گذر ازتوقف واردات گاز ترکمنستان ،نمایشی از قدرت مردم و دولت

گذر از قطعی واردات روزانه حدود ۱۰میلیون متر مکعب گاز از شرکت ترکمن گاز کشور ترکمنستان از طریق دشت گرگان ،نمایشی از منزلت نظام با همت مردم و دولت یازدهم است.

به گزارش نیکاخبر،از دی ماه امسال به دنبال بارش برف و سرمای کم سابقه پائیزی ،شرکت ترکمن گاز همانند سال ۸۶به صورت خودسرانه جریان گاز به ایران را قطع کرد ،اما وزارت نفت و دولتمردان با همکاری مردم ،بدرستی بحران احتمالی قطعی گاز مشترکان خانگی در استانهای شمالی را مدیریت کردند.
با این که بیش از ۴۲ روز از قطعی گاز وارداتی ترکمنستان می گذرد و تاکنون چند موج سرما کشور را در نوردید ولی صرفه جوئی مردم و برنامه ریزی مسئولان سبب شد تا برخلاف پیش بینی شرکت ترکمن گاز ، هیچگونه قطعی گاز خانگی برای استان های شمالی و کشور رخ ندهد.
واردات روزانه ۱۰میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان برای جبران کمبود گاز در استان مازندران که در انتهای لوله گاز کشور قرار دارد ،بوده است.
سوابق نشان می دهد که تعاملات گازی میان ایران و ترکمنستان به ۲دهه پیش برمی‌گردد ،زمانی که وزارت نفت ایران به منظور تامین گاز مناطق شمال شرق کشور قرارداد ۳۰ ساله‌ای با ترکمنستان امضا کرد، اما از آن زمان تاکنون اجرای این قرارداد همواره با مشکلات زیادی از سوی شرکت ترکمن گاز همراه بوده است.
واردات گاز از ترکمنستان از زمانی شروع شد که ایران برغم داشتن بزرگترین ذخایر گاز در حهان ، به دلیل به بهره‌برداری نرسندن کامل این ذخایر در دهه ۸۰ شمسی ، با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی دچار مشکلاتی مانند قطع گاز یا افت فشار در استانهای شمالی روبرو بود.
دکتر زهرا کریمی استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: به نظر من به رغم اینکه به نظر می رسد مردم در بسیاری از زمینه های اقتصادی با مشکل مواجه هستند، اما در مقوله توقف واردات گاز ترکمنستان ،حس همدلی آحاد مردم قابل لمس بوده است.
وی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه همه در صحبت های خود از کاهش مصرف انرژی گاز و همکاری با یکدیگر را مطرح می کنند، اظهار داشت: به طور یقین عامل اصلی قطع نشدن گاز مشترکان خانگی امسال همکاری مردم بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران خاطر نشان کرد: امروز مردم کشور ایران وجود مشکلات عمومی را برای یکدیگر بهتر از گذشته درک می کنند و حاضر نیستند تجربه تلخ قطعی گاز سال ۸۶ را تجربه کنند.
وی اظهار کرد: مردم همواره با حرف های شفاف ،منطقی و بر اساس آمار و ارقام دولتمردان همکاری بهتری دارند.
وی گفت: از زمانی که امسال گاز ترکمنستان قطع شد ،حس همکاری کاهش مصرف گاز علاوه بر استان های شمالی در دیگر استان های کشور نیز بوجود آمده است ،چراکه من شاهد سخنان مردم تهران برای همکاری در کاهش مصرف انرژی گاز بودم.
** برنامه ریزی و همت دولت مثالی زدنی شد
کریمی با بیان اینکه مدیریت و همت دولت در جلوگیری از مختل شدن زندگی مردم شمال با توقف واردات گاز ترکمنستان مثال زدنی شد، اضافه کرد: در کنار حس همکاری مردم ، نباید برنامه ریزی و تلاش همه مسئولان به ویژه وزارت نفت را نادیده گرفت.
استاد دانشگاه اقتصاد مازندران و نویسنده کتاب اقتصاد ایران گفت: بر اساس آمار شرکت گاز مازندران ، به رغم اینکه مشترکان گاز استان نسبت به سال ۸۶دو برابر شده است ، اما تعداد روزها و مشترکانی که گاز خانگی آنان امسال قطع شده بود ،به مراتب کمتر از سال ۸۶بوده است.
بر اساس آمار شرکت گاز استان مازندران در ۱۲دی ماه سال ۸۶ همزمان با ورود جبهه سرد همراه با بارش برف و یخبندان ،شرکت ترکمن گاز ، صادرات گاز به ایران را متوقف کرد که منجر به افت شدید فشار گاز در استان مازندران و در نتیجه قطعی گاز حدود ۳۰۰هزار مشترک مازندرانی شد.
در سال ۸۶ مصرف روزانه ۷۰۰هزار مشترک شرکت گاز مازندران ، ۱۷میلیون مترمکعب بود که با توقف واردات گاز از سوی شرکت ترکمن گاز ،حدود ۴۰درصد مشترکان استان به مدت ۱۴ روز با قطعی گاز مواجه شدند ،اما در سال ۹۵ همزمان با سرمای شدید و متوقف شدن واردات گاز ترکمنستان ،فقط ۱۴۰هزار مشترک از بین یک میلیون و ۲۵۰هزار مشترک گاز استان در شهرهای بابل و آمل دچار قطعی گاز به مدت کمتر از یک هفته شدند.
**اتفاق وحدت ملی در کاهش مصرف گاز کشور
علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،مدیریت مشارکتی بر منابع گاز و کمک مردم بر مدیریت بر مصرف را قابل دفاع دانست و گفت: در مقوله توقف واردات گاز ترکمنستان به ایران، اتفاق وحدت ملی مدیران و مردم به نمایش گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران همواره از فراز و نشیب ها در مقولات مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی به عنوان تجربه استفاده می کند، افزود: ازسال های ۸۶تا ۹۵ نیز تحربیات خوبی از برخورد قرارداد گازی بین۲ شرکت ترکمن گاز و شرکت ملی گاز ایران بدست آمده است.
وی موضوع قطعی امسال واردات گاز ترکمنستان به ایران را حیثیتی دانست و گفت: با تدبیر رئیس جمهوری ،وزارت نفت پای کار به درستی ایستاد و با مدیریت جهادی سه قوا و همکاری مردم مواضع وزارت نفت نیز مورد حمایت قرار گرفت.
نماینده مردم ساری و میاندرود گفت: منزلت ایران با همت دولت و مردم در استان های شمالی بار دیگر به نمایش گذاشته شده است.
وی افزود: وزارت نفت و دولتمردان با همکاری مردم استان های شمالی بدرستی بحران احتمالی قطعی گاز مشترکان خانگی را مدیریت کردند.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم در سه سال اخیر علاوه بر تقویت فشار گاز در شبکه های اصلی گاز مازندران، اهتمام جدی در اجرای خط لوله ۴۲اینچ دامغان– ساری داشته است، خاطر نشان کرد: امروز با تامین بودجه این طرح و همکاری محیط زیست و مردم در مالکیت زمین ، خط انتقال گاز دامغان – ساری با قدرت درحال اجرا است.
وی در عین حال شدت مصرف انرژی گاز در ایران را به نسبت میانگین مصرف جهانی بالا دانست و گفت: مقوله قطع شدن گاز ترکمنستان در واقع تلنگری در استفاده بهینه مصرف انرژی در کشور بوده است و مردم ومسئولان نیز به درستی از این موضوع استفاده کرده و شاهد گسترش فرهنگ مصرف بهینه و صرفه جویی انرژی هستیم.
محمد اسماعیل ابراهیم زاده مدیر عامل شرکت گاز مازندران گفت: در سه سال گذشته تمام همت و تلاش دولت در اجرایی شدن طرح خط انتقال گاز دامغان- کیاسر – ساری معطوف شده است.
وی تصریح کرد: خط ۴۲ اینچ گازرسانی دامغان- کیاسر – ساری از طرح های راهبردی گازرسانی در استان مازندران است که در دولت یازدهم عملیات اجرایی آن دردستور کار قرار گرفت.
وی طول اجرای این پروژه را حدود ۱۷۰ کیلومتر با یکهزار میلیارد تومان دانست و گفت: تاکنون عملیات اجرایی در۷۰ کیلومتر مسیر انجام شده است.
ابراهیم زاده گفت :با اتمام عملیات خط انتقال ۴۲اینج دامغان، ساری دغدغه مدیران و مردم استان مازندران در افت و قطعی گاز از بیان می رود.
وی گفت: بر اساس وعده شرکت ملی گاز ایران ، این طرح تا قبل از زمستان سال ۹۶ به بهره برداری می رسد.

ایرنا

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *