غرقاب شدن هزار هکتار از تالاب خشک شده بین المللی میانکاله

با بارندگی اخیر در مازندران هزار هکتار از تالاب خشک شده بین المللی میانکاله آبگیری شد.
به گزارش نیکاخبر: ابوطالبی مسول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر با بیان اینکه هشت هزار و ۵۰۰هکتار از تالاب بین المللی میانکاله به دلیل دخل و تصرف انسانی در پایین دست دچار خشکسالی شده است گفت: با بارندگی های اخیر هزار هکتار از این تالاب بصورت مقطعی دوباره پرآب شد.

وی افزود: تالاب بین المللی میانکاله سالانه با ورود آب ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های جلگه ای و کوهستانی به دو کانال چپاقلی و خوزینی لب شور می شود که متاسفانه به دلیل افزایش فعالیت بیش از ۱۰۰ مرکز پرورش ماهی و ایجاد آببندان ها از نیم تا ۲۰ هکتار در روستاهای اطراف میانکاله در شهرهای بندر گز ،گلوگاه ،بهشهر ، زاغمرز و نکا تالاب دچار استرس بی آبی شده است.

مسول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: خشکی بخشی از تالاب میانکاله در ۴۰سال گذشته سبب از بین رفتن گونه عدسک آبی، سرخس آبی، جانورهای ریز درون آبزی و پلانگتون ها و میکروارگانیزم های تالابی شده است.
ابوطالبی افزود: با آغاز فصل کشت، شخم و شیار زمین کشاورزی و استقرار موتور پمپ های دیزلی در منطقه، میزان ورود آب به تالاب بین المللی میانکاله تا ۳۰درصد کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه کانال خوزینی با عرض ۶۰۰ متر و عمق یک ونیم متر رسوب گرفته سبب پایین آمدن سطح دبی آب شد، گفت: قسمت غربی تالاب میانکاله یک متر و ۲۰ سانتی متر و قسمت میانی و شرقی ۹۰سانتی متر عمق آب کاهش داشت.

مسول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: امسال ۴۰ کیلومتر کانال های منتهی به میانکاله با اعتبار ۱۳۰میلیون تومانی لایروبی شد.
ابوطالبی افزود: برای پایان یافتن خشکسالی میانکاله کمیته نجات میانکاله با محوریت شناسایی و شیب سنجی میانکاله تشکیل شد.
وی گفت: یک میلیون و ۲۰۰قطعه پرنده کنار آبزی و آبزی در سال ۸۴ به میانکاله مهاجرت کرده بودند که این تعداد پارسال به ۴۹۰هزار قطعه کاهش یافت.
وی افزود: با تغییر الگوی کشت کشاورزان و استفاده از آب باران و آبیاری قطره ای و صدور نشدن مجوزهای احداث مراکز پرورش ماهی می شود امیدوار بود تا خشکسالی در میانکاله پیشروی نکند/باشگاه خبرنگاران جوان

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *