مدیران کوتوله چه کسانی هستند ؟

مدیران کوتوله چه کسانی هستند ؟

در روابط عمومی تجاری یکی از مهمترین آیتم ها تنظیم ارتباط میان مدیر سازمان و کارکنان می باشد. برای این امر شناخت کامل شخصیت مدیر می تواند در برنامه ریزی صحیح بسیار راهگشا باشد.
در مدیریت مبحثی به نام مدیر کوتوله و مدیریت کوتوله وجود دارد که تاکنون شرکتهای زیادی با این نوع مدیریت، به چالش کشیده شده و دچار بحران گردیده اند.
مدیر کوتوله به مدیری اطلاق می شود که دارای دانش و علم و تجربه ای کم می باشد و از انجایی که این نوع مدیر و مدیریت علاقه زیادی به زندگی جلبکی و محیط باتلاقی دارد، سعی می کند که در سازمان، محیطی این چنینی برای خود به وجود بیاورد.

حال با توجه به اینکه مدیر کوتوله، مدیریست کوته بین و فاقد علم مدیریت، افرادی را انتخاب می کند که از خودش کوتاه تر باشند و توان تحمل کسی را که کمی از وی بلند تر باشد را ندارد. پس مدیر کوتوله مدیران میانی کوتاه تر از خود انتخاب می کند و این مدیران که فاقد علم و توانایی هستند، در رده میانی شرکت افراد کوتاه تری از خود را برمی گزینند و بعد از مدتی سازمان دچار بحران می شود.
عمر این نوع مدیر کوتاه هست اما اثرات مخرب این نوع مدیریت می تواند سالهای سال در سازمان باقی بماند. در این نوع سازمانها افراد توانمند سرخورده می شوند و به انزوا کشیده می شوند و یا از سازمان جدا خواهند شد.

✅چند خصوصیت مدیران کوتوله:

۱– مدیر اجازه رشد و ارتقا به دیگران (زیر مجموعه و پرسنل سازمان) را نمی دهد.

۲- در این سبک از مدیریت، مدیر مربوطه فقط به آدمهای ناتوانتر از خودش پست و موقعیت می دهد.

۳- هر کسی را در مجموعه سازمانی اش، به منزله تهدید می بیند.

۴- فاقد دانش، توانائی و کفایت لازم برای مدیریت است.

۵- به جای آنکه قابلیت سود آوری برای مجموعه خود را داشته باشد، در صدد حذف منابع مالی برای دیگران و زیر مجموعه اش است.

۶- فقط به فکر منافع شخصیش است.

۷- از قربانی کردن نزدیکترین افراد در مجموعه اش نیز اگر در موقعیت تهدید قرار گیرد ابائی ندارد.

۸– آنچنان بلوائی سر کوچکترین مسائل راه می اندازد که گوئی جنگ جهانی راه افتاده است.

۹_ اگر به کسی در مجموعه بخواهد ارتقا مقام دهد، فقط میزان نزدیکی به او، وفاداری به او و حتما و الزاما سطح دانش کمتر از او شرایط احراز برای ارتقا را فراهم می سازد.

سپهر حلاجیان: مشاور روابط عمومی تجاری

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *