کرسی آزاداندیشی با عنوان «جنبش عدالتخواهی در دهه اخیر» در نکا برگزار شد.
تاریخ انتشار خبر : ۹۸/۰۲/۲۹
جنبش عدالتخواهی هنوز به مرحله بلوغ نرسیده و باید تبدیل به حاکمیت عدالتخواهی شده و حاکمیت، دولتسازی کند تا دیگر نیازی به قوه قضائیه نداشته باشد از نکات مطرح شده در کرسی آزاداندیشی دانشجویی در نکا بوده است.
به گزارش نیکا خبر و به نقل از فارس، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا، کرسی آزاداندیشی با عنوان «جنبش عدالتخواهی در دهه اخیر» برگزار شد.
استاد حوزه علمیه مازندران در این مراسم اظهار کرد: رسالت انبیا با توجه به آیه ۳۶ سوره نحل دو امر بندگی خداوند متعال و اجتناب از طاغوت بوده که یکی از مهمترین راههای تحقق اجتناب از طاغوت، بحث عدالت است.
حجتالاسلام رضاپور افزود: مفهوم عدالت در جایگاههای مختلف، در برابر ظلم و فساد و غیره خود را نشان میدهد.
وی تصریح کرد: مسأله عدالتخواهی عادلان دارای قدمت تقریباً هزار ساله و از اصول اعتقادی شیعه است؛ سیره هشت هزار سالۀ رسل که با رسالت خاص و شریعت آمده اند و سیرۀ ۲۵۰ سالۀ ائمه معصوم(ع) و بعد از غیبت صغری یک سیره هزار ساله تا اول انقلاب اسلامی وجود داشته است.
استاد حوزه مازندران گفت: بعد از میرزای شیرازی حرکتها و قیامهای امتساز شکل میگیرد تا وجود امام خمینی (ره)، بزرگترین شخصیت عدالتخواه در جمهوری اسلامی، که به شکل اتم خود را نشان میدهد؛ امام معتقد به چارچوبهای مرزی نبود، بلکه همۀ مستضعفان عالم را دعوت به مبارزه با طاغوت و ظلم کرد.
رضاپور تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف بحث عدالتخواهی و مبارزه با فساد را مطرح کردند که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز این امر تصریح شده است که در راستای این فرمایشات جنبش عدالتخواهی توسط نهاد نمایندگی در دانشگاهها رخ داد و اقدامات خوبی را در سطح جامعه انجام دادند.
وی بیان کرد: در بسط عدالت در جامعه موانع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره وجود دارد که در بحث سیاسی، موانع عدالت در سپردن مسؤولیتها و گرفتن مسؤولیتها، تقسیمبندی جریانهای سیاسی، برتریطلبی، استبداد رای و ترک مشورت، نقض حقوق عامه وجود دارد؛ همچنین عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی و بستن باب انتقاد در کشور از جمله موانع اقتصادی و فرهنگی در تحقق عدالت است.
رضاپور با اشاره به آسیبهای عدالتخواهی، خاطرنشان کرد: عدالت در فرآیند بدون مصداق، عدالت منهای اخلاق همراه با تهمت پراکنی و بدگویی و عدالت منهای ولایت فقیه و عبور از رهبری به بهانۀ عدالت از جمله این آسیبها است.
استاد دیگر منتقد کرسی آزاداندیشی با اشاره به شبهات موجود در مسأله عدالتخواهی گفت: علت این که نظام قادر نیست از موانع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عبور کند، چیست؛ این پرسشی است که جریان ضدانقلاب مطرح میکند، همچنین ماهواره برای مدیریت افکار عمومی، ژست عدالت خواهی به خود گرفته و تاکید دارد که جمهوری اسلامی به عنوان تنها نظام دینی، عادل نیست.
میثم معافی افزود: در حال حاضر شاخصی که برای ارزیابی جمهوری اسلامی مطرح میکنند، حکومت علوی است؛ اگر الگوی نظام اسلامی، حکومت امیرالمومنین(علیه السلام) است، چرا هنوز این الگوگیری شکل نگرفته است و بعد از ۴۰ سال باید حرف حق فیلتر شود.
وی تصریح کرد: جنبش عدالتخواهی هنوز به مرحله بلوغ نرسیده و باید تبدیل به حاکمیت عدالتخواهی شده و حاکمیت، دولتسازی کند تا دیگر نیازی به قوه قضائیه نداشته باشد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نظام دستاوردهایی داشته است، اما باید با یک سرعت بیشتری به دست نیاوردها و قدرت تولید در تمام زمینهها برسیم و نباید حرکت بیشتری داشته باشیم.
حجتالاسلام حیدری استاد داور کرسی با جمعبندی مطالب ارئه شده بیان کرد: این که سوال شد چرا رهبری اقدام نمیکند، باید گفت که رهبر معظم انقلاب باید قدرتش در لایههای مختلف جامعه تسری پیدا کند.
وی با اشاره به کیفیت برخورد حضرت امیر(علیه السلام) با مخالفان بیان کرد: حضرت در این شرایط در قالب تبیین، روشنگری میکردند، به عنوان مثال در جنگ نهروان به ابن عباس فرمودند که به وسیله قرآن وارد بحث نشوید، از طریق سنت پیامبر، جایگاه ولایت و امامت را تبیین کنید؛ سپس بعد از روشنگری اگر تعارض پیش میآمد، وارد عمل میشدند.
امام جمعه موقت قائمشهر در پایان خاطرنشان کرد: طلاب باید با روشنگری و بصیرت افزایی وارد میدان شده و جهاد کرده و عَلم ولایت و عدالت را برپا و تبیین و گفتمانسازی کنند تا نتیجهاش در گزینشها، جهتگیریها و انتخابات خود را نشان دهد.