اخلاق سیاستمداران ازمنظر قرآن کریم – احمد خیرخواه

إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ سوره اسراء آیه ۱۷
« توحید »
سیاستمدارن مدیران و رهبران جامعه وعهده دار تدبیر امور کشور ومردم ونظام هستند.
تقویت ایمان واعتلای فرهنگ و تامین امنیتی پایدار و توسعه عدالت اجتماعی و رسمیت بخشیدن به آزادیهای مشروع و قانونی و ایجاد بستری مناسب برای پیشرفت دردانش و افزایش توانایی و بهبودی معیشت و رفاه و فراهم ساختن نشاط و شادابی ملّی از وظایف اساسی سیاستمدارانست.
سیاستمداران زمام جامعه را دردست دارند و نقش آنان سرنوشت سازست تا جایی که حضرت محمد (ص) دراین باره فرموده است : « الناس علی دین ملوکهم » ( مردم بر دین و روش حاکمان خود هستند ) ، بنا براین رنگ سرنوشت مردم به رنگ سیاست سیاستمدارانست.
سیاستمداران تا گاهی می توانند برسریر سیاست تکیه بزنند که دلها را مسحور محبت و اندیشه ها را معطوف عدالت خود نمایند.
امّا سیاستمداران توحیدی سیاستمدارانی خدا محورند آنان بر نام و مرام توحیدند، کسانی که خود به راه پروردگار هدایت می شوند وهم دیگران را به آن راه روانه میکنند.
آنها درمان درد و رنجهای بی حساب و رهایی از گرفتاری های پراضطراب را در معرفت پروردگار و ایمان و پرستش معبود یکتا می دانند.
توحیدی بودنشان صرفا یک فضیلت شایسته برای آنان نیست بلکه آن تلمیحی ملیحست به اینکه اگر گروهی از سیاستمداران الهی و توحیدی نیستند اما آنها توحیدی و ربّانی هستند و اگر جماعتی از سیاستمداران در تعاملات سیاسی به فضیلت های اخلاقی پایبند نیستند ( چنانکه بسیاری از سیاستمداران غربی و غربزده های شرقی اینگونه اند ) اما اینان اینگونه نیستند.
هم اگرچه پرشماری ازسیاستمداران با شعارهای سرگرم کننده و سخنان گوشنواز و تزویرهای دلفریب چشم ها را می بندند و دستها را در بند می کنند، اما سیاستمداران توحیدی اینگونه نیستند، بلکه آنان هیچگاه ظاهراندیش و ظاهرپرست و فریبکار و ریاکار نیستند و در صدد بر نمی آیند تا خردها را تخدیر و پاها را در زنجیر کنند ( آنگونه که سیاستمداران غیر توحیدی اینگونه اند ) .
در بینش توحیدی قدرت سیاسی و سلطنت ذاتا از آن خداست و همه قدرت ها و سلطنت ها نمود و جلوه ای از سلطنت بی پایان خداست، چنانکه سایر فضیلت ها مانند عدالت و حکمت و دانایی و زیبایی و مهربانی و … اینگونه اند یعنی رائحه ای خوشایند از گلستان بی منتهای فضایل خداوند هستند.
بنا بر این براساس این بینش نه تنها می توان گفت «خدا سلطان است» بلکه باید گفت : « فقط خدا سلطانست »، و« سلطنت تنها از آن اوست » و جز او سلطان و صاحب سلطنتی نیست.
پروردگار زمامدار و سلطان و حاکم مطلقست و در عرض سلطنت و حاکمیت و زمامداری او هیچ سلطنت و حاکمیت و زمامداری نیست.
مومنان و موحدان همواره خداوند متعال را به یکتایی می شناسند و می پرستند و پیامبران الهی بزرگترین رسالتشان ابلاغ توحید و یگانگی پروردگار بود چنانکه در همه صحائف و مصاحف آسمانی نیز بر وحدانیت خداوندگار تاکید شده است از سویی دیگر ذات و صفات خداوند یکیست، به همین خاطر وقتی مثلا صفت « حق » به خداوند یکتا نسبت داده می شود، « هوالحق »، این صفت عین ذات اوست.
از این رو می توان گفت، خداوند حق مطلقست و تمام حق ها در هر زمان و زمین رشحه ای ازحق لایزال خداست وهیچ چیزبرحقی بدون انتساب به خداوند وجود ندارد، بنابراین حق چشمه ای جاری از دریای توحیدست.
و توحید خاستگاه و آبشخور حقست، پس می توان گفت حتی هیچ پیامبری منهای توحید بر حق نیست و نیزهیچ امام و پیشوایی بدون توحید برحق نیست.
و هیچ قدم وقلم و هنر و اثر و اختراع و اکتشاف و تمدن و تجددی بر حق نیست مگر آنکه توحیدی باشد.
هیچ قهرمان و قهار و شجاع و شمشیر زنی بر حق نیست جز آنکه توحیدی باشد .
هیچ فیلسوف و حکیمی بر حق نیست جز آنکه توحیدی باشد.
هیچ ثروت و مکنتی بر حق نیست جز آنکه توحیدی باشد .
هیچ آرایش و آسایشی بر حق نیست جز آنکه توحیدی باشد و هیچ قدرت و حاکمیتی بر حق نیست جز آنکه توحیدی باشد.
هیچ دانش و معرفتی بر حق نیست جز آنکه توحیدی باشد .
هیچ جاه و وجاهتی بر حق نیست جز آنکه توحیدی باشد .
توحیدی که درباره آن سخن می گوییم، مرکبی راهوارست که انسان را به منزل رستگاری مطلق می رساند.
هرآنچه توحیدی نباشد مانند توسنی سرکش است که انسان را ازمقصد مطلوب دور می کند و او را گرفتار و اندوهبار در برهوت تردید و نا امیدی رها می سازد.
اما کسانی که در نسیم دل انگیز توحید زیست میکنند و از مزرعه بابرکت آن خوشه معرفت می چینند، در سجاده پرستش پروردگار به آرامش می رسند آنان زندگی را لطفی از الطاف پروردگار می دانند و هم مرگ را لطفی دیگر!


الصلا ای لطف بینان افرحوا ( هان ای کسانی که پیوسته الطاف الهی را می نگرید شاد و خوشحال باشید ) – مولوی – .
بامید شادی و نشاط و خوشحالی بی پایان .
خوانندگان گرامی، درادامه به موضوعات مهمتر در حوزه «اخلاق سیاستمداران از منظر قرآن کریم» بیشترمی پردازیم . با تشکر و امتنان
یا علی مدد
احمد خیرخواه

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *