طرح ساماندهی سواحل دریا؛ باید‌ها و نباید‌ها/به قلم سید محمود میرفیضی

حجم بالای سفر‌های تابستانی و علاقه خانواده‌ها به استراحت و تفریح در سواحل دریا، فرصت مغتنمی است تا با مدیریت صحیح منابع و اختصاص اعتبارات با توسعه صنعت گردشگری گامی موثر در جهت اشتغال زایی و رونق تولید برداریم.
با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس، صنعت گردشگری در کشور رونق چشمگیری می‌یابد در این میان نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که بیشترین حجم سفر‌های تابستانی، معطوف به شهر‌های ساحلی است، علاقه خانواده‌ها به استراحت و تفریح در سواحل دریا، هم فرصت مناسبی برای گردشگران محسوب می‌شود که کمی از مشکلات روحی و روانی حاصل از شغل و زندگی شهری فاصله بگیرند و هم فرصت اقتصادی مناسبی برای افراد بومی شهر‌های ساحلی است.

از آنجا که جامعه و به خصوص قشر جوان نیاز به شادابی و نشاط دارد، اینگونه سفر‌ها و تحرکات اجتماعی اجتناب ناپذیر است و همه دستگاه‌های اجرایی کشور موظفند که در راستای افزایش تحرک و نشاط اجتماعی در جامعه با تدبیر و برنامه ریزی تلاش کنند.

اما چنانچه قرار باشد به بهانه داشتن نشاط و شادابی از سوی عده­‌ای به ارزش­‌ها و هنجار‌های اجتماعی (نظیر بدپوششی و کشف حجاب در انظار عمومی و در داخل خودرو‌ها و.) بی­ حرمتی و بی­ اعتنایی شود این رفتار‌ها در سطح شهر‌ها موجب بروز عکس العمل­‌هایی از سوی برخی اقشار و گروه ­های اجتماعی شده و نظم و امنیت عمومی مختل می‌شود.

طبیعت سرسبز استان مازندران و جاذبه‌های طبیعی این استان به ویژه دریا و جنگل، نعمتی الهی است که به مردم ایران زمین و استان مازندران عطا شده با نگاهی به کشور‌های توسعه یافته در می‌یابیم، استفاده از این مواهب الهی در جهت توسعه صنعت گردشگری و در پی آن توسعه اقتصادی و اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در کشور ما نیز به دلیل استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران از مناطق شمالی ایران، حجم بالای سفر‌های تابستانی، علاقه خانواده‌ها به استراحت و تفریح در سواحل دریا، فرصت مغتنمی است تا با مدیریت صحیح منابع و اختصاص اعتبارات در جهت توسعه صنعت گردشگری با هدف ارتقاء فرهنگ بومی و محلی و استفاده از فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها دیگر مناطق ایران، گامی موثر در جهت اشتغالزایی و رونق تولید برداریم.

هر چند استانداری با کمیته‌های ۱۲ گانه متولی و هماهنگ‌کننده اجرای طرح‌های ساماندهی دریا است، نیروی انتظامی به عنوان مسئول کمیته امنیت در راستای حفظ ارزش‌های اسلامی و برقراری نظم و امنیت با بسیج همه امکانات و استفاده از ظرفیت دیگر سازمان‌ها به ویژه سپاه استان در سواحل دریا فعالیت می‌کند.

اما آنچه مهم است موضوع مقابله با ناهنجاری‌ها در سواحل دریا است که با توجه به فعالیت کمیته فرهنگی که نیروی انتظامی یکی از اعضای آن است و باید در ایستگاه آخر ورود پیدا کند، متاسفانه در این مقوله نیروی انتظامی تنهاست و به بیان دیگر امروز تنها وجه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی در ناجا خلاصه شده و عملکرد نیروی انتظامی زیر ذره‌بین منتقدان و گردانندگان پروژه‌هایی نظیر”نه به حجاب اجباری” است به دلیل کم‌کاری و ضعف عملکردی برخی دستگاه‌ها است که مطابق قوانین و مصوبات عفاف و حجاب در این حوزه نقش داشته اند و بار این ضعف عملکرد بر دوش نیروی انتظامی افتاده است.

“مارک پالمر” در کتاب “ایران – آمریکا، رهیافت جدید” بر این عقیده است که ایران به لحاظ وسعت سرزمینی، کمیت جمعیت، کیفیت نیروی انسانی، امکانات نظامی، منابع طبیعی سرشار و موقعیت جغرافیایی ممتاز در منطقه خاورمیانه به قدرتی کم نظیر در نظام بین الملل تبدیل شده که دیگر نمی‌توان با یورش نظامی و جنگ آن را سرنگون کرد بلکه تنها راه سرنگونی ایران استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی و تبلیغاتی با استفاده از سه تاکتیک دکترین مهار، نبرد رسانه‌ای و ساماندهی و پشتیبانی از نافرمانی مدنی است با این دیدگاه همواره حضور گردشگران و مسافران با فرهنگ‌های مختلف و عدم رعایت موازین اخلاقی و شئونات اسلامی در سواحل شمالی کشور به خصوص تفرجگاه‌ها و سواحل دریا می‌تواند، یک تهدید جدی محسوب شود.

سردار “ایوب سلیمانی” جانشین فرمانده ناجا در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی مازندران در ساری با اشاره به نقش عفاف و حجاب در جامعه، گفت:”شاید بر همین اساس باشد که مرکز ثقل برنامه‌های فرهنگی اپوزیسیون خارج نشین و عوامل آن موضوع عفاف و حجاب را نشانه گرفته است زیرا بهترین راهکار برای نفوذ بر یک جامعه تغییر نگاه و باور‌ها و ارزش‌های زنان به عنوان نیمه تأثیرگذار آن جامعه است. مصوبه عفاف و حجاب، اما بر اساس همین مطالبه عمومی به تصویب رسیده و تکالیف همه دستگاه‌ها را در بحث عفاف و حجاب به عنوان یک نماد فرهنگی روشن کرده است”.

اما آنچه مهم است، نیروی انتظامی به عنوان نهادی انقلابی و مردمی همواره در مسیر حفظ ارزش‌ها و دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی درکنار مردم، با مردم و برای مردم و اعتلای نظام مقدس اسلامی گام برداشته و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و با نصب العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت مقابله با تهدیدات و آسیب‌های اجتماعی با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، انتظامی، ترافیکی و خدماتی گام موثری در مقابله با این تهدیدات برداشته شده است.

“صادق علی رنجبر” دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی و از مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی واحد “نکا” در تحلیلی بر ضرورت کار فرهنگی در سواحل دریا و تفرجگاه ها، گفت: “همان‌گونه که جامعه نیاز به ناجیان غریق، ناجیان بهداشتی، ناجیان محیط زیست و ناجیان جاده‌ای دارد، قطعاً نیازمند ناجیان فرهنگی و اخلاقی نیز است”.

این فعال فرهنگی، تصریح کرد:”منظور ما از ناجیان فرهنگی، انجام کار‌های فونداسیونی و زیرساختی فرهنگی توسط نیرو‌های کاربلد فرهنگی است که در درجه نخست فرهنگ و در درجه دوم مخاطبان را بشناسند و درجه سوم باید مهارت برقراری رابطه با مخاطبان را داشته و بتوانند در یک فرایند پذیرشی و نفوذ در اعماق شخصیت مخاطبان، به جای اجبار از عنصر اشتیاق بهره گیرند. ”

طرح ساماندهی سواحل دریا در استان مازندران از روز دوشنبه ۲۰ خردادماه در طول بیش از ۳۳۸ کیلومتر از مجموع ۴۸۷ کیلومتر ساحل دریا در قالب ۴۸ طرح شامل ۴۱ چادر مردانه و ۳۷ چادر زنانه با شناسایی ۳۵۸ نقطه شنا ممنوع، ۱۲۰ شهرک ساحلی و ۵۶ تفرجگاه در سطح شهرستان‌های ساحلی استان کلید خورد.

نیروی انتظامی در کنار اقدامات انتظامی و ترافیکی با توجه به وظایف ذاتی و ماموریت‌های محوله در حوزه عملیات روانی و در راستای مصوبات جلسه کمیته فرهنگی طرح دریا، اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در سواحل دریا در جهت اطلاع رسانی، آگاه سازی عمومی با هدف پیشگیری اجتماعی از جرایم و پیشگیری از حوادث در سواحل و تفرجگاه‌ها در دستور کار دارد.

برپایی نمایشگاه آسیب‌های اجتماعی با موضوع (فضای مجازی- کنترل خشم– طلاق– عفاف و حجاب– شبکه‌های اجتماعی)، فعالیت مرکز مشاوره آرامش و ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای در حوزه‌های مشاوره روانشناختی– تحصیلی – حقوقی و انتظامی به مسافران و شهروندان با بهره گیری از ظرفیت و توان علمی و دانشی کارشناسان مجرب و اهل فن در طرح سالم سازی دریا، همکاری با گروه‌های هنری و سازمان‌های مردم نهاد در راستای ترویج فرهنگ، ارزش ها، باور‌های دینی و اعتقادی و همچنین آگاه سازی عمومی با هدف کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در طرح‌های سالم دریا با اجرای برنامه تئاتر خیابانی، همکاری با صدا وسیمای مرکز مازندران و … در راستای برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری در سواحل از جمله این اقدامات است.

*چالش‌ها:

از جمله چالش‌ها در حوزه طرح‌های ساماندهی سواحل دریا می‌توان به اقدامات جزیره‌ای در حوزه‌های فرهنگی با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم در طرح‌های دریا و نداشتن اراده لازم در دستگاه‌ها برای انجام اقدامات فرهنگی در طرح‌ها است، نبود قوانین یکسان در اجرای برنامه‌های مختلف در طرح‌های دریا، استفاده از ظرفیت‌های محلی به جای ظرفیت‌های ملی، عدم وجود صدای واحد در مدیریت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تعداد کم طرح‌ها و نگاه فصلی به آن موجب شده تا امکانات ضعیف، مقطعی و فصلی دیده شود. فقدان امکانات لازم در سواحل (دوش – رختکن – آب سالم آشامیدنی – عدم نظافت و فقدان محیط بهداشتی سالم) با توجه به اخذ ورودی از گردشگران و مسافران و از همه مهمتر، نگاه اقتصادی مجریان به طرح‌های دریا است.

*راهکار‌های پیشنهادی:

-یک واقعیت در طرح دریا وجود دارد و آن اینکه با امکانات بخشی نمی‌توان کار ملی کرد، باید طرح دریا ملی شود.

– نگاه اقتصادی و بهره برداری اقتصادی از طرح‌های سالم سازی دریا باید در راستای توسعه طرح دریا باشد.

-توسعه زیرساخت‌های لازم برای گسترش صنعت توریسم با جذب سرمایه گذار و گردشگر خارجی برای توسعه طرح‌های دریا.

– موضوعات فرهنگی و اجتماعی طرح ساماندهی سواحل دریا و تفرجگاه‌ها باید از طریق شورای فرهنگ عمومی کشور، سیاست گذاری و به متولیان فرهنگی و اجتماعی استان‌ها ابلاغ شود.

-تولید موشن گرافی، فیلم‌های کوتاه و کلیپ از وضعیت دریای شمال برای پخش در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کل کشور با هدف پیشگیری اجتماعی.

– تولید برنامه تلویزیونی و رادیویی خاص طرح ساماندهی سواحل دریا در جهت فرهنگ سازی و پیشگیری از معضلات اجتماعی و کاهش حوادث غریق.

– تولید برنامه مستند با موضوع مشکلات طرح ساماندهی سواحل دریا و به تصویر کشیدن وضعیت نامناسب ساحل (گرانفروشی– وضعیت نظافت و بهداشت محیط و..) برای پخش از سیمای استانی و برای مسئولان در راستای تصمیم سازی و تصمیم گیری.

– تعبیه تلویزیون‌های شهری در سواحل دریا برای به نمایش گذاشتن کلیپ و فیلم‌های کوتاه آموزشی و هشداری.

– تولید محتوا در قالب یک کار مشترک از سوی دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی و انتشار آن در فضای مجازی.

– راه اندازی قرارگاه فرهنگی و تقویت گروه‌های تبلیغی (روحانیون و.) در طرح‌های دریا و واگذاری اقدامات فرهنگی به این گروه‌ها و پشتیبانی و حمایت دستگاه‌ها در چارچوب سیاست‌های همان دستگاه از این گروه‌ها. #

نگارنده: سرتیپ دوم پاسدار “سید محمود میرفیضی “

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *