مومنی:احتمال قطع قرارداد گاز با ترکمنستان وجود دارد

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: احتمال دارد قرارداد گاز با ترکمنستان تمدید نشود ولی این موضوع در کشور کنترل می‌شود و همه تلاش این است که نیازمندی گاز مازندران را تأمین کنیم.

به گزارش نیکاخبر، سعید مومنی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در ساری، اظهار کرد: ایران با داشتن بیش از ۳۴ تریلیون منابع گازی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در بخش تولید چهارمین کشور دنیا و در بخش مصرف سومین کشور مصرف‌کننده هستیم.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: یک‌هزار و ۷۷ شهر کشور و ۲۱ هزار روستا مصرف‌کننده گاز هستند و شبکه گسترده‌ای که ایجاد شده است.

این مسؤول اضافه کرد: ۲۷۰ کمپرسور برای تقویت فشار در بین خطوط انتقال نصب شد تا از غرب به شرق همه مردم استفاده کنند.

مومنی با اعلام اینکه برنامه‌ریزی برای صادرات و تجارت جهانی باید رتبه‌ای داشته باشیم، گفت: در حال حاضر به‌دلیل مصرف بالا در کشور رتبه مناسبی در اختیار نداریم که امید داریم با مدیریت مصرف و افزایش تولید زمینه صادرات گاز کشور را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید نقشی را در اپک گازی به‌عنوان دارنده این منابع ایفا کنیم.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر حرف نخست مصرف انرژی کشور را گاز می‎زند، افزود: ۱۷۱ میلیارد مترمکعب گاز در کشور مصرف شد که بیشترین بخش در حوزه صنعتی بوده است.

این مسؤول با اعلام اینکه عمده نیروگاه‌ کشور مصرف‌کننده گاز هستند، افزود: امسال پیش‌بینی می‎شود به ۱۹۱ مترمکعب افزایش پیدا کند.

مومنی خاطرنشان کرد: با توجه به بحران، یک مانور در استان‌های شمالی با مشارکت اجرا کردیم که آمادگی نسبی خوبی در این سه استان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه محدودیت‌ها را در نیروگاه‌ها در بخش‌های صنعتی ایجاد کردیم، ادامه داد: ممکن است قرارداد گاز با ترکمنستان تمدید نشود ولی این موضوع در کشور کنترل می‌شود و همه تلاش این است که نیازمندی گاز مازندران را تأمین کنیم.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه سهم ما برای تأمین گاز از ترکمنستان دو تا سه درصد مصرفی کشور است، گفت: نگران قطعی گاز نیستیم، ممکن است یک سری محدودیت‌‌ها برای جلوگیری از قطع گاز در مازندران انجام شود.
فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *