شما با گرمای هوا و کمبود آب چه می کنید؟ مطهری فر

به نام خدای یکتای بی همتا
در هر موقعیتی که هستید حتما با موضوع گرمای هوا و کمبود آب درگیر هستید و حتما شاهد عوارض و آثار ناشی از آن بوده اید.
شرایط اقلیم جهان در حال تغییر است که قسمت اعظم این تغییرات در نتیجه فعالیت‌های بشر است. این تغییرات باعث تشدید نوسانات در شرایط آب و هوایی می‌گردد.
گفته می شود که مردم ایران بیش از ۲ برابر متوسط مصرف جهانی آب مصرف می کنند که بخشی از این نوع رفتار به بی اطلاعی از وخامت اوضاع و جدی نگرفتن شرایط کم آبی باز می گردد.
برای برون رفت از بحران ناشی از این رخدادها طرح کاربردی و عاقلانه ای که میتوان روی آن حساب و سرمایه گذاری کرد عبارتست از: سازگاری اقلیمی
سازگاری عبارت است از تطابقِ سامانه‌های طبیعی و انسانی در پاسخ به محرک‌های فعلی یا پیش‌بینی‌نشده اقلیمی یا اثرات آن‌ها، به‌گونه‌ای که منجر به تعدیل خسارات یا بهره‌مندی از فرصت‌های سودمند شود.
در این طرح و برنامه از جمله اقداماتی که باید صورت پذیرد عبارتند از:
انطباق الگوی کشت مناسب، پشتیبانی از تدابیر استان ها در جلوگیری از بروز مشکلات وتعارض های اجتماعی، اجرای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل سطح زیرکشت، تحویل حجمی آب برای همه مصارف کشاورزی و کاهش مصرف آب فضای سبز به میزان مناسب و مدیریت آن و تعیین تعرفه مصارف مازاد بر الگوی مصرف آب شرب .
تغییرات و نوسانات اقلیمی به عنوان یکی از خطرهای جدی است که توسعه پایدار را در ابعاد مختلف زیست محیطی، سلامت انسان، امنیت غذایی، فعالیتهای اقتصادی، منابع طبیعی و ساختارهای زیربنایی تهدید می کند و نباید از آن غافل بود.
سازگاری با تغییرات و نوسانات اقلیمی یک فرآیند غیر یکنواخت می باشد و عوامل تأثیرگذار روی آن تنها میزان توسعه تکنولوژیکی و اقتصادی نیست بلکه قوانین، ارزشها و هنجارهای اجتماعی روی آن تأثیرگذار هستند. نتایج تحقیقات متخصصان این حوزه، فرهنگ مهمترین مانع پذیرش چهار استراتژی معیشتی (مهاجرت نیروی کار، کار کردن در پروژه های توسعه، باغداری، و فعالیت زنان در کارهای اقتصادی بود) که بیشترین موفقیت را در سازگاری با تغییرات اقلیمی داشت.
در بعد فردی مهمترین مشکل در نهادینه شدن ایت امر عبارتست از: مشکلات مالی و نداشتن پس انداز برای تأمین هزینه ها از سوی افراد جامعه که از جمله آنان اکثرا کشاورزان که برای تغییر کشت، مکانیزه کردن مزارع و یا تبدیل زراعت به باغبانی و دامداری با مشکل کمبود سرمایه و اعتبارات مواجه هستند.
در بعد مشکلات نهادی مهمترین مشکل عدم توزیع عادلانه تسهیلات و امکانات دولتی بین کشاورزان خواهد بود. مثلا کشاورزان عمدتا با مشکلاتی از قبیل زیر روبرو خواهند بود
برخی تسهیلات مثل لوله های انتقال آب که با یارانه باید بین کشاورزان توزیع شود بواسطه برخی رابطه ها به افرادی تعلق می گیرد که اصلا کشاورزی ندارند. همچنین نبود نهاد و سازمانی که اعتبارات لازم را برای کشاورزان تأمین کند در رتبه دوم مشکلات نهادی جای می گیرد. برای تأمین اعتبارات مهمترین مشکل کشاورزان تهیه ضمانت نامه های مورد تأیید بانک می باشد. به خاطر خشکسالی های موجود قیمت و ارزش زمینهای کشاورزان افت پیدا خواهد کرد و بانک هم سند این اراضی یا ساختمان کشاورزان را به عنوان ضمانت نامه پرداخت تسهیلات قبول نمی کند.
فلذا ما جمعیت طلاب و روحانیت مردمی از همه افراد تاثیر گذار در جامعه و نافذین در سطح کلان مدیریتی کشور و بخصوص از نهادهای مذهبی و انقلابی برخوردار از مزایای مادی و معنوی نظام اسلامی، درخواست پیگیری مجدانه عملیاتی شدن این طرح را در منطقه داریم. و از مردم عزیز هم تقاضا داریم در اولویت درخواست ها و مطالبات خود از منتخبین در عرصه های مختلف و مسئولین شهری و استانی و مملکتی ، اجرایی شدن هر چه زودتر این طرح ها را دنبال کنند.

راه حل های پیشنهادی

– بايد الگوی کشت مناسب برای مناطق مختلف کشور هر چه سریعتر تهیه گردد
– احداث صنایع تبدیلی برای محصولات سازگارتر در منطقه
– دولت باید بستر سازی لازم برای اجرای قوانین را انجام دهد و در صورت لزوم از زور و الجبار استفاده کند
– باید قوانین به روز و کارآمد برای اجرایی شدن راهکارها و سیاستها تدوین گردد
– بايد الگوی کشت مناسب برای مناطق مختلف کشور هر چه سریعتر تهیه گردد
– احداث صنايت تبلیلی برای محصولات سازگارتر در منطقه
– بايد الگوی کشت هر منطقه مشخص شود و محصول را نیز با قیمت مشخص که برای کشاورز با صرفه باشد بخرند
– باید آموزش های ضمن خدمت مناسب برای کارشناسان برگزار شود
– بروکراسی اداری در سازمان های که خدمات را ارائه می دهند باید کاهش یابد چون خیلی از این گیر دادن ها ضروری نیست.
– ایجاد شرایط مناسب در راستای پرداخت تسهیلات به افراد مجری طرح
– برطرف کردن ضعف در حوزه ترویج و آموزش و تحقیقات کشاورزی
– – احداث صنایع تبدیلی برای محصولات سازگارتر در منطقه
– دانشگاه و اساتید دانشگاه باید نقش گسترد تر در بخش کشاورزی کشور داشته باشند و صرفا به انجام تحقیق در داخل دانشگاه بسنده نکنند

اول مرداد سال هزار و سیصد و نود و هفت
برابر با نهم ذیقعده هزار و چهارصد و سی و نه
قم مقدسه
محمدصادق مطهری فرد

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *