سی حدیث نامدار / استاد احمد خیرخواه /حدیث اول « حدیث ثقلین ».

به یمن مهمانی خدا و ما نزول کلام وحی، این پایگاه خبری بر خود فرض میدارد در راستای رسالتی که بر دوش دارد به نشر مبانی الهی و نیز با هدف بهره مندی مخاطبین محترم از چشمه ساز زلال دین هر روز یک حدیث نامدار را در این بخش به انتشاربگذارد جا دارد بدوا صمیمانه ترین سپاس و مراتب تقدیر خود از استاد و محقق گرامی “استاد خیراخواه “که ازدیار کریمه اهل بیت استان قم ،ما را در این مسئولیت سترک همراهی می نمایند اعلام داشته و برابر روز شمار ماه مبارک رمضان ،هر روز به اختصار به درج احادیث نامدار خواهیم نمود .

بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان جانم سلام، قبلا فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا را به شما تبریک و تهنیت می گویم، ازاینکه دراین ماه عزیز با شما مومنان گرامی همسخن هستم خوشحالم.
سخن را با نام خدا آغاز می کنیم، نام خدا شرف سخن است ، و از خدا مدد می جوییم زیرا او توانای مطلق است ( وهوعلی کل شیء قدیر) و هم دانای مطلق است ( وهو العلیم و هو الحکیم ) و نیز دارای مطلق است (و لله ملک السماوات و الارض ) و هم او یگانه تدبیر کننده عالم هستی است ( یدبراللیل و النهار)، شیوه ها با نام او شایسته اند و میوه ها به مدد او شیرین .
اکنون اولین حدیث را به مهمترین و جامع ترین حدیث پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) یعنی « حدیث ثقلین » اختصاص می دهیم.
« حدیث ثقلین » حدیثی مشهور و متواتر است و علمای شیعه آن را در کتب روایی درجه اول از قبیل : الکافی، کمال الدین، امالی صدوق، امالی مفید، امالی طوسی، عیون اخبار الرضا، الغیبة نعمانی، بصائر الدرجات آورده اند.
نیز علمای بزرگ اهل سنت از قبیل مسلم در صحيح و ترمذي در صحيح و ابن حنبل در مسند و ثعلبي نيشابوري در تفسير و ابن مغازلي شافعي در مناقب و سمعاني در فضائل الصحابه و ابن حجر ميثمي در صواعق این حدیث را آورده اند .
محدثين شيعه ـ به هشتاد و دو طريق ـ با عبارات و صور گوناگون
این حدیث را روايت كرده اند، (اعيان الشيعه، ۱/۳۷۰) .

هرچند این حدیث در نقل‌های مختلف، با عبارت‌های گوناگون
آمده، اما محتوای همه آن‌ها یکی است.
دانشمندان شیعه با استفاده از این حدیث به تحکیم عقاید شیعه پرداخته‌اند، میر حامد حسین هندی، متوفی ۱۳۰۶ فصلی جامع در کتاب عَبَقات الانوارجلد۱تا۳به این حدیث و راه‌های نقل آن اختصاص داده و بااستناد به منابع اهل‌ سنت، به معرفی اهمیت این حدیث پرداخته است.
او در بحث امامت، این حدیث را بر تمام احادیث مقدم کرده است.
متن حدیث ثقلین :
إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ
رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و اله فرمود همانا من دو چيز گرانبها در ميان شما مى‌گذارم كه اگر شما بر آن دو چنگ بزنيد هرگز بعد از من گمراه نخواهيد شد ، يكى كتاب خدا و ديگرى فرزندان منست اين دو از هم جدا نميشوند تا اينكه بر من وارد شوند در كنار حوض.
نکات مهم « حدیث ثقلین » :
۱- « حدیث ثقلین » درباره فلسفه وجودی قرآن کریم و اهل بیت پیامبر(ص) است.
۲ – « حدیث ثقلین » درباره مشابهت های ممتاز قرآن کریم و اهل بیت ( ع) است .
۳ – « حدیث ثقلین » صراحت دارد به اینکه پس ازارتحال پیامبر (ص) برای هدایت باید به قرآن و اهل بیت تمسک جست.
۴ – « حدیث ثقلین » با صراحت بیان می دارد که قرآن و اهل بیت (ع) در کنار هم هستند و آنها تا روز قیامت از هم جدا نمی شوند
۵- « حدیث ثقلین »صراحت دارد بر لزوم امامت اهل بیت .
۶ – « حدیث تقلین » به عصمت امامان اهل بیت تاکید دارد همانگونه که درباره تحریف ناپذیری و خطا ناپذیری قرآن مجید دلالت دارد.
۷ – این حدیث به ابدی و جاودانگی بودن امامت اهل بیت دلالت دارد.
۸ – این حدیث دلالت برجاودانگی و ابدیت قرآن کریم دارد .
۹ – این حدیث تلویحا بر خاتمیت نبوت حضرت محمد (ص) دلالت دارد، و اینکه بعد از او هیچ پیامبری مبعوث نخواهد شد ( … و انهما لن یقترقا حتی یردا علیّ الحوض ).
۱۰ – این حدیث بر ابدیت اسلام دلالت دارد .
۱۱ – این حدیث اثبات کننده مرجعیت علمی اهل بیت است آنگونه که قرآن کریم مرجع علمی مسلمانان است .
۱۲ – این حدیث دلالت دارد به اینکه کلام وحی قرآن صامت پروردگار و اهل بیت معصوم (ع) قرآن ناطق اوهستند.
۱۳ – این حدیث دلالت دارد به اینکه همان‌طور که تبعیت از قرآن لازم است، اطاعت از اهل بیت(ع) نیزواجب است.
۱۴ – این حدیث دلالت بر امامت اهل بیت برای همه بشریت دارد.
۱۵ – این حدیث دلالت دارد براینکه قرآن کریم اهل بیت حجت ابدی پروردگار برای همه انسان هاهستند.
۱۶- این حدیث بر تحریف نا پذیری قرآن کریم دلالت دارد .
۱۷ – این حدیث دلالت بر عصمت اهل بیت دارد.
۱۸ – این حدیث تصریح می کند که قرآن و اهل بیت دو امانت گران بهای پیامبر هستند.
۱۹ – این حدیث تصریح می کند که قرآن و اهل بیت وحدت ذاتی دارند بنابراین انفکاک و جدایی بین قرآن و اهل بیت منشاء گمراهی است.
۲۰ – این حدیث دلالت دارد که جدایی بین قرآن و اهل بیت سبب گمراهی است ، هرچند این تفکیک عمدا و اختیارا نباشد.
۲۱- این حدیث دلالت دارد که اهل بیت مانند قرآن شمس هدایت ابدی هستند. ( ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم )
۲۲ – اهل بیت مانند قرآن کریم محور تقریب و وحدت و اخوت وهمدلی مسلمانان هستند .
۲۳ – این حدیث دلالت دارد که اهل بیت ( ع ) دارای وجه قرآنی اند چنانکه قرآن کریم دارای وجهی عترتی می باشد، قرآن مبین حقیقت اهل بیت است و اهل بیت مفسران حقیقی قرآن هستند .
۲۴ – اصل این همانی درباره قرآن و اهل بیت (ع) صادق است.
شما دوستان گرامی نیز می توانید با تامل و تدقیق بیشتر در این حدیث شریف به نکاتی دیگر دست یابید و آن را یا داشت فرمایید . با سپاس و تشکر از حلم و حوصله شما عزیزان.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *