سی حدیث نامدار”حدیث پنجم:« حديث علي مع الحق»پژوهش ونگارش:استاداحمدخیرخواه

خلاصه خبر : رسول خدا(ص) در باره علی(ع) فرمود: «أَنْتَ‏ مَعَ‏ الْحَقِ‏ وَ الْحَقُّ مَعَكَ» تو با حق هستی و حق با تواست و ام سلمه را شاهد صدق خود گرفت و ام سلمه نیز او را تصدیق کرد”

این حدیث از نظر سند، قطعی و بسیار معتبر است و شیعه و سنی برصحت وقطعیت آن اتفاق دارند.
بیش از بیست تن از صحابه بزرگ پیامبر(ص) و بیش از صد تن از دانشمندان و راویان حدیث آن را روایت کرده اند.
گذشته از منابع روایی و تاریخی شیعه ، این حدیث در منابع معتبر اهل سنت با اسناد معتبر و مضمون واحد و الفاظ گوناگون به طرق مختلف از پیامبر(ص) نقل شده است.
برای نمونه به بعضی از این احادیث اشاره می‌شود: ابی یعلی در مسندش از ابو سعيد این چنین نقل می کند: با جمعي از مهاجرين و انصار كنار خانه رسول خدا(ص) بودیم که وی از خانه بیرون آمد. در حالی که با ما سخن می گفت، على بن أبى طالب از آن جا گذشت، پس رسول خدا (ص)فرمود:«اَلْحَقُّ مَعَ ذَا، اَلْحَقُّ مَعَ ذَا»” حق با او است، حق با او است”.
همچنین در روایت دیگر ، سعد بن ابی وقاص در مجلس معاویه گفت : رسول خدا(ص) در باره علی(ع) فرمود: «أَنْتَ‏ مَعَ‏ الْحَقِ‏ وَ الْحَقُّ مَعَكَ» تو با حق هستی و حق با تواست و ام سلمه را شاهد صدق خود گرفت و ام سلمه نیز او را تصدیق کرد”.
در روایت دیگر پیامبر(ص) فرمود: «رحم الله عليا اللهم أدر الحق معه حيث دار» “خداوندا هر جا كه على دور مى‏زند و مى‏گردد، حقّ را هم با او بگردان‏” حاکم نیشابوری در باره این حدیث می گوید: این روایت بنا بر شرط صحیح مسلم و بخاری صحیح است، اما وی آن را روایت نکرده است !
در روایت دیگر چنین آمده : «عليّ مع الحقّ و الحقّ مع علی یدور معه حیث دار» رسول گرامی اسلام در بیان دیگر علی را با قرآن و قرآن را با علی دانسته و می فرماید: «علي‏ مع‏ القرآن‏ و القرآن مع علي لا يفترقان حتى يردا علي الحوض».
در حقیقت حدیث « علی مع الحق» عبارت دیگری از حدیث «علی مع القرآن است .چنان‌که در حدیثی ام سلمه از رسول خدا(ص)روایت می‌کند که فرمود: علی(ع) با حق و قرآن است و حق و قرآن با علی(ع) است. از هم جدا نگردند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.

احتجاج امير المؤمنين على عليه الصلاة و السلام به اين حديث در روز شورى، نیز مى‏تواند خواننده را بر شهرت و معروفيت آن بين صحابه پيغمبر (ص) آگاه سازد، آن جا كه فرمود: «شما را بخدا سوگند مى‏دهم، آيا می‌دانيد رسول خدا (ص) فرمود: حق با على و على با حقّ است. هر جا على برود حق با او مي‌رود؟ همه گفتند سوگند به خدا بلى ‏».
نکته ها :
این حدیث از احادیثی است که بر عصمت ، افضليت ، امامت و حقانیت امام علی(ع) دلالت دارد.
می بینید که شخص اول عالم خلقت یعنی حضرت محمد (ص) درباره حقانیت ، افضلیت وعصمت امیرالمومنین شهادت می دهد.
حضرت محمد (ص) در ستایش علی (ع) می فرماید : حق با علیست و حق بر مدارعلی می چرخد، آیا ستایشی بالاتر از این هست؟!
طبق سخن حضرت محمد(ص) ما علی (ع) را در آیینه حق تماشا می کنیم و او را حق می بینیم ، و بالاتر آنکه ما حق را باید علوی ببینیم ، حق را در تمثال علی (ع) بنگریم .
آری پیامبر (ص) فرمود : علی آیینه حق نمای است.
هرجا علی است آنجا حق است!
سلامت ، سرافرازی و سعادت عاشقان امیرالمومنین آرزوی ماست.
روز پنجم ماه میهمانی خدا سال ۱۴۴۰ ق .
منابع :
۱. الشافی فی الامامة، ج۲، ص۶۶؛ الروضة فی فضائل مولینا علی ابن ابی طالب، ج۱، ص۱۴۹
۲. اعلام الوری بأعلام الهدی، ج۱، ص۳۱۶
۳. الجمل، ج۱، ص۳۶
۴. الاحتجاج، ج۱، ص۹۷؛ غایة المرام و حجة الخصام فی تعیین الإمام من طریق الخاص و العام، ج۳، ص۱
۵. احقاق الحق و ازهاق الباطل، ج۵، ص۶۲۳-۶۳۸
۶. مسند ابی یعلی، ج۲، ص۷۱؛ مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج۷، ص۲۳۵
۷. تاریخ مدینه دمشق، ج۲۰، ص۳۶۱
۸. المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۲۵؛ مناقب علی بن ابی طالب، ج۱، ص۳۶
۹. مناقب علی بن ابی طالب، ج۱، ص۳۶؛ شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۲۹۷
۱۰. المعجم الاوسط، ج۵، ص۱۳۵
۱۱. الغدیر، ج۳، ص۱۸۰
۱۲. احقاق الحق و ازهاق الباطل، ج۵، ص۶۲۵
۱۳. الغدیر، ج۳، ص۲۵۳

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *