نقش ممتازنيروگاه شهيد سليمي نكا در صنعت برق كشور

مديرعامل شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي به همراه معاونین و مدیران از نيروگاه شهید سلیمی شهرستان نکا بازدید نمودند.
به گزارش نیکاخبر:مهندس طرز طلب در بازديد از نيروگاه نكا اظهار داشت: نيروگاه شهيد سليمي نكا نقش ممتازي در صنعت برق كشور دارد.
مديرعامل شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي كه به منظور بررسي روند پيشرفت­كار چند پروژه صنعت برق به استان مازندران سفر كرده بود، از نيروگاه شهيد سليمي نكا بازديد نمود.

محسن طرزطلب در اين بازديد و در جلسه­اي كه با حضور معاونين، اعضاي هيئت مديره و مديران نيروگاه برگزار شد، پس از استماع سخنان مديرعامل نيروگاه، طي سخناني ضمن تقدير و تشكر از زحمات مديران و كاركنان و نقش ممتاز نيروگاه نكا در صنعت ­برق كشور اظهار داشت: اين نيروگاه با متوسط ۳۳ سال كاركرد، همچنان حضور مؤثري در صنعت برق دارد و اميدواريم كه با تلاش و همتي مضاعف صلابت گذشته خود را حفظ كنيد.
وي با اشاره به چالش­هاي احصاء شده، ضرورت توجه به نوسازي نيروگاه را امري اجتناب ناپذير دانست و گفت: فرسودگي تجهيزات و مشكلاتي كه نيروگاه با آن مواجه است كار بهره­برداري از آن را دشوار نموده و نمي­توان با اين وضعيت نيروگاه را اداره نمود. لذا متوليان بايد نوسازي نيروگاه را با جديت در دستور كار خود قرار دهند، ما نيز در اين زمينه از هيچ مساعدتي دريغ نخواهيم كرد و وظيفه خود مي­دانيم كه كمك كنيم تا از همه ظرفيت­ها و توانمندي­ها به نحو مطلوبي براي پيشرفت امور استفاده شود و مشكلات مرتفع گردد.


طرزطلب همچنين با تأكيد بر تلاش بيشتر براي افزايش ميزان آمادگي توليد، خواستار تسريع در اجراي پروژه آب ­شيرين­كن و گازوئيل سوز نمودن واحدهاي گازي شد و از شروع مذاكراتي براي راه­اندازي واحدهاي توربين انبساطي در همين راستا خبر داد.

مديرعامل شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي بر لزوم حفظ آمادگي نيروگاه­ها براي پايداري توليد در تابستان تأكيد كرد و افزود: شواهد نشان مي­دهد كه هواي تابستان امسال بسيار گرم خواهد بود و صنعت برق سال سختي را در پيش دارد كه بايد همه همكاران همت كنند تا با همدلي، تلاش و برنامه­ريزي مناسب بتوانيم از پيك تابستان به سلامت عبور كنيم.
وي با اشاره به تأكيد وزير نيرو در خصوص بهره­برداري و نگهداري نيروگاه­ها ابراز داشت: حوزه بهره­برداري به تأمل و تعمق بيشتري براي رفع موانع و مشكلات نياز دارد و با اجراي CM و پايش دائمي وضعيت تجهيزات مي­توان حوادث را پيش­بيني و از وقوع آن جلوگيري نمود.
در اين جلسه همچنين معاون راهبري شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي، از نيروگاه نكا به عنوان نيروگاه مدير پرور و خواستگاه مديران توانمند ياد كرد و گفت: مديران بزرگي در اين اينجا پرورش يافته­اند و هم اكنون نيز افراد با صلاحيتي براي تصدي پست­هاي مهم مديريتي در آن حضور دارند كه به تعبيري مي­توان شركت مديريت توليدبرق نكا را شركت توليد و تربيت مدير ناميد.

مهندس عبدالرسول پيشاهنگ نظم، دقت نظر و همت كاركنان نيروگاه را مثال­زدني و روحيه بخش دانست و ابراز اميدواري نمود كه نيروگاه نكا با وجود نيروهاي خوب و مستعدي كه دارد بتواند بر موانع و مشكلات فائق آيد و به رتبه اول كشوري دست يابد.

در ابتداي اين جلسه مهندس محسن نعمتي ضمن خوش­آمدگويي و تشكر از حسن توجه مديران شركت مادر تخصصي توليد نيروي برق حرارتي به نيروگاه نكا، گزارش مبسوطي از اقدامات انجام شده در زمينه­هاي: تحقق آمادگي توليد، بهره­برداري بهينه از نيروگاه، احداث آب­­ شيرين­كنRo، فعاليت­هاي در دست اقدام، چالش­ها و برنامه­هاي آتي نيروگاه در زمينه پايداري توليد ارائه نمود.

مديرعامل نيروگاه با اشاره به اهميت منابع انساني در بهره­وري سازمان بر لزوم حفظ نيروهاي انساني مجرب و متخصص، توجه به مسائل انگيزشي و رفع دغدغه معيشتي آنان تأكيد كرد و مساعدت مسئولان را در زمينه تبديل وضعيت نيروهاي شركتي خواستار شد.

مديرعامل نيروگاه در ادامه به تبيين اقدامات نيروگاه در زمينه تحقق برنامه­هاي اقتصاد مقاومتي پرداخت و خاطرنشان كرد: با هدف كاهش و قطع وابستگي نيروگاه به سازندگان خارجي، تلاش­ها و پيگيري­هاي قابل توجهي انجام شده، بطوري كه تاكنون بيش از ۸۵۰ سری از قطعات نيروگاهی كه قبلاً بايد از خارج تهيه مي­شد در داخل كشور ساخته شد و نياز كشور به خارج مرتفع گرديد. كه به عنوان نمونه مي­توان به برخي از ان اشاره نمود: پره­های اف­دی­فن كه از جنس بلوک فورج آلومينيوم ۲۰۱۲ است و طبق نمونه اصلی توليد کارخانه TLT آلمان ساخته شده و پس از اخذ تاييديه آزمايشات ۱۲ گانه در واحد سه بخار نصب گرديد و چند ماهی در حال کار است، ساخت ساپورتينگ فين­های بويلرهای واحدهاي بخاري با متریال نمونه اصلی به یک سوم قيمت خارجي، ساخت محورها و پوسته پمپ­های اسکرو از قبيل: پمپ­های انتقال گازوئيل، مازوت و کنترل روغن، لوله­های استيم کوئل با مقطع بيضوی، پروانه­های آب دريا به وزن تقريبی ۷۰۰ کیلوگرم با متریالNS C 63020 و نيز تمامی قطعات جانبی مثل محورهای اصلی، یاتاقان­ها، ساکشن کاور و … كه به تكنولوژي ساخت بالايي نياز دارند و طبق نمونه­ و با همان متريال قطعه مشابه خارجي ساخته و یا بازسازی می­گردد.
مديرعامل نيروگاه انجام پروژه LTE و گازوئيل سوز نمودن واحد يك گازي را از اقدامات مهم سال گذشته و گامي در جهت برنامه پدافند غيرعامل برشمرد و افزود: با اجراي اين طرح اكثر تجهيزات آن در داخل ساخته مي­شود و علاوه بر اين از خروج واحد در زمان افت فشار و يا قطع گاز نيز جلوگيري مي­شود.


مهندس نعمتي اجراي طرح­هاي بهينه­سازي را از ديگر اقدامات نيروگاه در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي ارزيابي كرد و افزود: با اجراي پروژه بازيافت بخار فلاش استارت آپ تانك واحد يك بخاري كه با هدف كاهش مصرف آب اجرايي شد، توانستيم در هر شبانه­روز ۲۵۰ تن در مصرف آب صرفه­جويي نماييم.
در اين بازديد كه تعدادي از معاونين و مديران ارشد شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي نيز حضور داشتند، مهندس طرزطلب ضمن بازديد از روند پيشرفت كار تعميرات اساسي واحد سه بخاري و تأسيسات نيروگاه بخار و سيكل­تركيبي، در اتاق فرمان نيروگاه­هاي بخاري و سيكل­تركيبي حضور يافت و از زحمات شبانه­روزي كاركنان اين واحدها قدرداني نمود.
همچنين از ديگر برنامه­هاي مهندس طرزطلب در اين نيروگاه مي­توان به بازديد و بررسي مشكلات سواحل نيروگاه، حوضچه آبگير و كانال آب برگشتي اشاره كرد.
محسن طرزطلب در اين بازديد و در جلسه ­اي كه با حضور معاونين، اعضاي هيئت مديره و مديران نيروگاه برگزار شد، پس از استماع سخنان مديرعامل نيروگاه، طي سخناني ضمن تقدير و تشكر از زحمات مديران و كاركنان و نقش ممتاز نيروگاه نكا در صنعت ­برق كشور اظهار داشت: اين نيروگاه با متوسط ۳۳ سال كاركرد، همچنان حضور مؤثري در صنعت برق دارد و اميدواريم كه با تلاش و همتي مضاعف صلابت گذشته خود را حفظ كنيد.

وي با اشاره به چالش­هاي احصاء شده، ضرورت توجه به نوسازي نيروگاه را امري اجتناب ناپذير دانست و گفت: فرسودگي تجهيزات و مشكلاتي كه نيروگاه با آن مواجه است كار بهره ­برداري از آن را دشوار نموده و نمي­توان با اين وضعيت نيروگاه را اداره نمود. لذا متوليان بايد نوسازي نيروگاه را با جديت در دستور كار خود قرار دهند، ما نيز در اين زمينه از هيچ مساعدتي دريغ نخواهيم كرد و وظيفه خود مي­دانيم كه كمك كنيم تا از همه ظرفيت­ها و توانمندي­ها به نحو مطلوبي براي پيشرفت امور استفاده شود و مشكلات مرتفع گردد.

طرزطلب همچنين با تأكيد بر تلاش بيشتر براي افزايش ميزان آمادگي توليد، خواستار تسريع در اجراي پروژه آب ­شيرين­ كن و گازوئيل سوز نمودن واحدهاي گازي شد و از شروع مذاكراتي براي راه اندازي واحدهاي توربين انبساطي در همين راستا خبر داد.

مديرعامل شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي بر لزوم حفظ آمادگي نيروگاه­ها براي پايداري توليد در تابستان تأكيد كرد و افزود: شواهد نشان مي­دهد كه هواي تابستان امسال بسيار گرم خواهد بود و صنعت برق سال سختي را در پيش دارد كه بايد همه همكاران همت كنند تا با همدلي، تلاش و برنامه­ ريزي مناسب بتوانيم از پيك تابستان به سلامت عبور كنيم.

وي با اشاره به تأكيد وزير نيرو در خصوص بهره­ برداري و نگهداري نيروگاه­ها ابراز داشت: حوزه بهره ­برداري به تأمل و تعمق بيشتري براي رفع موانع و مشكلات نياز دارد و با اجراي CM و پايش دائمي وضعيت تجهيزات مي­توان حوادث را پيش­بيني و از وقوع آن جلوگيري نمود.

در اين جلسه همچنين معاون راهبري شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي، از نيروگاه نكا به عنوان نيروگاه مدير پرور و خواستگاه مديران توانمند ياد كرد و گفت: مديران بزرگي در اين اينجا پرورش يافته­ اند و هم اكنون نيز افراد با صلاحيتي براي تصدي پست­هاي مهم مديريتي در آن حضور دارند كه به تعبيري مي­توان شركت مديريت توليدبرق نكا را شركت توليد و تربيت مدير ناميد.

مهندس عبدالرسول پيشاهنگ نظم، دقت نظر و همت كاركنان نيروگاه را مثال­زدني و روحيه بخش دانست و ابراز اميدواري نمود كه نيروگاه نكا با وجود نيروهاي خوب و مستعدي كه دارد بتواند بر موانع و مشكلات فائق آيد و به رتبه اول كشوري دست يابد.

در ابتداي اين جلسه مهندس محسن نعمتي ضمن خوش­آمدگويي و تشكر از حسن توجه مديران شركت مادر تخصصي توليد نيروي برق حرارتي به نيروگاه نكا، گزارش مبسوطي از اقدامات انجام شده در زمينه ­هاي: تحقق آمادگي توليد، بهره­ برداري بهينه از نيروگاه، احداث آب­­ شيرين­ كنRo، فعاليت­هاي در دست اقدام، چالش­ها و برنامه­ هاي آتي نيروگاه در زمينه پايداري توليد ارائه نمود.
مديرعامل نيروگاه با اشاره به اهميت منابع انساني در بهره­ وري سازمان بر لزوم حفظ نيروهاي انساني مجرب و متخصص، توجه به مسائل انگيزشي و رفع دغدغه معيشتي آنان تأكيد كرد و مساعدت مسئولان را در زمينه تبديل وضعيت نيروهاي شركتي خواستار شد.

مديرعامل نيروگاه در ادامه به تبيين اقدامات نيروگاه در زمينه تحقق برنامه­ هاي اقتصاد مقاومتي پرداخت و خاطرنشان كرد: با هدف كاهش و قطع وابستگي نيروگاه به سازندگان خارجي، تلاش­ها و پيگيري­هاي قابل توجهي انجام شده، بطوري كه تاكنون بيش از ۸۵۰ سری از قطعات نيروگاهی كه قبلاً بايد از خارج تهيه مي­شد در داخل كشور ساخته شد و نياز كشور به خارج مرتفع گرديد. كه به عنوان نمونه مي­توان به برخي از ان اشاره نمود: پره­ های اف­ دی­ فن كه از جنس بلوک فورج آلومینیم ۲۰۱۲ است و طبق نمونه اصلی توليد کارخانه TLT آلمان ساخته شده و پس از اخذ تاییديه آزمایشات ۱۲ گانه در واحد سه بخار نصب گرديد و چند ماهی در حال کار است، ساخت ساپورتینگ فین­های بویلرهای واحدهاي بخاري با متریال نمونه اصلی به یک سوم قيمت خارجي، ساخت محورها و پوسته پمپ­های اسکرو از قبيل: پمپ­های انتقال گازوئیل، مازوت و کنترل روغن، لوله­های استیم کوئل با مقطع بیضوی، پروانه­ های آب دریا به وزن تقریبی ۷۰۰ کیلوگرم با متریالNS C 63020 و نيز تمامی قطعات جانبی مثل محورهای اصلی، یاتاقان­ها، ساکشن کاور و … كه به تكنولوژي ساخت بالايي نياز دارند و طبق نمونه­ و با همان متريال قطعه مشابه خارجي ساخته و یا بازسازی می­گردد.

مديرعامل نيروگاه انجام پروژه LTE و گازوئيل سوز نمودن واحد يك گازي را از اقدامات مهم سال گذشته و گامي در جهت برنامه پدافند غيرعامل برشمرد و افزود: با اجراي اين طرح اكثر تجهيزات آن در داخل ساخته مي­شود و علاوه بر اين از خروج واحد در زمان افت فشار و يا قطع گاز نيز جلوگيري مي­شود.
مهندس نعمتي اجراي طرح­هاي بهينه­ سازي را از ديگر اقدامات نيروگاه در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي ارزيابي كرد و افزود: با اجراي پروژه بازيافت بخار فلاش استارت آپ تانك واحد يك بخاري كه با هدف كاهش مصرف آب اجرايي شد، توانستيم در هر شبانه ­روز ۲۵۰ تن در مصرف آب صرفه­ جويي نماييم.

در اين بازديد كه تعدادي از معاونين و مديران ارشد شركت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي نيز حضور داشتند، مهندس طرزطلب ضمن بازديد از روند پيشرفت كار تعميرات اساسي واحد سه بخاري و تأسيسات نيروگاه بخار و سيكل­ تركيبي، در اتاق فرمان نيروگاه­هاي بخاري و سيكل­ تركيبي حضور يافت و از زحمات شبانه­ روزي كاركنان اين واحدها قدرداني نمود.

همچنين از ديگر برنامه­ هاي مهندس طرزطلب در اين نيروگاه مي­توان به بازديد و بررسي مشكلات سواحل نيروگاه، حوضچه آبگير و كانال آب برگشتي اشاره كرد.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *