با ایمانی راسخ در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می کنیم/علی قلی تبار
تاریخ انتشار خبر : ۹۵/۱۱/۲۱
بسم الله الرحمن الرحیم
با درود به روح بلند امام عزیز و ارواح طیبه و تابناک همۀ شهیدان همیشه شاهد و مجاهدان عرصه های رادی و آزادی
و پیش کسوتانی که تیر بلا یا تقدیر الهی، ما را از نعمت حضور مادی شان محروم کرد
و سلام به ساحت ملت نجیب و استوار و خصوصا طلایه داران و حاملان ارزش های مبنائی و اصولی و اخلاقی موعود انقلاب
چه آنانی که به زهر غضب و غفلت و هجران دچارند یا آنان که
با همۀ مرارت و حرمان، دل در گرو راه امام و میرث شهیدان دارند
و با گرامی داشت ایام خاطره انگیز دهۀ فجر
بعنوان احدی از وفاداران به آرمان های اساسی و دلبستۀ به سربلندی و شکوه و عزت ملت و نظام برآمده از ارادۀ مردم شریف
و فعال در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی
که از عنفوان جوانی، هستی و توان و زندگی ام به خواست عمومی و شکوفائی و توسعه و تحول بنیادی کشور، گره خورده است
نکاتی را به استحضار می رسانم تا رسالت خویش را انجام داده و شکرانۀ تنفس در میان خاطرات گذشته را ادا نمایم.
الف) ادعاها و مطلوب های اساسی که دفاع از انقلاب را موجه جلوه داده و وجوب دفاع از آن را تا بذل جان عزیزان مان توجیه می نمود:
۱) مبارزه با سلطۀ بیگانه و خلع ید استعمار و امپریالیسم بین المللی و قدرت های بلوک شرق و غرب
و اسقاط سلطۀ استبدادی و سلطنت موروثی و سیطرۀ قدرت بلامنازع و نظارت ناپذیر یکه سالاری
با شعار انسانی و فطری “استقلال” فردی و ملی
۲) رهائی از انقیاد و تحدید و تهدید و به اهتزاز در آوردن بیرق مبارک “آزادی” که حسب قانون اساسی با وضع قانون نیز، غیر قابل سلب است.
بدیهی است که این شعار نیز فطری و ذاتی بشر است و گو این که
تحدید و تهدید آن موجب نفی و سلب “آدمیت” و “انسانیت” و هدم خوی بشریت است و بدون آن
اصل انتخاب، که عقلانیت و دیانت و ایمان و تحقیق نیز با وجود آن قابل تحقق اند و معنادار، فاقد منزلت اند.
در این مجال، سرِ آن ندارم که به قلمرو و حجیت و آثار و بایستگی آن بپردازم.
۳) اصل اِعمالِ ارادۀ ملی که مظهر جمهوریت نظام است.
این بدیهی ترین حقی است که رهبر فقید انقلاب، بر آن تاکید مکرر داشته اند.
فرموده اند پدران ما حق نداشته و ندارند خواست خود را بر ما تحمیل کنند.
فرمودند لوفرض خادم و سالم بودن حاکم و سلطان، اکنون چون ارادۀ ملت بر تغییر است
لذا شاه باید تمکین کند و از ادامۀ سلطنت، منصرف شود.
۴) ادعای ممتاز انقلاب، تحت زعامت زعیمی عارف و فقیه و فیلسوف و مجاهدی چون امام خمینی (ره)، جوهر اسلامی انقلاب بود.
آنچه موجب حیرت شرق سوسیالیست و غرب امپریالیست شد این بود که
انقلاب، با هویت دینی، شعار نفی بردگی و ستم و ظلم و نابرابری و تبعیض
و وحدت ادیان و اقوام و مذاهب و مکاتب و جهان بینی های رائج، ظهور کرد.
انقلاب، با تاکید بر کرامت مردم و تعمیم عدالت و مبارزه با فساد و امتیاز طلبی و شکستن قیمومیت قیم های تاریخی، سکل گرفت.
بنا بود علوی سنت باشد و نبوی سیرت
بنا بود به قول علی (ع) به همان هفت وظیفۀ عمومی، جامۀ عمل بپوشاند یعنی:
– یَعملُ فی اِمرَتِهِ المُؤمن … یعنی تمهید و گسترش و ترویج و تسهیل بستر ایمان برای زندگی ایمانی مؤمنان
تا دروغ و نیرنگ و ظلم و استبداد و تهدید و ناامنی و محرومیت و دغل و فساد و بهتان و … در آن نباشد.
– وَ یستَمتِع فیهاالکافر … یعنی نه دگراندیشان درون دینی یا باورمندان به انقلاب و نظام برآمده از آن بلکه حتی کفار نیز در آن با استمتاع و فراغ بال به حیات خویش ادامه دهند و کسی از هیچیک از حقوق بدیهی انسانی و اجتماعی خویش با هیچ بهانه ای محروم نگردد.
– … یُبَلِّغُ الله فیهاالاجل … هر فرد جامعه، تا زنده است نگران تامین خویش نباشد
– و یُجمَعُ بِه الفَئ … تضمین معاش با توزیع عادلانۀ فرصت و ثروت و کار و …
– و یُقاتَلُ به العَدُوّ … رفع تهدید از مرزها ثغور و تامین امنیت سرزمینی
– و تَامَنُ به السُّبُل … ایجاد امنیت روانی و فیزیکی اجتماعی
– و یُؤخَذُ به الضَّعیفِمِنَ القَوی … با استقرار نهادهای پیشگیری و نظارتی و قضائی، همۀ ضعفا بتوانند
به استیفای حقوق خویش از اقویا بپردازند. هیچ گردنکش و مقتدری نتواند
در مقابل عدالت حاکم، از ترازوی عدالت قصور یا عدول کند.
ب) مسلما چنین انقلابی با این مدعا، مطلوب هر خردمند منصف و هوشمندی است.
باید مراقبت می شد و بشود تا به قول مرحوم آیت الله شهید مطهری، نهضت، گرفتار آفاتی نظیر مآسیب های زیر نشود:
– نفوذ و رسوخ اندیشه های بیگانه از انقلاب
اعم از دشمن بیرون یا متحجرین و مقدس مآبان و قشریون و مخالفان درون
– تجدد گرائی افراطی
باید به دور از تفریط و افراط، با رویکردی اعتدالی و تدریجی به تحقق اهداف انقلاب یا بازاندیشی و اصلاح خواسته ها همت گماشت.
– عوام زدگی و توده ابزاری و عوام فریبی
– نفوذ فرصت طلبان و سوداگران و سودانگاران
– داشتن مبانی نظری و مدل و طرح و برنامه ای شفاف و کاربردی برای تحقق اهداف
تردیدی نیست که در سی و هشتمین سال دهۀ فجر،
همچنان سرگردانیم و فاقد مبانی نظری مشخص در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … هستیم.
هنوز بطور مبهم با پدیده های قدیم و جدید، مواجه می شویم.
– ناتمام گذاشتن شعارها و اهداف
فردا ۲۲ بهمن است.
بی تردید و با ایمانی راسخ در راهپیمائی فردا شرکت میکنم زیرا:
با آنان زیستم و زندگی می کنم
با آنان در جنبش های مختلف انقلاب بودم و هستم
با آنان با شاه مبارزه کردم
با آنان در عرصه های دفاع مقدس، جوانی ام را سپری کردم
با آنان زیر تابوت شهیدان، با شهدا میثاق وفاداری بستم
با آنان به حفظ آرمان امام و شهدا دل بستم
و اکنون بعنوان یک اصلاح نگر و اصلاح طلب باورمند به اصول و ارزش های انقلاب
در صفوف منسجم مردمی به تکمیل و تتمیم مطالبات، یاری می دهم.
به قول شهید مطهری، نهضت را اصلاح طلب، می آغازد و اصلاح طلب، اهدافش را با نستوهی و ایستادگی و شجاعت، محقق می کند.
اصلاح طلب، منزوی و خسته و مایوس و واگرا نیست.
امیدوار است و متوکل و مقاوم در مقابل شدائید و بی مهری ها
با همۀ نقد و نگرانی، با هویت اصلاح طلبی، می ایستیم و بر عهدمان وفادار می مانیم.
علی قلی تبار فعال سیاسی
خوب و عالی و ممتازست خون غیرت در رگ مردان و زنان شریف ایرانست خدانگهدارتان