نگاهی به تفرج‌گاه‌های طبيعی و بومی نكا

روستاگردی در نكا، لذت زندگی در دل طبيعت
بهار، سرسبزی، طبيعت و چشمه‌سارها و آب و دريا، نمایی از مازندران برای همه مسافران است و در سال‌های اخير روستاگردی به اين طبيعت‌گردی چشم‌نواز اضافه شده است و آنجا كه زندگی شهری به پايان می‌رسد، طبيعت و زندگی روستایی خودنمایی می‌كند.

به گزارش نیکاخبر: شهرستان نکا در شرق مازندران، با دارا بودن طبیعتی بکر و طبیعی، مناطق ییلاقی با چشم‌اندازهای زیبای طبیعی، جاذبه‌ای ناب و خالص، وجود چشمه‌سارها و رودخانه‌های متعدد، نمونه‌ای از گردشگری طبیعی و روستایی است که مسافران و گردشگران را به سمت خود فرا می‌خواند.

بهار که می‌شود، سبزی و گل و گیاه، آواز پرندگان در لابه‌لای شاخه‌های درختان در کنار چشمه‌سارهای متعدد، روستاهای این شهرستان را در در جنگل‌های بکر طبیعی، به یک سر سمفونی نماها و نواها تبدیل می‌کند.

توجه به بوم‌گردی در مازندران و حضور گردشگران در روستاها موجب شده است که شاهد رونق و توسعه روستاها در سال‌های اخیر باشیم و در همین راستا سال گذشته ۳۰ درصد گردشگران و مسافرانی که نکا را برای اقامت و تفریح انتخاب کردند، توجه به زندگی روستایی و بوم‌گردی اولویت اول‌شان بود.

معماری منازل سنتی روستایی با استفاده از حصارهای چوبی در اطراف خانه، خانه‌های گلی، وجود مرغ، اردک، خروس و گوسفند در کنار منازل مسکونی و تولیدات محلی از قبیل ماست، کره ، دوغ ، شیر، جذابیت خاصی به این مکان‌ها بخشیده است که می‌تواند، نوروزی ماندنی به وجود آورد.

روستای ” زروم” یکی از روستاهای هدف گردشگری نکا، گنجینه‌ای از فرهنگ و آداب روستایی

روستای ” زروم” یکی از روستاها هدف گردشگری در میان کوه‌های سرسبز و سر به فلک کشیده شمال کشور در شهرستان نکا است که لذت پای بهار را در کنار نوای دل‌خوش رودخانه‌ای که از میان محل می‌گذرد و نوای خوش پرندگان می‌‍توان به وضوح شنید.

اینجا وقتی صدای رودخانه، نوای پرندگان و سرسبزی دوباره طبیعت و جوانه زدن گیاهان را می‌بینی، انگار به خدا نزدیک‌تر می‌شوی.

” زروم”، روستایی در دل طبیعت است که به عنوان گنجینه‌ای مهم از فرهنگ و آداب روستایی و فرهنگ بومی و محلی خودنمایی می‌کند و وجود آداب و سنت‌های محلی در کنار زندگی روستایی در دل طبیعت می‌تواند، فضایی دل‌انگیز برای مسافران ایجاد کند.

وجود معماری محلی در روستاهای هدف گردشگری و حفظ بافت روستایی و زندگی روستایی در بوم‌گردی روستاها موجب شده است که گردشگران رابطه خوبی با این محیط برقرار کرده و شاهد استمرار حضور مسافران و اقامت در این روستا و روستاهای هدف گردشگری شهرستان نکا باشیم.

* سه روستای هدف گردشگری نکا میزبان مسافران و گردشگران

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا با بیان اینکه سه روستای هدف گردشگری نکا میزبان مسافران و گردشگران است؛ گفت: تلاش برای ایجاد فضایی مناسب برای تفریح و گردشگر و اسکان مسافران در این روستاها فراهم شده است.

سیدرضا حسینی اظهار کرد: روستاهای زروم، فریمک و زنگت از جمله روستاهای هدف گردشگری شهرستان نکا است که شرایط مناسب برای اسکان و پذیرایی از مهمانان با غذاهای محلی و بومی فراهم است.

وی با تأکید بر اینکه نقش بخشداری‌ها در شکل‌گیری و توسعه بوم گردی روستایی بسیار مهم است، افزود: باید تلاش شود تا توسعه بوم‌گردی و روستا گردی در روستاها با قوت بیشتری ادامه یابد و مسافران بیشتری جذب روستاها و استفاده از این فضاها شوند.

* شناسایی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در هزارجریب نکا

بخشدار هزارجریب نکا نیز بیان کرد: توجه به روستاگردی از مسائل مهمی است که در دستور کار دهیاران و شوراها است و شناسایی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در هزارجریب نکا با قوت در دست انجام است.

محمد محمدیان اظهار کرد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی موجب رونق صنعت گردشگری روستایی شده و تا حدودی از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری می‌کند و این مسأله با قوت دنبال می‌شود.

وی گفت: سال گذشته حضور مسافران و گردشگران در روستاها هدف گردشگری و روستاهای مختلف قابل توجه بود و امسال با فراهم ساختن زیرساخت‌های مختلف، امیدواریم شاهد رشد بیشتری در این بخش باشیم.

* اقامتگاه‌‍های بوم‌گردی، حرکت به سمت توسعه پایدار

فرماندار نکا نیز توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی را حرکت به سمت توسعه پایدار و معرفی ظرفیت‌های بومی منطقه دانست و گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در این بخش به توسعه پایدار و تولید داخلی و بومی کمک می‌کند.

جعفر احمدی با تأکید بر عملی کردن شعار سال، اظهار کرد: تلاش برای افزایش تولید داخلی و حرکت در مسیر پیام رهبری باید سرلوحه کار همه ما باشد.

وی با اعلام اینکه عید و نوروز زمان مناسبی برای معرفی ظرفیت های گردشگری شهرستان است؛ گفت: مسئولان از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند و ظرفیت‌های مختلف گردشگری شهرستان از جمله چشمه آب معدنی قرمرض، چشمه‌سارهای مختلف، آبشارها، ظرفیت بوم‌گردی، پارک و تپه تاریخی نارنج‌باغ، غار کمیشان و ظرفیت‌های مختلف را به گردشگران معرفی کنند .

آب و هوای مطبوع روستاهای مختلف شهرستان نکا در فصل بهار، فصل رویش درختان و زنده شدن طبیعت، مسافران فراوانی را به خود جذب می‌کند؛ روستاهایی که در کنار امکانات زیرساختی مناسب و طبیعت روح‌بخش؛ مردمانی ساده و صمیمی دارد که با سوغات‌های خوشمزه کام مسافران را شیرین می‌کنند.

در کنار طبیعت و زندگی روستایی، سوغات‌هایی برآمده از زندگی کشاورزی و دامداری مردم روستاها همچون قاشق‌ها و کاسه‌های چوبی در کنار چادرشب‌ها و گلیم‌های سنتی و خوردنی‌هایی همچون آش محلی، نان محلی، خمیرطلا و شیرینی‌های پشت‌زیک، جریرحلوا، راهی مناسب برای بهره‌وری مناسب از ظرفیت گردشگری شهرستان است که باید نهایت استفاده از این مسأله انجام شود.

فارس: مریم نظری

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *