آغاز خرید دانه های روغنی کلزا در مازندران از اوایل اردیبهشت

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو: کلزا کاران از برداشت زودهنگام کلزا خودداری کنند

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو با اشاره به آغاز خرید دانه های روغنی کلزا در مازندران از اوایل اردیبهشت گفت: کلزا کاران از برداشت زودهنگام کلزا خودداری کنند.

سید محمد جعفری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی استان از دهه اول اردیبهشت سال جاری خرید دانه های روغنی کلزا در مازندران آغاز می شود.

وی افزود: خرید دانه روغنی کلزا تنها از کشاورزانی صورت می گیرد که دارای معرفی نامه از سازمان جهاد کشاورزی باشند.

جعفری با بیان اینکه در سال گذشته ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن کلزا از طریق ۱۸ مرکز خرید در مازندران خریداری شد، گفت: با توجه به پیش بینی صورت گرفته توسط سازمان جهاد کشاورزی انتظار می رود در سال جاری ۳۰ هزار تن کلزا در مازندران خریداری شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو به قیمت خرید تضمینی کلزا اشاره کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی کلزا تاکنون تعیین نشده اما خرید بر اساس قیمت پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا در سال زراعی گذشته به مبلغ ۲۷ هزار ۸۳۰ ریال با دو درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت انجام می شود.

وی افزود: با مشخص شدن قیمت خرید دانه روغنی کلزا در سال زراعی جدید مابه التفاوت آن از طریق بانک عامل به حساب کشاورزان واریز می شود.

جعفری یادآور شد :بر اساس دستورالعمل ابلاغی دانه روغنی کلزا با حداقل ناخالصی یک درصد و حداکثر ۱۰ درصد و حداقل رطوبت هفت درصد و حداکثر ۲۰ درصد در سال جاری خریداری می شود.

وی تصریح کرد: شهرستان های بهشهر با هفت هزار ۲۰۰ تن ،میاندرود هفت هزار تن ،نکا پنج هزار ۵۰۰ تن و گلوگاه سه هزارتن بیشترین سطح تولید این محصول در استان را به خود اختصاص دادند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو یادآور شد:با تشکیل کمیته خرید و برگزاری جلسات اولیه هماهنگی خرید برنامه ریزی و تمهیدات لازم جهت راه اندازی و فعال کردن مراکز خرید دانه روغنی کلزا با تمامی امکانات لازم در شهرستان های استان صورت گرفته است.

جعفری تاکید کرد: از تمامی کلزا کاران استان تقاضا می شود از برداشت زود هنگام این محصول خودداری کنند، بهترین زمان برداشت این محصول زمانی است که غلاف های آن کاملا رسیده باشد.

وی افزود:در صورتی که رطوبت دانه روغنی کلزا بالای۲۰ درصد باشد دانه های مذکور خریداری نمی شود.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *