دومین جشنواره هلو شلیل نکا برگزار شد /تصویر

دومین جشنواره هلو و شلیل امسال در روستای بایع کلای از بخش مرکزی شهرستان نکا  مهد تولید هلو و شلیل واقع در شرق مازندران  آغاز شده است

به گزارش نیکا خبر :،  احمدی از کشاورزان پیشرو این روستا هدف اصلی این جشنواره را شکر گزاری به درگاه خداوندبه پاس نعمت فروان هلو شلیل در بایع کلای نکا اعلام کرد .او گفت: پرورش هلو و شلیل در این منطقه زمینه ساز اشتغال بیش از۶۰۰نفر طی شش الی هفت ماه از سال می باشد
بخشدار مرکزی نکا نیز درحاشیه برگزاری این جشنواره اعلام کرد :بایع کلا قطب تولید هلو شلیل در شرق مازندران است و گردش مالی این بخش در ایام برداشت هلو بیش از هفتصد میلیارد تومان تخمین زده می شود .
ظاهری  در خصوص پتانسیل این بخش در تولید هلو وشلیل گفت :۱۲۰ هزار تن هلو و شلیل سالانه از ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های شهرستان نکا برداشت می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات میوه‌های سردسیری وزارت جهادکشاورزی در این جشنواره با بیان اینکه ایران رتبه هفتم در تولید هلو و شلیل در جهان دارد، گفت: این میزان تولید نشان می‌دهد کشاورزان و باغدران وظیفه خود را به خوبی انجام دادند اما تنها مشکلی که وجود دارد در صد پائین صادرات این محصول است.

زینانلو گفت : ایران در صادرات محصولات باغی به‌ویژه هلو و شلیل در شرایط مطلوبی قرار ندارد و در جایگاه ۵۰ قرار گرفته است .

وی اظهار کرد: پژوهشکده میوه‌های سردسیری در سال‌های اخیر ۶۰ رقم را وارد کرد و چند سالی است بر روی ۲۶ رقم جدید هلو و شلیل در حال فعالیت است و متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق می تواند در اختیار باغداران قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تولید هلو و شلیل سه برابر نیاز میانگین کشوری است و مازاد آن راهی جز صادرات به کشورهای خارجی ندارد.
وی برون رفت از این چالش را بسته بندی های مناسب در اختیار گرفتن خودروهای یخچال داربرای حمل مناسب وتوجه به کیفیت محصول برای صادرات دانست
همچنین نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی مازندران در این جشنواره گفت: اگر می‌خواهیم کشوری مستقل باشیم و در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا بایستیم باید پایه‌های اقتصادکشورمان را قوی‌تر از گذشته کنیم.
علی‌محمد شاعری افزود: اشتغال، تولید ملی و اقتصاد بر پایه کشاورزی استوار است که در این امر کشاورزان با تلاش خود روند از مزرعه تا بازار را مدیریت می‌کنند.
وی بیان کرد: امسال ۱۲۰ میلیون تن انوع محصولات کشاورزی در کشور تولید شد که رتبه ۱۴ را در میزان تولیدات به خود اختصاص داده است.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای ایجاد صنایع تبدیلی بخش دولتی یا خصوصی زمینی را دراختیار سرمایه گذار بگذارند تا با تشکیل تعاونی بتوانیم مشکلات این حوزه را رفع کنیم.

شاعری بیان کرد: مشکل امروز ما تولید نیست بلکه دربحث بازرگانی و تنظیم بازار دچار مشکل هستیم و در این راستا بخش خصوصی باید مشارکت داشته باشد.
وی ادامه داد: بندرامیر آباد سومین بندرتجاری ایران و نخستین بندر شمال کشور شناخته شد و اداره گمرک از اداره به اداره کل تبدیل شد که باید این ظرفیت جهت توسعه صادرات استفاده کنیم.
جشنواره‌ای با طعم میوه‌های تابستانی
شایثان ذکر است دومین جشنواره ملی هلو و شلیل ۸ تا ۱۱ مرداد ماه امسال با بیش از یکصد غرفه از محصوالات کشاورزی صنایع دستی انواع اغذیه و ترشیجات عرقیجات بهمراه اجرای بازی و مسابقات محلی و جنگ شبانه روستای بایع کلا شهرستان نکا در حال برگزاریست


۱۲۰ هزار تن هلو و شلیل سالانه از ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های شهرستان نکا برداشت می‌شود.
گزارشگر : یداللهی

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *