طاهری :برداشت گل‌گاوزبان در ۳۸۰ هكتار از اراضی كوهستانی نکا/ تصویر

مدير جهاد كشاورزی نكا از برداشت گل‌گاوزبان در ۳۸۰ هكتار از اراضی كوهستانی این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار نیکا خبر ، ، علی طاهری گفت: نخستين برداشت گياهان دارويی در منطقه هزار جريب شهرستان نكا در ۳۵۰ هكتار از اراضي كشاورزی كوهستانی از اوخر فروردین ماه تا اوخر خرداد ادامه دارد.
وی با بيان اينكه در اين منطقه، ۳۸۰ هكتار به كشت گل‌گاوزبان اختصاص يافته است، افزود: در اين منطقه مريم گلي، عروسك پشت‌پرده، نعنا فلفلي، آويشن، به‌ليمو و گل‌محمدي كشت مي‌شود.

طاهری افزود: با توجه به اينكه برداشت گياهان دارويی به صورت دستی به مدت ۳ ماه طول می‌كشد ايجاد اشتغال خوبي را برای روستاييان به همراه دارد.
وی گفت: گياه گل گاوزبان گياهی چند ساله است كه هر سال نياز به شخم و شيار و كشت مجدد ندارد و به همين دليل به حفظ خاك و جلوگيری از فرسايش در زمين‌های شيب‌دار كوهستانی كمك می‌كند.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد گیاه گل گاو زبان مازندران در شهرستان نکا تولید می شود، گفت: ۳۸۰ هکتار از مساحت زیر کشت این محصول مربوط به این شهرستان است.
گل گاو زبان که در زبان محلی مازندران به اشکوه مشهور است، از اواخر فروردین برداشت آن در استان آغاز می شود و تا اواخر خرداد ادامه دارد.

نکته قابل توجه در برداشت گل گاو زبان این است که به دلیل اینکه این محصول طبع گرمی دارد، هنگام چیدن آن، تعریق و احساس خستگی به سراغ انسان می آید، بنابراین بهترین زمان چیدن این گیاه، صبح زود و قبل از غروب آفتاب است.

گل گاو زبان گیاهی علفی، یک ساله و با ارتفاعی تا ۷۰ سانتی متری است که نوع بومی این گیاه صورتی و نوع غیر بومی آن، که گاو زبان نام دارد، آبی مایل به بنفش است و در آمریکا، اروپا و برخی نقاط ایران چون تبریز و اصفهان می روید.

طاهری امیری با بیان اینکه نکا ، بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی به ویژه گل گاو زبان را در استان مازندران دارد ، خواستار حمایت بیشتر مسئولان برای تهیه امکاناتی نظیر دستگاه مکانیزه برداشت این محصول و توسعه صنایع فراوری آن شد.
در زمان برداشت گل گاوزبان خشک در نکا زمینه اشتغال حدود دو هزار نفر از خانواده های روستایی فراهم می شود .

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *