ایمنی کودکان دردرون خودرو/به قلم ستوان یکم ابراهیمی

دانستنی های ترافیکی :ایمنی کودکان دردرون خودرو
کودکان ، آسيب پذيرترين سرنشينان خودروها محسوب مي شوند . لذا نبایستی آنها را قرباني سهل انگاري‌هاي خود كنيم.
يکي از وسايل محافظت از کودکان در برابر حوادث رانندگي صندلي­ ايمني­ کودک است که نقش غيرقابل انکاري در حفاظت از کودکان برعهده دارد.
در حال حاضر صندلي­ هاي ايمني کودکان را به دو گروه عمده صندلي نوزادان و صندلي کودک تقسيم­ بندي مي کنند که هر يک انواع متفاوتي دارند و براي گروه­ هاي مختلف سني و وزني کودکان مورد استفاده قرار مي­ گيرند.
در جوامع پيشرفته استفاده از صندلي کودک به عنوان يک اصل پذيرفته­ شده ، به­ طوري­ که در بعضي از کشورها استفاده از آن اجباري است ولي متاسفانه در کشور ما کاربرد آن به دلايل مختلف عموميت نيافته است.
در بررسي علل استفاده نکردن از آن در بين خانواده هاي ايراني نقش دو عامل فرهنگ سازي و قيمت ، بيش از ساير موارد مشهود است.

انواع صندلي کودکان:

۱-  صندلي نوزاد
اين صندلي براي کودکان کمتر از يک­ سال و يا وزن کمتر از ۹­ کيلوگرم استفاده مي شود. از آنجا که اين­ کودکان ستون فقراتي به شدت آسيب­ پذير دارند، براي دستيابي به ايمني بيشتر و جلوگيري از حرکت ناگهاني در ناحيه ستون فقرات آنها ، صندلي نوزادان را به­ صورت رو به عقب در خودرو نصب مي کنند.

۲- صندلي کودک
اين نوع صندلي که خود داراي گروه­ هاي متفاوتي برحسب قد و يا وزن کودک است ، براي کودکان با سن بيش از يک­ سال و وزن بيشتر از ۹کيلوگرم (تا حدود ۱۸ کيلو­گرم) مناسب است.
طريقه نصب آن به­ صورت رو به جلو و يا رو به عقب با توجه به جثه و وزن کودک و گروهي که صندلي در آن قرار مي­ گيرد ، متفاوت است.

نکات مهمي که بايد مورد توجه قرار گيرد:

۱. در آغوش نگه داشتن نوزاد در داخل خودرو هر گز امن نيست. زيرا با جزئي ترين تصادف ممكن است نوزاد از آغوش افراد خارج شود. حتي اين احتمال وجود دارد كه در هنگام برخورد، خود فرد به نوزاد آسيب وارد كند.

۲. هرگز كودك را در حين رانندگي روي زانوي خود قرار ندهند.

۳. اگر قصد خريد يک صندلي ايمني را داريد ، دقت کنيد صندلي مذکور متناسب با سن ، قد و جثه کودک باشد.

۴. بهترين مکان براي کودکان زير ۱۲ سال ، صندلي عقب خودرو مي باشد.صندلي جلوي خودرويي که کيسه­ هواي سرنشين آن فعال است ، به هيچ عنوان مکان مناسبي براي نوزادان نيست.

۵. براي نوزادان و کودکان ريز­جثه اي که وزن آنها کمتر از ۹ کيلوگرم است ، حتما از صندلي مخصوص نوزادان استفاده کنيد.

۶. اگر صندلي کودک داراي تجهيزات اضافي (از قبيل ميز و غيره…) است ، دقت کنيد اين تجهيزات در مقابل صورت و گردن کودک قرار نگيرد.

۷. هرگاه صندلي کودک به نحوي در خودرو نصب شود که صورت او رو به جلو باشد دقت کنيد وقتي براي ثابت­ کردن صندلي کودک بر روي صندلي خودرو از کمربند ايمني استفاده مي کنيد ، به کودک فشار وارد نکند.

كودكان سرمايه هاي ارزشمند آينده كشور عزيزمان مي باشند. لذا با رعايت نكات ايمني، تهيه و نصب صندلي مناسب در سلامتي و ايمني اين عزيزان سهيم باشيم. 

ستوانیکم مرتضی ابراهیمی.کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *