحقیقاتی را باعث کاربردی تر شدن تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: باید این طرح های پس از کاربردی در اختیار کشاورزان برای تولید بهتر قرار گیرد.
محمد علی مویدی رئیس موسسه آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۳۴ هزار هکتار از اراضی کشور کشاورزی ارگانیک انجام می‌شود، گفت: افزایش ۱۰ درصدی کشاورزی ارگانیک در برنامه ششم توسعه محور برنامه وزارت جهاد کشاورزی است.
گفت: کشور ایران در بین ۱۷۸ کشور دنیا که کشاورزی ارگانیک را انجام می دهد رتبه ۸۵ را دارد و با تحقق افزایش ۱۰ درصدی کشت ارگانیک این رتبه به ۱۲ دنیا می‌رسد.
وی با بیان اینکه امروز کشاورزی ارگانیک با بدست آمدن یافته ها و نتایج تحقیقاتی در ۳۵ محصول کشور از جمله برنج کاربردی شده است، اظهار کرد: باید زمین های زراعی و باغی کشاورزی ارگانیک را با همکاری کشاورزان پیش رو گسترش دهیم.
مویدی زمینه توسعه کشاورزی ارگانیک را به دلیل وجود تنوع اقلیمی آب و هوایی و محصولات کشاورزی در کشور مناسب دانست و گفت: انتقال یافته های تحقیقاتی در کشاورزی ارگانیک نیز مورد استقبال کارشناسان و عموم کشاورزان قرار گرفته است.
این مسوول تحقیقاتی کشاورزی به اهمیت تولیدات کشاورزی ایران اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی تنها بخشی است که توانسته در تحریم های اقتصادی علیه ایران پیشرفت های خوبی را بدست آورد و در واقع بخش کشاورزی ضد تحریم است.
مویدی با بیان اینکه مزارع ملی ترویج و توسعه کشاورزی ارگانیک ایران با محوریت برنج هدف بزرگی را در امنیت غذایی کشور محقق کرده است، گفت: امنیت غذایی، سلامت و کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی ایران باید مورد توجه مدیران آینده کشور نیز قرار بگیرد.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *