«دستگاه دياليز به جاي قصاص»

چندي پيش به اتفاق تعدادي از مديران سازمان زندانها و اساتيد محترم دانشگاه از زندان «بابل» در مازندران بازديد كردم. اين زندان كه نمونه اي از يك مركز اصلاحي و تربيتي مدرن بود، شديدآ بازديد كنندگان را تحت تاثير قرار داد. شايد باور اين مطالب براي كساني كه عمومآ با جنبه هاي منفي زندان آشنايي دارند كمي سخت است.لكن زندان «بابل» را بايد ديد و بعد قضاوت نمود به هرحال نكته اي كه به اين بهانه مي خواهم به آن بپردازم فضا و فيزيك زندان نيست، بلكه تصوير آدمهايي است كه پشت اين ديوارهاي بلند بدون توجه به پيشينه و پلهاي خراب شده پشت سر، اميدهاي تازه اي را زنده كرده و در تلاشي خستگي ناپذير واژه هاي مثبت را جايگزين انديشه هاي منفي كرده اند.
در اين زندان همه جور آدم در حال گذران زندگي جديدي هستند و اين همان« تولد دوباره» است. تولدي كه از تاريخ مندرج در حكم «محكوميت»يا «بازداشت»آنها شروع شده است و دوران طفوليت فكري و بلوغ و رشد را خيلي سريع طي نموده اند و امروز انساني با افكاري جديد هستند.
در زندان«بابل» با فردي برخورد كرديم كه سخنانش، سرگذشتش و تحول روحي و جسمي اش، افكار سنتي و قالبي ما را دگرگون كرد. او قاتلي بود كه در دوره جاهليت خود انسان بي گناهي را طعمه هوس راني خود كرده بود و پس از دستگيري و بازداشت حكم قانون مبني بر «قصاص» مانند وزنه سنگيني بر پيكر تيغ كشيده و خالكوبي شده اش سايه افكنده بود و هر لحظه در انتظار طناب و چوبه دار بود. اما او در زندان به جاي قطع اميد، با واژه هاي «زندگي نو» آشنا شد و به سرعت از فرصت هاي فراهم شده براي توبه و انابه بهره جست جسمش را با ورزش از پليديها و رخوت هاي ناشي از اعتياد و تزريق پاك كرد و روحش را با نواي قرآن و اقامه نماز در خلوت زندان شستشو داد و با اعتماد به نفس كامل در انتظار اجراي حكم قصاص بود كه اولياء دم درخواستش را كرده بودند. اما اين نمايش عبرت آموز، پرده ديگري هم داشت كه در آن سوي ديوار بود. خانواده اي داغدار و ماتم زده از فقدان فرزند، مردد در اعمال حقوق قانوني براي خاموش كردن صداي قاتل براي هميشه جنگ و گريزي پايان ناپذير در ذهن و فكر اولياء دم ايجاد كرده بود، هرگاه جسم خون آلود فرزند تصور مي شد عزمشان براي قصاص قاتل جزم مي شد و هرگاه كمي از اين تفكرات فارغ مي شدند به فكر فرورفته و دنبال انديشه اي ديگر براي «ماندگاري» بيشتر «ياد و خاطره» فرزند مقتولشان، اما به يك باره به فكري جديد رسيدند. آنان دريافتند كه با «معدوم» كردن قاتل، گرچه پرونده قضايي او بسته خواهد شد لاكن التيامي بر دردهاي ريشه دار نخواهد بود. قاتل و مقتول هريك با پرونده اي معنوي و جداگانه دستشان از دنيا كوتاه و به تدريج از خاطره ها محو مي‎شوند. اما مي توان كاري كرد كه ياد «مقتول» ماندگار و قاتل نيز پشيمان از كرده خود به جبران مافات بپردازد لذا خانواده محترم مقتول دست به ابتكاري ستودني زدند. نيازهاي منطقه و محل سكونت را بررسي كردند و دريافتند كه با پول ديه فرزندشان مي توانند يك دستگاه دياليز براي بيماران نيازمند كليوي تهيه و در تنها بيمارستان شهرشان حومه تنكابن نصب و تابلوي «يادمان» فرزند بي گناهشان را بر آن درج و به مردم نيازمند خدمات دياليز بدهند، با اين كار هم نام فرزندشان را ماندگار مي كنند و هم فرصت دوباره اي به قاتل مي دهند و همچنين خدماتي ارزشمند به مردم، اين كار يعني«ماندگاري خاطرات» و انتخابي آگاهانه كه حق اوست. به نظر مي رسد انديشمندان، خطبا، سخنرانان و هر كسي كه تريبوني براي سخن گفتن در اختيار دارد مي توانند اين كار«زيبا»را ترويج كنند. قصاص گرچه حق مسلم اولياءدم است اما مي توان براي خشكاندن «كينه و دشمني»از اين فرصت استفاده و بذر محبت و ماندگاري را افشاند و نامي نيك را براي هميشه در افكار عمومي بر جاي گذاشت.
البته نياز به توضيح است كه اينگونه اقدامات در جرائم غيرعمد و جرائم غير جنايي و غير باندي موثرتر است و اتفاقآ در جرائم غير عمد نيز كه ديه تعيين مي شود در صورت متمكن بودن اولياء دم مي توان، مبالغ ديه را در اينگونه امور هزينه كرد. ما در سال صدها مورد تصادف منجر به فوت، ضرب و جرح هاي غير عمد و …داريم كه بابت ديه آنها دهها ميليارد تومان صرف مي شود، قربانيان اين گونه جرائم و خانواده هاي آنان كه واقعا نياز مالي نداشته باشند مي توانند جهت اين وجوه را به سمت كارهاي عام المنفعه سوق داده و آباداني و زندگي را جاري سازند همان كاري كه«مرگ مغزي ها»در اهداء«اعضاء سالم بدن»به نيازمندان و درماندگان انجام داده و با مرگ خود چندين نفر را حيات دوباره مي بخشند. بياييد همه با هم زيبايي ها، مهرها، محبت ها را جايگزين كينه ها و دشمني ها كنيم و از زندگي سراسر اميد لذت ببريم.

مظفر الوندي
مشاور وزير دادگستري

منبع:پرتال وزارت کشور

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *