سی حدیث نامدار حدیث بیست و یکم : « علی(ع) برترین انسان است » پژوهش و نگارش : استاد احمد خیرخواه

پیامبر (ص) فرمود: «علیٌ خیرُ البشرِ مَن أبی فقد کفرَ»
(على بهترينِ انسان است ، هرکس نپذيرد، کافر شده است).
نکات مهم این حدیث:
۱- این حدیث در متون ومنابع شیعه و اهل سنت آمده است.
۲- این حدیث مطابق و منطبق با نبوت و رسالت حضرت محمد (ص) و نیز به مقتضای دعوت توحیدی اوبه امامت علی (ع) است.
۳- هرچند این حدیث معتبر است و بزرگانی از محدثین شیعه مانند: شیخ صدوق در کتاب «الامالی» ونیزعالمان اهل سنت مانند :علاءالدین علی بن حسام معروف به متقی هندی (م ۹۷۵ یا ۹۷۷ هـ) در کتاب «کنز العمّال فی سنن الاقوال و الافعال»،آن را نقل کردند، اما با وجود این باید گفت: این حدیث پیش از آنکه یک روایت باشد، یک درایت است، ( درایت محمدی ) ، به همین خاطر هیچگاه یک شیعه ویک مسلمان در صحتِ ( مضمون ) این روایت تردیدی ندارد، وگرنه او شیعه و مسلمان محسوب نمی شود!
۴- این حدیث مانند چند ده حدیث دیگراست که ، حضرت محمد (ص) در مناسبت های مختلف، درباره فضیلت پرشمارعلی (ع) بیان فرمود.

۵- این حدیث مانند بسیاری از احادیث، بیانگر ویژگی خاص امیرالمومنین (ع) است.
۶- این حدیث نشانه نگرانی و شاید ترس پیامبر(ص) درباره آینده اسلام و اهل بیتش ( پس از مرگ خود ) بود.
۷- این حدیث دلالت دارد که مخالفت با امامتِ حضرت علی (ع) در حقیقت مخالفت با نبوت و رسالت حضرت محمد(ص) است.
۸- این حدیث برعصمت و امامت و افضلیت حضرت علی (ع) دلالت دارد.
۹- این حدیث صراحتا دلالت دارد که مخالفت با این سخن حضرت محمد(ص) نشانه تسلیم ناپذیری است.
۱۰- این حدیث صراحتا دلالت دارد که هرعذری در مخالفت با امامت و خلافت حضرت علی (ع)، باطل و بی اساس است.
۱۱- این حدیث با صراحت نشان می دهد که اصحاب جمل (ناکثین) و سپاهیان شام ( قاسطین ) و نادان های نهروان (مارقین) که به مخالفت و محاربه با حضرت امیرالمومنین برخاستند، در پیشگاه خداوند متعال شرمنده و سرافکنده اند، زیرا دشمنی با علی (ع) در حقیقت همان دشمنی با حضرت محمد (ص) است .

۱۲- با توجه به ادله ای که ثابت می کند علی (ع) جان پیامبر(ص) است ، چنانکه در آیه شریفه مباهله به آن اشاره شد، بنابراین، شایسته است در ترجمه حدیث بگوییم: حضرت علی بهترین انسان است، چنانکه می گوییم: حضرت محمد(ص) بهترین انسان است،مگرچه اشکالی دارد که دو انسان کامل در جمیع صفات کمال در حد اعلی باشند؟! مخصوصا آنکه صادق مصدقی مانندِ حضرت محمد(ص) گواهی دهد که آن دو، دارای دو تن و یک جان هستند ، و بفرماید: علیٌّ مِنّی و انا مِن علیٍّ ( علی جان من است و من جان علی ) ، یعنی هردوی ما دارای یک جان هستیم، ضمن آنکه ظاهر حدیث هم این نظر را تایید می کند.
بارالها ! به حقانیتِ امیرالمومنین ، تقصیر و قصور ما را مشمول غفران و جبران خود قرار ده ، الهی آمین.
آرزومند سلامت ، سعادت و سربلندی
روز بیست ویکم ماه میهمانی خدا سال ۱۴۴۰ ق
مقارن ششم خرداد ۱۳۹۸ ش

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *