تحقق ۸۷ درصدی انرژي توليدي درده ماهه امسال در نیروگاه شهید سلیمی نکا(فجر۴۰)۲/ عکس

خلاصه خبر : مهندس نعمتی از تصویب طرح توسعه سیکل ترکیبی در وزارت نیرو خبر داد و گفت : در فاز اول اجراي اين طرح دو واحد گازي جديد ارتقاء يافته و كاملا ساخته شده در شركت مپنا هر يك به ظرفيت 162 مگاوات با هزينه¬اي بالغ بر 16 هزار ميليارد ريال احداث خواهد شد كه با اجراي اين طرح 324 مگاوات به ظرفيت اسمي نيروگاه افزوده خواهد شد.

مدیر عامل نیروگاه شهید سلیمی نکا از رشد ۸۷/۰۶درصدی تحقق انرژي توليدي درده ماهه امسال خبر داد .
به گزارش نیکا خبر،در آستانه چهل سالگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مهندس نعمتی مدیر عامل نیروگاه شهید سلیمی نکا با دعوت از اصحاب رسانه استان به تشریح عملکرد این مدت پرداخت .
رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت تولیدبرق نکا (نیروگاه شهید سلیمی ) ضمن قدردانی ازتلاش شبانه روزی و زحمات سنگرداران عرصه تولید انرژی انرژی توليدی در ۱۰ ماهه سال¬جاري را بیش از ۹.۸۵۰.۰۰۰.۰۰۰ كيلو وات ساعت اعلام کرد .
که در این راستا سهم واحدهاي بخاری در توليد انرژی۸۱ درصد،سهم واحدهاي سيكل تركيبي در توليد انرژی ۱۹ سهم گاز در توليد انرژی نيروگاه ۷۷ وسهم مازوت در توليد انرژی نيروگاه را۲۳ برشمرد
مدیر عامل نیروگاه نکا ميزان افزايش توليد نسبت به سال ۹۶ را ۴ درصد افزایش اعلام داشت و گفت : ميزان افزايش سهم گاز نیز نسبت به سال ۹۶ ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد .
مهندس نعمتی تصریح داد : درجريان تعميرات واحد ۴ بخاري به ميزان ۳۰ كيلومتر لوله¬هاي بويلر تعويض مي¬شود – در هر بويلر ۱۲۰ كيلومتر لوله وجود دارد
اوگفت :آب شيرين كن BWRO با ظرفيت ۲ ميليون ليتر آب در هر شبانه روز در مسير ورودي آب¬ خام چاه¬ها به تصفيه¬ خانه واحدهاي بخاري نصب و بهره¬برداري رسيد. اين دستگاه قادر است TDS آب ورودي را از حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ ميلي¬گرم در ليتر به ۳۵ تا ۴۰ ميلي¬گرم در ليتر كاهش داده و در هر ساعت ۸۵ متر مكعب آب را وارد تصفيه¬خانه نمايد.
وی خاطر نشان کرد:با آغاز بكار اين دستگاه ميزان برداشت آب مصرفي نيروگاه از چاه¬ها در هر ماه ۱۵ ميليون ليتر كاهش يافت
نعمتی با بیان اینکه به منظور استفاده از آب دريا در چرخه مصارف نيروگاه و كاهش برداشت آب از ذخاير زير زميني مراحل اجرايي پروژه آب شيرين كن SWRO( اسمز معكوس ) با ظرفيت ۶ ميليون ليتر در طول شبانه¬روز در سال جاري آغاز شد تصریح داد : اجرای این پروژه تا كنون در حدود ۵۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. اميدواريم كه تا تابستان سال ۹۸ فاز اول آن با ظرفيت ۲ ميليون ليتر در شبانه روز به بهره¬برداري برسد
رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت تولید برق نکا با اعلام اینکه بسیاری از قطعات موردنیاز این شرکت توسط متخصان بومی ساخته و تولید می شود گفت : با پيگيري¬هاي كارشناسان متخصص نيروگاه و به فعليت رسيدن توانمندي سازندگان داخل كشور از سال ۱۳۹۰ تاكنون ۱۱۵۴ نوع قطعه و ۴۴۰۲۳ قلم از قطعات مورد نياز نيروگاه از طريق مهندسي معكوس بومي سازي شده است. كار ساخت داخل از سال ۱۳۹۴ شتاب بيشتري گرفت بطوريكه در اين مدت ۷۶۱ نوع قطعه به تعداد ۳۲۳۱۳ عدد توليد و در واحدها نصب و يا در انبار نگهداري مي¬شود.
او از تلاش شبانه روزی پرسنل این مجموعه برای برون رفت از موانع تولید در فصول سرد ققدردانی کرد و گفت :با ساخت داخل و تعويض و نصب مبدل¬هاي كولينگ ژنراتور واحد يك گازي در سال گذشته در حدود ۱۰ مگاوات محدوديت توليد در فصول سرد سال برطرف شده است.
نعمتی گفت فیلترهای کوالسر واحدهای گازی و ساپورتینگ فین واحدهاي بخاري كه از قطعات بسيار پر مصرف هستند و از آلياژهاي مقاوم هم ساخته مي¬شوند،با يك سوم قيمت مشابه خارجي در داخل كشور ساخته شد.تا كنون ده هزار قطعه تعويض شد و در تعميرات در حال انجام واحد ۴ هم حدود ۲ هزار عدد مورد نياز است
او گفت: پروژه بازیابی بخار فلاش با روش نصب مبدل حرارتي در مسير سيكل كندانسيت در واحد یک بخاري انجام شد كه با اجراي اين پروژه در هر شبانه روز بيش از ۲۴۶ هزار ليتر در مصرف آب مقطر صرفه¬جويي شده است.
وی اظهار کرد : تعمير هيتر كفي، ساكشن هيتر تانك مازوت و عمليات لايروبي مخزن هفتاد هزار متر مكعبي در حالي كه يك ميليارد براي آن پيش¬شده بود با ۲۵۰ ميليون تومان اجرا شد.
نعمتی به خبرنگاران استان اینگونه توضیح داد که : با بازسازي هيتر فشار قوي شماره ۷ واحد يك بخار دماي آب ورودي به بويلر به ميزان ۲۵ تا ۳۰ درجه افزايش يافت
وی از تصویب طرح توسعه سیکل ترکیبی در وزارت نیرو خبر داد و گفت : در فاز اول اجراي اين طرح دو واحد گازي جديد ارتقاء يافته و كاملا ساخته شده در شركت مپنا هر يك به ظرفيت ۱۶۲ مگاوات با هزينه¬اي بالغ بر ۱۶ هزار ميليارد ريال احداث خواهد شد كه با اجراي اين طرح ۳۲۴ مگاوات به ظرفيت اسمي نيروگاه افزوده خواهد شد.
وی در کلام امید بخش پایانی نشت با اصحاب رسانه مازندران یاد آور شد : ما با اتكا به ظرفيت موجود و توانمندي همكاران خود تعهد كرديم و تلاش خواهيم كرد ظرفيت توليد نيروگاه را با انجام پروژه¬هاي بهسازي و بازسازي در واحدهاي بخار و سيكل¬تركيبي براي پيك مصرف تابستان ۱۳۹۸ در حدود ۲۶ مگاوات افزايش دهيم.همچنين پيگيري و تلاش مي¬كنيم تا تابستان سال ۱۳۹۸ يك واحد توربين انبساطي را با ظرفيت ۹.۴ مگاوات راه اندازي و به شبكه برق كشور متصل نماييم .

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *