لایینی:تقویت بنیه علمی طلاب درگروحفظ وتقویت سنت مباحثه است
تاریخ انتشار خبر : ۹۷/۰۵/۲۲
عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه برخی سنت های ارزشمند حوزه نظیر مباحثه و مطالعه نیز در میان طلاب کمرنگ شده است، گفت: اگر می خواهیم مدرسه ای با نشاط علمی داشته باشیم باید این سنت ها را به طور جدی مورد توجه قراردهیم.
آیت الله محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به در پیش بودن سال تحصیلی حوزه بر ضرورت برنامه ریزی مدون به منظور تقویت رونق علمی در میان طلاب تأکید کرد.
وی با بیان این که برای رونق علمی در مدارس علمیه باید همه بخش ها هدفمند و با برنامه ریزی مدونی گام بردارند، افزود: متأسفانه در طی سال های اخیر به دلیل کمرنگ شدن برخی سنت های ارزشمند حاکم بر حوزه شاهد کاهش رونق علمی در مدارس علمیه هستیم.
لائینی با بیان این که تقویت و گسترش رشته های تخصصی در حوزه یکی از راه های تقویت نشاط علمی در این مرکز مهم علمی است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طی سال های اخیر شاهد رشد و رونق رشته های تخصصی در مدارس علمیه استان ها هستیم.
استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که رکود علمی در حوزه با هویت و اصل این مراکز دینی سازگاری ندارد، تصریح کرد: حوزه های علمیه در ادوار مختلف تاریخ از یک نشاط علمی خاصی برخوردار بوده اند.
عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز نیز باید تلاش شود همان نشاط علمی گذشته در مدارس علمیه حاکم باشد، خاطرنشان کرد: این وظیفه مدیران و اساتید مدارس علمیه است که بسترهای لازم را برای تقویت نشاط علمی در حوزه فراهم کنند.
امام جمعه نکا با اشاره به این که مقایسه فضای امروز حوزه های علمیه با گذشته تصریح کرد: در دهه های پیشین علیرغم کمبود امکانات لازم برای تحصیل طلاب در حوزه، اما فضای مدارس علمیه با یک نشاط علمی همراه بود که متأسفانه امروز کمرنگ شده است.
لائینی با بیان این که در گذشته طلبه تنها دغدغه علم آموزی داشت، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز دغدغه ها کمی متفاوت شده و باید فکر و عمل یک طلبه تنها برای آموختن علم دین خلاصه شود.
عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به تلاش ها و مجاهدت های علمی طلاب براس علم آموزی در گذشته، تصریح کرد: امروز همه امکانات برای تحصیل طلاب در مناطق مختلف فراهم است، اما آن طور که در گذشته از این ظرفیت ها استفاده می شد، امروز بهره لازم برده نمی شود.
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه برخی سنت های ارزشمند حوزه نظیر مباحثه و مطالعه نیز در میان طلاب کمرنگ شده است، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم مدرسه ای با نشاط علمی داشته باشیم باید این سنت ها را به طور جدی مورد توجه قراردهیم.
مسؤول مدرسه علمیه مسجد جامع نکا با بیان این که مباحثه موجب می شود طلاب از نظر و فهم مطالب رشد پیدا کنند، بیان داشت: حفظ این سنت ارزشمند حوزه موجب ارتقاء جایگاه علمی حوزه و همچنین تقویت بنیه علمی یک طلبه خواهد شد.
وی پرداختن به موضوع تحقیق و پژوهش در حوزه را نیز یک اصل مهم دانست و افزود: تولید علم و همچنین تقویت مباحث پژوهشی در حوزه یکی از راهکارهای مهم در حفظ نشاط علمی حوزه است.
عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که برنامه های آموزشی در حوزه باید با مسائل پژوهشی همراه باشد، خاطرنشان کرد: اگر علم آموزی در حوزه با تحقیق و پژوهش همراه باشد به طور حتم شاهد رونق علمی میان طلاب خواهیم بود.
استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که مباحث آموزشی، پژوهشی و تربیتی در حوزه باید متناسب با هم تقویت شود و رشد پیدا کند، افزود: متأسفانه برخی مواقع شاهد توجه بیش از پیش به مسائل آموزشی و بی توجهی به موضوعات پژوهشی و تربیتی هستیم که این رویکرد باید اصلاح شود.
اوبا بیان این که امروز یک طلبه نباید دغدغه ای جزء علم آموزشی داشته باشد، خاطرنشان کرد: طلبه باید همه تلاش یک طلبه تحصیل علم دین باشد و مسائل کم اهمیت را کنار بگذارد تا بتواند در این مسیر به موفقیت های مناسب دست پیدا کند.
عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که موفقیت های علمی در حوزه نیازمند یک برنامه ریزی و چشم انداز مناسبی است، تصریح کرد: متأسفانه بخش مهمی از طلاب فاید هدف گذاری و برنامه ریزی علمی هستند و همین مسأله مانع از پیشرفت چشمگیر آنها در حوزه خواهد شد.
آیت الله محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندرانوامام جمعهمحترم نکا خدا قوت افتخار میکنیم که بهترین امام جمعه ایران را چه از نظر دانش و مردمداری که از پدر خدا بیامورز خود به یادگار ش این بود درحیاطش همیشه باز باشه و مشکل گشای مردم هستید تقدیر وتشکر میکنم ووارزوی سلامتی برات دارم
مطالعه مستمر و مباحثه دروس مختلف اعم از رسمی و غیر رسمی از سنت های ویژه حوزه های علمیه است.
سلام و درود بر نماینده محترم ولی فقیه در استان.