از ماست که برماست/مطهری فرد

لازم است در اینجا به سهم خود در بروز این حادثه و وارد شدن درد فقدان عزیز ترین فرزندان ایران بپردازیم…

در ادعیه های گوناگون این عبارت را لابد خوانده اید که ” وَلا تُسَلِّطْ عَلَیْنا مَنْ لا یَرْحَمُنا – و مسلّط مکن بر ما کسى را که بر ما رحم نکند ”

از جمله در اعمال مخصوص شب و روزهای ماه شعبان :

اَللّـهُمَّ اَمْتِعْنا بِاَسْماعِنا وَاَبْصارِنا وَقُوَّتِنا ما اَحْیَیْتَنا، وَاجْعَلْهُ الْوارِثَ مِنّا،

خدایا ما را به گوشهایمان و دیده هامان و نیرویمان تا زنده ایم بهره مند ساز و آن را وارث ما گردان

وَاجْعَلْ ثارَنا عَلى مَنْ ظَلَمَنا، وَانْصُرنا عَلى مَنْ عادانا، وَلا تَجْعَلْ مُصیبَتَنا فى دینِنا،

و خون ما را به گردن کسى انداز که بر ما ستم کرده و یارى ده ما را بر کسى که با ما دشمنى کند و مصیبت ما را در دینمان قرار مده

وَلا تَجْعَلِ الدُّنْیا اَکْبَرَ هَمِّنا، وَلا مَبْلَغَ عِلْمِنا، وَلا تُسَلِّطْ عَلَیْنا مَنْ لا یَرْحَمُنا، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.

و دنیا را بزرگترین اندوه ما قرار مده و نیز آخرین حد دانش ما قرارش مده و مسلّط مکن بر ما کسى را که بر ما رحم نکند به رحمتت اى مهربانترین مهربانان.

و بنابر تعالیم قرآن خوب خوانده ایم  در سوره رعد آیه  که ۱۱ ” إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم – خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! ”

و نیز در آیه ۳۰ از سوره شوری می فرماید ” وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ- هر مصیبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است که انجام داده اید، و بسیارى را نیز عفو مى کند.”

پس نتیجه میگیریم ” گفتا زکه نالیم که «از ماست که بر ماست» ”

پر واضح است که مدیریت شهری و شهرداری و شهرسازی و …. نیاز به تخصص در این حوزه دارد.

قاعدتاً عضو شورای شهر باید دارای این تخصص‌ها باشد تا بتواند امور شهر را به خوبی نظارت و مدیریت کند! 

اما ما مردم ، در اغلب موارد بی‌توجه به تخصصشان به آن‌ها رأی دادیم. در واقع، ما در فرو ریختن امثال ساختمان پلاسکو سهیم هستیم!

پیش از اینکه به دیگران انتقاد کنیم به خودمان نگاه کنیم. الان چند تا ساختمان در شرایط پلاسکو در تهران و شهرهای بزرگ ما وجود دارد؟!

و ما بی‌خیال آن‌هاییم! چند تا ساختمان در همین شرایط ساخته شده؟! و در حال ساخت است و ما بی‌خیالیم!؟

می توان گفت پیرو حادثه تلخ پلاسکو باید برای دو چیز تأسف خورد:

۱- برای ساختار بوروکراتیک این کشور که از سوء مدیریت و بی مسئولیتی برخی رنج می برد.

نمونه اش همین حادثه تلخ پلاسکو؛ وقتی سازمان های مرتبط و مسئول در قبال این فاجعه، فقط به پیش بینی و دادن تذکراتی صرفا برای رفع تکلیف بسنده کردند، در حالی که می توانستند دستن به اقدام مؤثری بزنند تا شاهد پرپر شدن مردم و آتش نشان های فداکار پایتخت نباشیم.

چگونه است آنجا که پای پول در میان است سطح شهر پر می شود از بنرهای تخفیف چند درصدی و حتی پلمپ با بتون سیمانی اما آنجا که جان و مال مردم در میان است مهم جلوه نمی کند؟؟؟

۲- برای مردمی که ناله هایشان از مدیریت ناصحیح در سطح کشور به آسمان می رسد و کارشان دائما افسوس خوردن برای وضعیت نابسامان کشور، رَشک ورزیدن به کشورهای توسعه یافته و انداختن تقصیرها به گردن حاکمیت و مسئولین است.

مردمی که نمی دانند توسعه یافتگی محصول فرهنگ غنی و نظام سیاسی عقلانی و کارآمد است.

چه بسا این فرهنگ، سطح آگاهی و عقلانیت مردم است که در نهایت نظم سیاسی مطلوب را به ارمغان می آورد.

افسوس به حال مردمی که نمی دانند در ادوار مختلف دولت ها مخصوصا در دولت نهم و دهم ساختمان های شبیه پلاسکوی بسیاری در قالب مسکن مهر و غیر آن در اقصی نقاط این کشور بنا نهاده شده که فقط و صرفاً برای کاهش قیمت تمام شده آن از بسیاری استانداردها در این ساختمان ها چشم پوشی شده است. و همینطور پروژه های مهم دیگر که با جان و مال مردم گره خورده است.

امیدوارم این حوادث ناگوار و جانکاه ما مردم را به خود آورد تا از سر احساس تصمیم گیری نکنیم و با عقلانیت برگه های آری را به صندوق های رأی بیندازیم و در زیر سایه و پرچم ولایت فقیه باشیم و سینه زن اشخاص تازه بدوران رسیده و زاویه دار و طمّاع نباشیم.

و در پایان:

تقدیم به قهرمانان امروز کشورم

 

آتش‌سوزی پنج‌شنبه‌‌ گذشته‌ یعنی ۳۰ دی ماه در ساختمان پلاسکو با تمام تلخی‌‎هایی که در پی داشت، بستر حماسه‌آفرینی تعداد زیادی از قهرمانان متعهد و جان برکف سازمان آتش‌نشانی بود.

پرده‌ی آخر ویران شدن یکی از قدیمی‌ترین برج‌های پایتخت، با از دست دادن تعدادی از فداکارترین مردان کشور که در راه نجات مردم، شجاعانه جان‌شان را از دست دادند، همراه شد.

غم از دست دادن عزیزترین‌های کشور که در راه انجام وظیفه‌ی دشوار و خطیری که سال‌ها بر دوش داشتند جان‌شان را از دست دادند، مردم ایران و البته سایر کشورهای جهان را در شوک و ماتمی عمیق فرو برد. اینجانب ضمن ابراز هم‌دردی با خانواده‌‌های جان‌باختگان حادثه‌ تلخ پلاسکو، از دست دادن دلاوران این مرز و بوم را به تمام مردم ایران، تسلیت می‌گوید.

امیدوار هستم از همین امروز رعایت مسائلی که مستقیما با جان هم‌وطنان‌مان گره خورده، بیش از هر زمان دیگری جدی گرفته شود تا در آینده شاهد پیش‌آمدهایی این چنین تلخ و غم‌بار، نباشیم
مطهری فرد
IMG_20170124_214256

دیدگاه های این مطلب

8 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. نکنه تو هم رای میخای چپ و راست….

  2. نگران نباشید به جای همه اینا امنیت داریم

  3. یعنی همچین آدمایی هم داریم که اینطور صریح حرف بزنن؟؟؟
    ای ول داری حاجی.
    خداییش ی حس وحشتی بمن دست میده وقتی میبینم اصلا جان و مال ما ارزشی نداره.
    چطور هر روز برا سرکوب اعتراض مردم تجهیزات بروز میسازن اما برا نجات جان و مال مردم جدی نیستن؟؟؟؟

  4. جناب آقای مطهری فرد
    ضمن عرض سلام و خسته نباشید
    خواهشا پیگیر نظرات خوانندگان مطالب خود باشید تا مستمع صاحب سخن را به ذوق آورد
    سانسور نظرات ، استقلال و صراحت بیان شما را در ضحن خوانندگان مخدوش مینماید
    لطفا پیگیر نظرات مقاله قبل (۱۱۱۵۶۱) باشید
    با سپاس

    • سلام
      چشم بزرگوار، تا حد ممکن در خدمت شما و سایرین هستم. هرگز خود حقیر راضی به سانسور نیستم اما سایت و گردانندگان آن محدودیت هایی دارند و ضوابطی که بناچار باید پذیرا باشیم.
      از توجه شما ممنونم.
      روحیه و رویه بنده اینه که به نظرات خوانندگان محترم توجه دارم و برایم مهم و راهگشا هست و مشوّق.
      ارادتمند شما و سایر بزرگوارانم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *