دکتر شاعری :ردیف بودجه دولت برای خشکاندن خزر/ فاجعه ملی دیگری در راه است

نماینده مردم شرق مازندران در گفتگو بااقتصاد آنلاین خواستار مشارکت سیاسی مردم در صحنه‌های ملی شد.
نماینده مردم شریف شهرستانهای بهشهر نکا گلوگاه در مجلس شورای اسلامی هشدار داد؛ردیف بودجه دولت برای خشکاندن خزر/ فاجعه ملی دیگری در راه است

به گزارش نیکا خبر :اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی تبعات امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را به همراه خواهد داشت که مردم شمال قطعنا مانع از اجرایی شدن این پروژه می شوند و از مراجع قضایی و قانونی مطالباتشان را پیگیری خواهند کرد.
اظهارات رئیس جمهور در سفر اخیر خود به زادگاهش درباره اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، انتقاد شدید شماری از نمایندگان مازندران را به دنبال داشت که آن را «غیرکارشناسی» و دارای «تبعات جبران ناپذیر برای محیط زیست منطقه» دانستند. وی در این باره گفته بود:«از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به سمنان و مرکز کشور رفع شده است».
روحانی همچنین وعده داد که اگر سرمایه‌گذاری بخواهد نسبت به انتقال آب از شمال به مرکز ایران اقدام کند، «دولت آمادگی دارد تا در مدت کوتاهی تمام مجوزهای لازم را در اختیار او قرار دهد».
اما امروز مجددا موضوع انتقال آب خزر در صحن علنی مجلس حاشیه ساز شد. نمایندگان سه استان شمالی کشور در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، ۸ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، به عدم بررسی پیشنهادشان مبنی بر ممنوعیت مطالعه اجرای انتقال آب به فلات مرکزی در سال ۹۸ اعتراض کرده و در محل هیات رئیسه تجمع کردند.

در این بین یکی از نمایندگان پیشنهادی مطرح کرد مبنی براینکه الحاقیه ای به این تبصره اضافه شود که مطابق با آن مطالعه و اجرای انتقال آب بین حوزه ای و سرشاخه های آبی دریای خزر و سه استان شمالی کشور به فلات مرکزی در سال ۹۸ بنا به ملاحظات امنیتی سیاسی ، اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی ممنوع شود.

نایب رئیس مجلس اما بیان کرد: موضوع انتقال آب مسئله ای است که شورای عالی انتقال آب باید در مورد آن تصمیم گیری کند و ما نمی توانیم در بودجه مطالعه در این زمینه را ممنوع کنیم ، به همین دلیل این موضوع قابل طرح نیست. پس از آن بود که نمایندگان سه استان شمالی کشور در مقابل درب خروج صحن علنی مجلس تجمع کردند.

در این بین علی محمد شاعری نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در گفت و گو با اقتصادآنلاین بیان کرد: علاوه بر نمایندگان استان‌های شمالی، تعداد زیادی از نمایندگان شهرهای دیگر نیز مخالف انتقال آب خزر هستند و ان را فاجعه ملی می دانند. وی مجددا تاکید کرد که این تصمیم غیرکارشناسی و غیر فنی بوده و اگر انتقال آب خزر در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد شاهد تکرار یک فاجعه ملی در حد دریاچه ارومیه خواهیم بود.

به گفته شاعری دولت اشتباه بزرگی در خصوص پیشنهاد یک ردیف بودجه برای مطالعه و اجرای انتقال آی خزر مرتکب شد و اگر این پروژه اجرایی شود تمام تالاب های متصل به خزر خشک می شوند. و تمام صنایعی که در حاشیه این دریاچه قرار دارند، نقش اقتصادی خود را از دست خواهند داد.

این نماینده مجلس با اذعان به تبعات جبران ناپذیر انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران گفت: با اجرایی شدن این طرح شاهد از دست رفتن روح تکاپو در بندرهای انزلی، آستارا، فریدونکار، نوشهر و امیرآباد خواهیم بود. از این رو بنادر فوق در اثر پس روی آب دریای خزر تعطیل می شوند. در نتیجه هم محیط زیست منطقه و هم اقتصاد استان های شمالی در معرض نابودی قرار می گیرند.

عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه افزود: با خشکاندن خزر باید منتظر تبدیل شدن این منطقه به کانون ریزگردها باشیم و آبزانی که خزر زیستگاه آن هاست با چالش جدی روبرو خواهند شد. از این رو تمام صیادانی که در دریاچه خزر مشغول به صید هستند به دلیل از بین رفتن زیستگاه آبزیان قادر به تامین معاش نخواهند بود. درنتیجه تمام مشاغل مرتبط با صیادی نیز از بین می‌روند و نباید انتظار پایان خوشایندی برای اجرایی شدن این طرح داشته باشیم.

شاعری همچنین درخصوص ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه نیز باین داشت: با اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر، ارتباطات تجاری و صنعتی و اقتصادی ما با کشورهای منطقه آسیب جدی می بیند.

وی مورد اظهارات علی مطهری که بیان داشت مسئله انتقال آب باید در شورای عالی آب بررسی شود گفت: محل بررسی این طرح در شورای عالی آب نیست چراکه وقتی دولت پیشنهادی را در لایحه بودجه قرار می دهد بدان معناست که این پیشنهاد باید توسط نمایندگان بررسی شود.

شاعری در پایان هشدار داد که اگر این طرح در مجلس تصویب شود، تبعات امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را به همراه خواهد داشت. وی یاد آور شد که مردم شمال قطعنا مانع از اجرایی شدن این پروژه می شوند و از مراجع قضایی و قانونی مطالباتشان را پیگیری می کنند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی نیز مشارکت مردم در فضای مجازی را ضرورتی انکارناپذیر برای خنثی‌سازی تبلیغات ضد نظامِ دشمنان دانست و افزود: حضور مردم در عرصه‌های سیاسی و فضای مجازی جاده‌ای دو سویه است.

علی محمد شاعری با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری مشارکت سیاسی مردم و حضور آنان در صحنه‌های ملی را مورد تاکید قرار داد و افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب در این بیانیه اشاره کردند حضور مردم در صحنه‌های سیاسی و ملی مثل انتخابات طی چهل سال گذشته از یک سو موجب خنثی شدن بسیاری از نقشه‌ها، دسیسه‌ها، توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان انقلاب شد و از سوی موجب دلگرمی مسؤولان و کارگزاران نظام شد.

وی بیان کرد: تحلیلگران، سیاستمداران و افکار عمومی جهان با مشاهده حضور با شکوه و پرشور مردم در صحنه‌های ملی چون راهپیمایی ۲۲ بهمن دیدگاه خود را نسبت به مردم ایران اصلاح می‌کنند.

شاعری مشارکت مردم در فضای مجازی را ضرورتی انکارناپذیر برای خنثی‌سازی تبلیغات ضد نظامِ دشمنان دانست و افزود: حضور مردم در عرصه‌های سیاسی و فضای مجازی جاده‌ای دو سویه است. جریان تبلیغاتی دشمن در فضای مجازی و حقیقی ایجاب می‌کند مردم و جوانان‌مان حضور پررنگ‌تر و موثرتر توام با برنامه‌ریزی قوی و دقیق در میادین حقیقی و مجازی داشته باشند. برای مقابله موثرتر و دقیق‌تر با موج تبلیغاتی دشمنان نظام باید از عرصه فضای مجازی بیشتر از گذشته بهره برد.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *