کلاه ایمنی/به قلم ستوانیکم مرتضی ابراهیمی

دانستنی های ترافیکی :کلاه ایمنی
متاسفانه به دلیل هزینه بالای کلاه‌های استاندارد ، خیلی از موتورسیکلت سواران یا کلاه ایمنی خریداری نکرده و یا به خریدن کلاه‌های معمولی رضایت می‌دهند، درحالی که این کلاه‌ها به دلیل نداشتن استحکام لازم، موقع وارد شدن ضربه نمی‌توانند از آسیب دیدن جمجمه، صورت و فک موتورسوار جلوگیری کنند.
کلاه‌هایی که استاندارد نیستند تنفس را برای راکبان سخت و آنها را کلافه کرده و در نتیجه موتورسواران آنها را تحمل نمی‌کنند.
این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا یک حادثه اتفاق و باعث بروز آسیب‌های جدی شوند. برای اینکه بدانید در هنگام تصادف با راکب موتورسیکلت بدون استفاده از کلاه ایمنی با کیفیت چه اتفاقی رخ می‌دهد، در خصوص آناتومی مغز و مکانیزم صدمات وارده به سر توضیحاتی را ارائه می نمایم.

درک آناتومی سر در فهم مکانیزم صدمات سر و مغز مهم است. به طور خلاصه، اطلاعات مهم آناتومیکی سر در ذیل اشاره شده است:
مغز توسط کاسه سر (جمجمه) سخت احاطه شده است.
نواحی استخوان اساس جمجمه را تشکیل می‌دهند.
رباط ستون فقرات از طریق حفره زیر مغز عبور می‌کند.
در زیر مغز و چسبیده به استخوان ، بافت سختی به نام سخت شامه قرار دارد که مغز را احاطه کرده است.
بین مغز و سخت شامه فضایی وجود دارد که از مایع مغزی نخاعی پر شده و بافت مغز را از شوک‌های مکانیکی محافظت می‌کند.
در مایع مغزی نخاعی، بسترهای مغز وجود دارد ولی آنها می‌توانند فقط یک میلی‌متر در یک جهت حرکت داشته باشند.
جمجمه نیز توسط پوست فرق سر پوشیده شده که برخی حفاظت‌های اضافی را تامین می‌کند.


مکانیزم اساسی آسیب صدمات وارده به سر
تماس مستقیم است .
موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند ریسک بالاتری در ضربه مغزی یا صدمات سر یا هر دو آنها دارند. کلاه ایمنی لایه اضافی را برای سر ایجاد کرده و انسان را از برخی اشکال خیلی شدید صدمات ضربه مغزی حفاظت می‌کند.
صدمات سر به دو نوع باز و بسته می باشد.
نوع بسته: استخوان جمجمه سوراخ نشده و صدمه در اثر تماس ضربه به مغز در جمجمه ایجاد می‌شود که باعث خون مردگی، تورم، پارگی بافت‌های مغزخونی، اعصاب و عروق می‌شود.

نوع باز: شکستگی یا سوراخ شدگی جمجمه که منجر به صدمات مغزی می‌شود.

بر اساس اطلاعات آناتومیکی، وزن و چگالی سر از بقیه نقاط بدن بیشتر است. بنابراین در هنگام واژگونی نخستین نقطه‌ای از بدن که با زمین برخورد می‌کند سر است . پس همیشه در تصادفات با موتورسیکلت، سر راکب در معرض برخورد با جسم سخت یا جایی مانند زمین قرار دارد. در این حالت حداقل صدمه وارده بر سر، ضربه مغزی است و حتی می‌تواند منجر به فوت راکب شود .

بسیاری از صدمات آسیب‌ زا به مغز از صدمات بسته سر ناشی می‌شوند كه در آنها هیچگونه جراحت بازی در سر وجود ندارد. موتورسوارانی كه از كلاه ایمنی استفاده نمی‌كنند، در مقابل صدمات وارده به سر و آسیب‌های مغزی با خطر بیشتری مواجه هستند .

لطفا سر سری نگیریم چون :
كلاه ایمنی با كاهش اثر نیرو یا ضربه وارده به سر، خطر ناشی از صدمات جدی وارده به سر و مغز را كاهش می‌دهد و به چند طریق این عمل صورت می‌گیرد:

کلاه ایمنی به عنوان یک مانع فیزیکی عمل کرده و مانع برخورد جمجمه با شی می‌شود.
مواد نرمی كه در داخل كلاه ایمنی جاسازی شده است برخی ضربات را جذب كرده و در نتیجه سر به آرامی از حركت خواهد ایستاد. این بدان معناست كه مغز با نیروی زیاد به جمجمه برخورد نخواهد كرد.
كلاه ایمنی نیروی وارده را در سطح بیشتری پخش می‌كند. بنابراین نیروهای وارده در قسمتی خاص از جمجمه متمركز نخواهند شد.
در پایان بایدبه این نکته اشاره کنم که آیا میدانید پزشکان به موتور سیکلت سوارانی که ازکلاه ایمنی استفاده نمیکنند چه میگویند؟میگویند اهدا کننده عضو!!!

ستوانیکم مرتضی ابراهیمی.کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *