نبوی:دغدغه بیماری‌های مشترک انسان و دام مازندران باید در سطح ملی بررسی شود

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری مازندران گفت: یکی از مواردی که در سطح استان از مشکلات برجسته است بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که ما با بررسی این بحث در سطح ملی به حل این مشکل می‌پردازیم.

به گزارش نیکاخبر: یدالله نبوی در نشست خبری امروز به‌مناسبت هفته پدافند غیرعامل در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: امروز به‌عنوان روز ملی پدافند غیرعامل است که در هفته پدافند غیرعامل امسال با شعار پدافند غیرعامل حصول اطمینان و مسؤولیت و آمادگی کشور که از ششم تا دوازدهم آبان ماه ادامه دارد که هشتم آبان به‌عنوان روز ملی پدافند غیرعامل به دستور مقام معظم رهبری ثبت و درج شده است.

وی افزود: پدافند غیرعامل جزو مهمی از زندگی بشر است زیرا با اقدامات دفاعی می‌توان در دفع و میزان کاهش اثر تهاجم نقش بسزایی انجام داده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران بیان کرد: در تاریخ بشریت در ۵ هزار سال گذشته شاهد بیش از ۱۴ هزار جنگ و جان باختن ۴ میلیارد نفر بودیم که در طول این مدت دنیا تنها ۲۶۸ سال را بدون جنگ و خونریزی سپری کرده است.

نبوی ادامه دا: در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۰ کره زمین فقط سه هفته را بدون جنگ گذرانده است، در قرن بیستم بیش از ۲۲۰ جنگ داشتیم که در این میان کشور ما درگیر چهار جنگ بوده است که با دفاع ایثارگرانه قهرمانان و ایثارگران یک وجب از خاک ایران در اختیار دشمن قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پدافند غیرعامل از سال ۱۳۸۲ شاهد اقدامات بسیار خوبی از سازمان پدافند غیرعامل هستیم، اضافه کرد: بنا به توجه به دستور مقام معظم رهبری که فرمودند پدافند غیرعامل مجموعه‌ای از اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که با هدف افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، ارتقا پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران است تا بتوانیم بدون استفاده از سلاح و جنگ‌افزار کشور را بیمه کنیم و با ایجاد مسؤولیت بتوانیم در مقابل هرگونه تهدید دشمن مقاوم باشیم.

دبیر شورای پدافند غیرعامل مازندران خاطرنشان کرد: اهداف پدافند غیرعامل در نظام جمهوری اسلامی طبق سیاست‌های کلی نظام و اساسنامه سازمان و سیاست دولت خدمت‌گذار به تامین نیازهای حیاتی کشور در جامعه در زمان بحران و جلوگیری از آسیب به تاسیسات و حفظ کشور در زمان تهاجم است.

نبوی با بیان اقداماتی نظیر تشکیل کمیته‌ها و شورای پدافند غیرعامل و شکل‌گیری کارگروه‌های تخصصی استان بنا به دستورالعمل‌های مقرر شد هر سه ماه یک‌بار جلسه به ریاست استاندار، کارگروه‌ها هر دو ماه یک‌بار با مسؤولی از طرف استاندار و کمیته ۲۲ گانه به عهده رئیس شهرستان در مجموع ۱۶ جلسه شورای غیرعامل تشکیل دادیم که راهبردهای کلی در این شورا انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: جلسات دیگری در حوزه‌های مختلف برای حفاظت از مراکز ثقل، حساس، حیاتی و مهم کشور برگزار می‌شود همچنین تمام دستگاه‌های اجرایی و آحاد مردم باید با پدافند غیرعامل آشنا شوند که باید نهادینه شود و در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی همه باید کمک کنند چون نهادی نوپا است، خاطرنشان کرد: در سطح استان مازندران دو قرارگاه اصلی زیستی و سایبری داریم که در حوزه‌های خود در حال فعالیت هستند.

نبوی بیان کرد: یکی از مواردی که در سطح استان از مشکلات برجسته است بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که ما با بررسی این بحث در سطح ملی به حل این مشکل می‌پردازیم.

وی یادآور شد: اقدامات شورای پدافند غیرعامل در سطح استان با تشکیل ۵۷۱ جلسه کارگروه‌های استانی و ۴۴۳ جلسه شورای پدافند شهرستانی و ذیل آن در دولت تدبیر عمومی انجام گرفته که با برگزاری این جلسات اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی و پدافند غیرعامل در دل دستگاه‌های با برگزاری دوره‌های تخصصی و آموزشی عمومی برای تمام کارکنان دستگاه‌های اجرایی، تمرین و آمادگی دستگاه‌ها برای مقابله با هر نوع تهدید مختلف در حوزه دانش‌آموزی و برگزاری رزمایشی و مانور سطح پایگاه‌های مقاومت بسیج در تمام شهرستان‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات اصلی به‌دلیل ضعف در مراکز دهستان‌ها هماهنگی چهارجانبه بین دستگاه‌های هلال‌احمر، مدیریت بحران، دفتر امور روستایی و پدافند غیرعامل، اقدام به راه‌اندازی ۱۳۴ خانه هلال‌‌احمر کردیم که برای هر خانه بودجه ۱۰ میلیون تومانی برآورد شد که این در حالی‌است که تجهیزاتی در گذشته نیز دارا بودند.

نبوی در ادامه درباره برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل،گفت: بودجه این برنامه در ذات طرح و پروژه‌های عمرانی است و تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که یک درصد از اعتبارات را با ماهیت پدافند غیرعامل به انجام طرح‌های عمرانی اختصاص دهند.

وی یادآور شد: در طول دوره چهار ساله گذشته ۹۱۵ رزمایش و مانور، صدور مجوز اجرایی ۳۸ طرح و پروژه ملی که هر طرح دارای مشاور طرح بوده دارای پیوست و ملاحظات پدافند غیرعامل هستند.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران افزود: همچنین ۵۴۸ طرح افتتاح و بهره‌برداری و بازدید از مراکز ثقل و حساس به رفع نواقص که ۱۶۰ مرکز ثقل شناسایی شده می‌پردازد.

نبوی اظهار کرد: برنامه‌ها و پیش برنامه‌های این هفته شامل ۳۴ پیش برنامه که انجام شد، در کل این هفته ۵۷۱ برنامه در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی، برگزاری نمایش، برگزاری همایش، برپایی نمایشگاه، بازدید از مراکز مختلف و افتتاح پروژه‌ها انجام می‌گیرد.

وی در پایان گفت: همچنین ۲۲۳ کلاس آموزشی، ۱۲۱ رزمایش، ۲۵ همایش، ۲۹ نمایشگاه و بازدید از ۱۳ پروژه با ماهیت پدافند غیرعامل را در دستور کار داریم.

فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *