سی حدیث نامدار(حدیث دهم):«چهاربانوی برتربهشتی»پژوهش ونگارش:استاد احمدخیرخواه

حدیثی که پیش روی شماست، سخن هدایت بخش پیامبر گرامی اسلام است، حدیثی که بسیاری ازمحدثان برجسته شیعه و اهل سنت آن را درآثار خود آورده اند، این حدیث تا جایی مشهوراست که حتی ادعا شده است: «مورد اجماع فریقین است» .
بر اساس این حدیث حضرت محمد (ص) فرمود: «اشتاقت الجنة إلی أربع من النساء: مریم بنت عمران و آسیة بنت مزاحم ، و خدیجة بنت خویلد زوجة النبی وفاطمه بنت محمد» ( بهشت مشتاق دیدار چهار زن است: مریم دخترعِمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد (ص)) .

و نیز درروایتی دیگر آنحضرت فرمود: ” افضل نساء الجنة أربع: مريم بنت عمران، وخديجة بنت خويلد، وفاطمة ابنة محمد، وآسية ابنة مزاحم». ( برترین بانوان بهشتی ، مریم دختر عمران و خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد (ص) وآسیه دختر مزاحم هستند).
همچنین در روایتی مشابه، حضرت محمد (ص) فرموده است: «سادات نساء العالمین اربع: خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه بنت مزاحم و مریم بنت عمران» ( سرور بانوان دو جهان چهار بانو هستند : خدیجه، فاطمه، آسیه و مریم ).
و بالاخره آنحضرت در باره درجات کمال بانوان فرمود: « از زنان به درجه آخر کمال نرسیدند مگر چهار زن که عبارتند از : آسیه ،مریم ، خدیجه ، فاطمه ».
شناختی مختصرازبرترین بانوان بهشت :
۱- حضرت فاطمه (ع) :
نام های دیگر آن حضرت: صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیّه، راضیه، مرضیه، محدّثه و زهرا می باشد.
او پنج سال پس از بعثت در مکه متولد شد و هیجده سال و هفتاد و پنج روز زیست.
پیامبر (ص) فرمود : “(حضرت) فاطمه پارة تن من است آنکه او را آزار دهد ، مرا آزرده و دشمنی با او دشمنی با من است”.
نیز فرمود: “(حضرت) فاطمه سرور زنان اهل بهشت است”. هم چنین فرمود: “خداوند به خشنودی (حضرت)فاطمه خشنود می‌گردد و به خشم او خشم می گیرد”.
۲- حضرت مریم (س) :
حضرت مریم، مادر حضرت عیسی(ع) و دختر عمران از پیامبران بنی اسرائیل می باشد.
قرآن کریم مریم را در حدّ اعلای ستایش یاد کرده و به پاکی او شهادت داده و نامش را سی و چهار بار ذکر کرده است. ازامام باقر (ع) در تفسیر آیة “یا مریم انّ الله اصطفاک و طهرّک و اصطفاک علی نساء العالمین” آمده : ” یعنی تو را از نسل پیامبران انتخاب نمود و از تهمت زنا پاک گردانید و به زادن عیسی بدون همسر برگزید”.
۳- حضرت خدیجه کبری:
حضرت خدیجه، دختر خویلد از نسل عامر بن لؤی است. در جاهلیت خدیجه را طاهره می گفتند و پیامبر(ص) او را کُبریَ لقب داد.
وی اولین زنی است که اسلام آورد و با ثروت و مالی که داشت، پیامبر را یاری کرد.
او زنی عاقله بود، در سنّ چهل سالگی با پیامبر (ص) که در ۲۵ سالگی بود، ازدواج کرد و درشصت و پنج سالگی، سه سال پیش از هجرت در مکّه درگذشت. پیامبر بعد از فوت خدیجه بسیار محزون شد و همواره او را به خوبی یاد می کرد. حضرت خدیجه مادر حضرت فاطمة زهرا (س) می باشد.
۴- حضرت آسیه (س) :
آسیه دختر مزاحم (همسر فرمون) از زنان شایستة تاریخ است. وی از بنی اسرائیل و از نسل پیامبران بود. قرآن وی را از زنان نمونه یاد کرده است.
حضرت آسیه به حضرت موسی ایمان آورد. فرعون او را از این کار منع کرد، ولی آسیه نپذیرفت، فرعون او را به شکنجه کشید و دست ها و پاهایش را با میخ به زمین در میان آفتاب کوبید تا او به شهادت رسید.

نکته های حدیث:
سخن پیامبر(ص) درباره با ایمان ترین بانوان بهشت است .
هرکه در دنیا با ایمان تر است در آخرت بهشتی تر است ( درجات او در بهشت بالاتر است).
بهشت ثواب ایمان است .
هرکه بهشت مشتاق اوست، خدا هم مشتاق اوست ، زیرا بهشت سفره پاداش خداست.
فراموش نکنیم که پیامبر (ص) متواضع ترین آفریده هستی است ، اوست که ایمان و تقوا و معرفت الهیش از همه بیشتر است، پس بهشت به او مشتاق تر است!
منابع حدیث :
بخاري در صحيح خود احمد حنبل در مسند خود طبراني در معجم خود و سلامي در تاريخ خراسان و ثعلبي در تفسيرش و ترمذي در صحيح خود و کذا مسلم و ابوداود و نسائي در صحاح خود و حاکم نيشابوري در مستدرک خود و ابوصالح مؤذن در اربعين خود و سبط ابن جوزي در تذکره خود و ابن طلحه در مطالب السؤل و ابونعيم در حليه و علي متقي در کنزل العمال و سمعاني در فضائل و بشراوي در اتحاف و ابوالسعادات در فضائل العشره و ابن مغازلي در مناقب خود و ابن حجر در صواعق شبلنجي در نور الابصار و عسقلاني در اصابه و ابن اثير در اسد الغابه و ابن عبدالبر در استيعاب و بحارالانوار، و کنز العمال و جماعت بسيار ديگر.

آرزومند سلامت و سعادت برای همه
روز دهم ماه خدا ۱۴۴۰ ق
مقارن ۲۶ / ۲ / ۹۸

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *