شغل خبرنگاری مجیزگویی نیست

دیدگاه مسئولانی که فقط بلدند شعار دهند : به راستی و درستی که خبرنگاران، از پیشقراولان و طلایه داران راستین عرصه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جامعه می‌باشند که نقش انکارناپذیری در ارتقای درک و تحلیل اقشار مختلف جامعه، اعتلای بینش سیاسی و اجتماعی مردم و بسترسازی برای رشد و توسعه روز افزون جامعه ایفا می‌کنند.
این قشر فرهیخته و حاملان آگاهی و اطلاعات را باید به راستی تجسم امانت، آگاهی، مسئولیت،دلسوزی و وظیفه شناسی دانست که وجدان بیدار جامعه و تصویرگر زمان خویشند و سلامت فرهنگی و فکری هر جامعه ای، مرهون تلاش‌های شبانه روزی آنهاست.
اما آنچه که عیان است :شغل خبرنگاری سخت است و زیا‌ن‌آور.صاحبش را به انواع امراض روحی و جسمی مبتلا می‌سازد.
جزو ده (۱۰) شغل پرخطر جهان است.
میانگین عمر آنان ۱۵ سال کمتر از بقیه‌ی مردم است.
اکثر قریب به اتفاقشان گرفتار گردن‌درد، دست‌درد، گزگز انگشتان، فراموشی و کم‌بینایی شده و می‌شوند.
بسیاری از آنان تحت فشارهای روانی قرار دارند.
جمع کثیری از این قشر مهم، گرفتار مشکلات و اختلافات خانوادگی می‌شوند.
تقریباً همه‌ی آنان به زخم‌معده، مشکلات دیگر گوارشی، ناراحتی‌های عصبی و خستگی‌های مفرط مبتلا می‌گردند.
۹۲% از خبرنگاران از کمبود درآمد ماهیانه رنج می‌برند و شرمنده اهل و عیال خویشند.
به اعتقاد این قلم شخصیت خبرنگاری در جامعه‌ی ما ناشناخته و شخص خبرنگار مورد بی‌مهری مسولان و مقامات دولتی هستند و حق و حقوق مادی و معنوی آنان ادا نشده است بلکه هرگاه کم کاری بی توجهی مسئولان به مشکلات مردمی را منعکس نمایند سرازمحاکم قضایی درخواهند آورد مقام دولتی کما اینکه خلبانان کشور نیز….

توجه توجه !!رسالت خبرنگاری مجیز گویی مدیران نیست.
گاهی وقتی دربسیاری از رسانه های محلی واین شهرستان چرخی میزنی و مطالب را رصد میکنی ، چیزی که مشاهده میکنی این است که این رسانه ها غالبا به بولتن خبری و گزارشی مسئولین تبدیل شده اند و فقط مجیزگوی یک عده از مسئولین هستند . و در این رسانه ها انتقادی به مسئولین مشاهده نمیکنی ! البته رساندن خدمت صادقانه مسئولین به مردم خود یکی از رسالتهای خبرنگاران است ، ولی این تنها رسالت یک خبرنگار نیست !
ارزش قلم آنقدر عظیم است که خداوند در قرآن به آن قسم یاد کرده است . حال آیا صحیح است عده ای حرمت این قلم را بشکنند و به جای حمایت و دفاع از حقوق مردم و مطالبات آنها فقط به مجیزگویی از مسئولین بپردازند ؟؛
آیا این است حرمت قلم ؟!
حرفه خبرنگاری مقدس است و نباید طوری رفتار کرد که بسیاری این حرفه را با کار چاپلوسی و تملق اشتباه بگیرند . البته غالب مسئولین نیز در این امر مقصر هستند و رسانه های متملق و چاپلوس را پسند میکنند .
در حالیکه در آموزه های اسلامی خلاف این رویه می باشد.رسول خدا(ص) در نکوهش چاپلوسی دستور دادند: به صورت ستايشگران چاپلوس خاك بپاشيد.
سرانجام، آیا سزاوار است که فقط به روز ۱۷ مرداد هر سال که به عنوان «روز خبرنگار» نام گرفته است، بسنده کنیم؟. و در صدد رفع انواع مشکلات خبرنگاران که پاره‌ای از آن‌ها را برشمردیم، نباشیم.
ویا همچنان شاهد بی مهری ها آقایان مسئول باشیم؟ !!!!

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *