زندگی نامه حضرت آیت الله حاج شیخ علی محمدی بائع کلائی (ره)

خلاصه خبر : این شاگرد ممتاز عارف بزرگ کم کم توانست استعداد های بالقوه خویش را آشکار ساخته تا به درجه ای که پس از چندی جزو افراد اندرونی عارف بزرگ قرار گرفتند .

آیت الله حاج شیخ علی محمدی بائع کلائی (ره)موسس مدرسه علمیه مهدیه نکادر سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در روستای گلورد شهرستان نکا دیده به جهان گشود و در سن ۴ سالگی پدر خویش را که یکی از مومنین و معتمدین روستا بود و مشربی روحانی داشت از دست داده و تحت سرپرستی مادری فداکار و پر تلاش قرار گرفتند .
والده ایشان از خانواده ای روحانی بوده و به همین سبب ایشان را در سن ۵ سالگی جهت سربازی آقا امام زمان (عجل الله فرجه) نزد یکی از روحانیون منطقه برده تا مقدمات دروس حوزوی اعم از قرآن و صرف را نزد آن روحانی بیاموزد . ایشان به مدت ۵ سال در محضر آن روحانی به تحصیل مقدمات علوم حوزوی اشتغال داشتند و در این مدت علاوه بر تحصیل ، مقداری از مشکلات و مشقّات خانه بدوش ایشان بود .
بلاخره در سن ۱۰ سالگی والده شان وی را جهت طی مراحل بالاتر دروس حوزوی به حوزه علمیه کوهستان فرستاده تا از محضر عالم جلیل القدر ، عارف کامل و استاد بزرگ ،حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد کوهستانی (ره) استفاده نماید .
از این به بعد صفحه دیگری از زندگی ایشان گشوده شد که پایه گذار زندگی علمی و ترقی و تکامل معنوی روحانی ایشان بوده است . این شاگرد ممتاز عارف بزرگ کم کم توانست استعداد های بالقوه خویش را آشکار ساخته تا به درجه ای که پس از چندی جزو افراد اندرونی عارف بزرگ قرار گرفتند .
علاقه وافر ایشان به کسب علم و دانش در این مدت باعث می شد بعضاً جهت مطالعه آنچنان که خودشان می فرمودند در اثر کمبود سوخت چراغ نفتی در بعضی از شبها از نور ماه استفاده می نموند و حتی یکبار حضرت آیت الله کوهستانی (ره) ایشان را در این حال دیده بودند که ضمن منع این کار شخصاً اقدام به تامین سوخت مورد نیاز نمودند .
سر انجام پس از ۱۴ سال کسب علم و معرفت از محضر آن عارف بزرگ برای ادامه تحصیل به حوزه مقدسه قم عزیمت فرمودند و از محضر اساتید بزرگ آن زمان چون حضرت امام خمینی (ره) ، آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره) ، آیت الله العظمی بروجردی (ره) ، آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) و آیت الله صدر اصفهانی (ره) بهره مند گردیدند و چنانچه خودشان می فرمودند خاطره شکوه و عظمت علمی و معنوی حضرت امام خمینی (ره) برای همیشه در جان ایشان باقی مانده است و از هم بحثان ایشان در این مدت که از درس حضرت امام (ره) استفاده می کردند بزگرانی چون استاد علامه شهید مطهری (ره) را می توان نام برد .
پس از هفت سال استفاده از اساتید حوزه مقدسه قم برای کسب فیض از مضجع شریف حضرت امیرالمومنین (علیه الصلوات و السلام ) و عروج به مدارج علمی بالاتر به حوزه نجف اشرف هجرت فرمودند و در مدت ۵ سال در نجف از اساتید بزرگ آن روز چون آیت العظمی حکیم (ره) ، آیت الله العظمی خوئی (ره) ، آیت الله الظمی شاهرودی (ره) و آیت الله العظمی سید عبدالله شیرازی (ره) فقه ، اصول و علوم متداول آن روز را فرا گرفته و به درجه اجتهاد نائل آمد و از حضرات آیات عظام شیرازی ، گلپایگانی ، عبدالاعلی موسوی ، شاهرودی ، حکیم و آقا بزرگ تهرانی اخذ درجه اجتهاد یا اجازات نمودند . و بعد از نفقه در دین به مقتضای آیه (نَفربه وطن بازگشته و به فرمان و انتصاب آیت الله الظمی کوهستانی (ره) در روستای بایع کلاء شهرستان نکا و روستای اطراف و حومه مشغول نشر فقه آل محمد (صلی الله علیه وآله ) شده و ۱۵ سال در منصب امامت موقت جمعه نکا به خدمت فرهنگی ادامه داد .تاسيس حوزه علميه مهديه به مساحت ۵۰۰ متر درسال ۱۳۷۱ با حضور برخي از علماء و روحانيون منطقه و نماينده ولي فقيه در استان مازندران مرحوم آيت ا… روحاني(ره)، صدقه جاریه و باقیات الصالحات از خود باقی گذاشتند .
ایشان دست به تالف کتاب و جزواتی نیز زده که (عقاید الناجیه و القطره فی الفطره ) از جمله آن هاست و تفریظاتی از سوی آیات عظام آقا بزرگ تهرانی ، سید عبدالله شیرازی ، محمد جواد طباطبائی تبریزی ، عبدالاعلی موسوی سبزواری ، سید احمد موسوی مستنبط ، محمد مهدی خوانساری اصفهانی بر کتاب عقاید الناجیه ایشان درج گردیده است .
و اسر انجام پس از عمری تلاش و خدمت خالصانه در سپیده دم روز چهارشنبه ۳/۱۰/۷۶ به هنگامی که منادی اذان صبح را ندا می داد دعوت حق را لبیک گفته و به ملکوت اعلی و به جوار ائمه اطهار (علیهم السلام ) عروج نمودند روحش شاد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. خدا این عالم وارسته را رحمت نماید و گاهی در دوران جوانی از خطبه های ایشان بهره جستیم. ما ها باید درس بگیریم که شخصیت انسانها در سختی ها ، تلاش و کوشش شکل می گیرد. ماها و جوانان درس بگیریم و بدانیم اگر در راه خدا با صداقت رفتار و گفتار عمل نماییم خدا هم لطف و عنایت ویژه خواهد نمود. شادی روح این عالم و تمای مروجین دین و حضرت ایت الله شاهرودی و علما و اندیشمندان منطقه و شهدا و تمامی اموات صلوات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *