پیاده سازی سیستم دوچرخه درنکا; اقدامی کارآمد/پویا خلیلی /تصویر
تاریخ انتشار خبر : ۹۶/۰۱/۲۹
در هلند ۲۰ میلیون دستگاه دوچرخه وجود دارد, در حالی که این کشور ۱۷ میلیون نفر جمعیت دارد. جالب تر آنکه هلند جز کشورهای با آب و هوای بسیارسرد محسوب می شود و میانگین سالانه دما در آنجا زیر ۱۰ درجه است. چرا آنها به این مُد حمل و نقلی روی آورده اند در صورتی که جز کشورهای مرفه دنیا محسوب می شوند و می توانند از سیستم های حمل و نقل عمومی بسیارپیشرفته استفاده کنند. پرواضح است که جواب این سوال ۲ جمله است: دوچرخه یک سیستم کاملا پاک محسوب می شود که مزایای فردی-اجتماعی-اقتصادی استفاده از آن بی شمارند. در این مقاله به بررسی و ارزیابی استفاده از این سیستم در شهرنکا شمال ایران پرداخته ایم.
۱- شهرستان نکا در رده شهرهای معتدل شمالی مرطوب ایران محسوب می شود. میانگین دما در تابستان بالای ۲۷ درجه و در زمستان بالای ۱۰ درجه است. در ۶ ماه از سال(نیمه دوم که مدارس فعال هستند) هوا معتدل و نیمه سرد می باشد. همچنین شهریور و فروردین نیز هوایی متغیر بین نیمه گرم و معتدل دارند. مجموعا بیش از ۸ ماه از سال هوا به گونه ای است که می شود از دوچرخه استفاده کرد. همچنین یادآور می شود که دوچرخه سواری با آب و هوای کشورهای معتدل چون ایران سازگاری بیشتری دارد تا کشورهای اسکاندیناوی که بسیار سرد می باشند.
۲- حمل و نقل عمومی پایدار در شهر وجود ندارد. تنها چند دستگاه اتوبوس شهری وجود دارد که تمرکز استفاده از آنها بیشتر بر روی جابجایی مردم بین شهر و حومه( روستاهای هزارجریب و حومه نکا …) می باشد. در داخل شهر نیز مردم عمدتا از خودروی شخصی یا تاکسی استفاده می کنند.
۳- شهر به صورت متعادل رشد نکرده است و قسمت مرکزی شهر مرتب از نظر مساحتی رو به گسترش و توسعه است. مردم این مناطق شهر در مرکز به صورت مستمر حضور دارن. این فاصله برای شهرکهایی چون شهید عباسپور و شهرک نگین و…. حدود ۱۰ تا ۵ کیلومتر یا بیشتربا مرکز شهر فاصله دارن است. باید بدانیم از نظر فنی تا ۳۰ کیلومتر دوچرخه سواری در روز برای مردم عادی امکانپذیر است.
۴- از نظر کریدوری, با توجه به مناسب نبودن عرض خیابان های شریانی شهر, پیاده سازی و تجهیز کریدور دوچرخه(bicycle path) امکانپذیر نیست. این ویژگی در شهرک های شهید عباسپور , نگین و حاشیه رودخانه ورودی پارک سیمرغ خیابان راه اهن ورودی تپه و ۳۰ متری و مسیر نفت سیاه) که جمعیت متمرکزتر و رو به گسترشی در آنجا وجود دارد به نحو مناسب تری فراهم است.
۵- برای فرهنگ سازی و تشویق مردم به استفاده از دوچرخه می توان از شهر اصفهان الگو گرفت. این سیستم به خوبی در آنجا نهادینه شده و سه شنبه های بدون خودرو در شریان های اصلی شهر هر هفته اجرا می شود. شهردار اصفهان نیز فردی است که طبق شواهد خود مرتب در سطح شهر از دوچرخه استفاده می کند.
۶- یک پیشنهاد برای شروع:
شهرداری, اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای که جمعا احتمالا حدودبالای ۳۰۰ کارمند دارند و ساختمان هر ۳ نیز به صورتی با مراکز جمعیتی شهر فاصله دارند جز ساختمان شهرداری و ۲ تای آنها نیز متولی حمل و نقل عمومی و شهرسازی هستند برای کارمندان خود دوچرخه تهیه کنند و یک فرهنگ تشویقی راه اندازی کنند تا کارکنان از این مد حمل و نقلی که مزایای فراوانی دارد استفاده کنند. تهیه دوچرخه ها می تواند به صورت شخصی یا از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام بپذیرد.
۷- اگر نگاهمان آینده نگر باشد, شهرداری به عنوان متولی حمل و نقل عمومی باید از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی این سیستم را هرچه سریعتر راه اندازی کند چرا که ایجاد زیرساخت, فرهنگ سازی و روان سازی این سیستم در شهرهای کمتر توسعه یافته نیاز به زمان دارد.
نتیجه گیری- شهر نکا از چند منظر برای سیستم دوچرخه مناسب است. ۸ماه از سال به راحتی استفاده از این سیستم امکانپذیر است. حمل و نقل عمومی سریع و پایدار در شهر وجود ندارد. شهر به صورت پراکنده رشد کرده است. کریدورهای شریانی شهر برای ایجاد مسیر عبور دوچرخه مناسب نیستند. این اقدام یک گام به سوی توسعه یافتگیست…
در صورت تمایل در خرید دوچرخه با نمایندگی دوچرخه جائینت بزرگتررین شرکت تولید دوچرخه در جهان انرزی موتور درایران د رشهرستان نکا با شرایط استثنایی و در اقساط ۶ و ۹ و ۱۲ ماهه بدون پیش پرداخت و سود از طریق آقای کریمی ۰۹۱۱۱۵۷۸۶۰۰ هیات دوچرخه سواری شهرستان نکا م اجعه نمایید .
همچنین نظرات خود را راجع به این مقاله به نگارنده ارسال نمایید. همچنین می توانید اطلاعات فنی مقاله از طریق تلفن+۰۹۱۲۰۴۹۶۵۰۵ دریافت نمایید.
به قلم: پویا خلیلی(دانشجوی دکترای حمل و نقل ترافیک – مدرس دانشگاه)
سلام بسیار عالی .
اره اره
خیلی فضا واسه جاده سازی داریم اینها واسه واسه کشور دیگه هست آقای دکتر خلیلی
سلام دکتر
با توجه به رشد صنعت و تکنولوژی و عدم تحرک افراد و به تبع آن افزایش وزن و بروز بیماریهای قلبی و عروقی استفاده از دوچرخه بسیار مناسب میباشد . لیکن اختصاص مسیر تردد مجزا جهت پیشگیری از سوانح امری ضروری میباشد . در پایان از زحمات دکتر خلیلی بابت این مقاله ارزنده تقدیر بعمل میاید.