پاسخ به شبهات در فضای مجازی از وظایف ذاتی روحانیون است

حجت الاسلام حجت‌نیا، گفت: حضور فعال روحانیون آگاه به مسائل روز، صبور، با حوصله و عالم ضرورتی است که بر کسی پوشیده نیست و پاسخ به شبهات مطرح شده در فضای مجازی از وظایف ذاتی روحانیون است.

به گزارش نیکاخبر، حجت الاسلام مهدی حجت‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ما پیرامون عاشورا و نقش روحانیون و مداحان در گسترش فرهنگ دینی و عاشورایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود، اظهار کرد: روحانیون در بیان واقعی و همه جانبه علت قیام امام حسین(ع) با تطبیق زمان آن حضرت به زمان حال و حوادث امروزی البته بدون حب و بغض شخصی و همچنین با حضور در میادین نبرد واقعی خواه میدان‌های جنگ و غیر آن مثل نبرد افکار و اندیشه‌ها می‌توانند در زنده نگه داشتن و گسترش فرهنگ عاشورای حسینی نقش داشته باشند.

22645
وی بیان کرد: به‌علت اینکه امروزه فرهنگ دینی مورد هجوم همه جانبه دشمنان قرار گرفته است شناخت صحیح فرهنگ دینی و بینش درست آن بدون تعصبات شخصی به مردم و عمل کردن به دستورات دینی توسط روحانیون به‌عنوان نمادهای دینی می‌تواند باعث گسترش فرهنگ دینی شود.
این روحانی میاندورودی با اشاره به گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، خاطرنشان کرد: روحانیون با آشنایی از رسانه‌های نوپدید و مخاطب شناسی و اطلاع کافی از مبانی دینی می‌توانند حضور فعال و آگاهانه و واقع بینی داشته باشد و با زبان امروزی و آگاهی از ادبیات روز سخن بگویند.
حجت نیا افزود: ابزار جدید علی‌رقم تاثیرات منفی در پیش مردم خصوصا جوانان و خانواده و حمله قرار دادن مبانی دینی توسط عده‌ای مغرض یا بی‌دین فرصت خوبی برای ترویج افکار ناب اسلامی توسط روحانیون است و حضور فعال روحانیون آگاه به مسائل روز، صبور، با حوصله و عالم ضرورتی است که بر کسی پوشیده نیست و پاسخ به شبهات مطرح شده در این رسانه‌ها از وظایف ذاتی روحانیون است.
وی یادآور شد: بررسی و تبیین وضعیت فعلی دنیایی اسلام و شیعه و هوشمندی مردم در قبال حوادث روز در دنیا و خاورمیانه و داخل کشور که عده‌ای به‌دنبال ظهور و بروز افکار باطل و تفکرات غیردینی یا ظهور عرفان‌های کاذب هستند و همچنین احتمام به مسائل اجتماعی مثل خانواده، اعتیاد، ازدواج، شرم و حیا و… تشویق و ترغیب به کارآفرینی و رغبت جوانان به کارهای فیزیکی در کنار کارهای فکری و تشویق به تحصیل علم همراه با معرفت دینی از جمله کارهایی است که روحانیون در منابر خود می‌توانند به آن بپردازند.
رئیس شعبه ۲۵۳ دادگاه خانواده تهران پیرامون عبرت و درس عاشورا، تصریح کرد: عاشورا آموخت اگر دشمن شمشیر را از رو کشید ما هم باید از رو بکشیم، محافظه کاری در چنین جایی جا ندارد؛ عاشورا آموخت هدف مقدس‌ترین چیزی است که انسان می‌تواند داشته باشد و برای ماندگار شدن باید سعادت را از کسانی آموخت که بهترین سرمایه‌های خویش را در راه حقیقت و انسانیت فدا کردند؛ عاشورا آموخت که گاهی زر و زور و تزویر انسان را نابود می‌کند و به قلب انسان مهر غفلت می‌زند.
حجت نیا با بیان اینکه هدف از برپایی این مراسمات را زنده نگه‌داشتن حوادث عاشورا به صورت محزون و عاطفی دانست که باعث ایجاد رابطه عاطفی با اهل بیت می‌شود و از سویی روشن کردن اهداف و علل وقوع این حادثه است که همواره می‌تواند تکرار شود و باید به هوش باشیم که در زمان تکرار آن در مقابل سپاه حق قرار نگریم.
وی تاکید کرد: روحانیون به‌علت اینکه نماد دین‌داری و روشنگری هستند می‌توانند در ایجاد این رابطه و روشنگری نقش مهمی داشته باشند و از همه ابزار و امکانات برای بهتر نشان دادن زوایایی این حادثه تلاش کنند.
حجت نیا درباره تغییرات به وجود آمده در عزاداری‌ها، گفت: علی‌رقم گسترش کمی مراسمات عزاداری در دهه اخیر گرایش به ظاهرسازی و جمع‌آوری عده بیشر برای نشان دادن ابهت هیئت‌ها زیاد شده است و از ابزاری استفاده می‌شود که بعضا هیچ تناسبی با محرم ندارد.
این روحانی میاندورودی درباره نحوه مداحی مداحان، اظهار کرد: مداحی هم باید به حوادث جانسوز کربلا به‌صورت احساسی و عاطفی اشاره کند هم باید مفاهیم بلند اهداف عاشورا را بیان کند در مجموع وضیعت مداحی در شرایط فعلی بهتر از سال‌های قبل است و به مفاهیم ارزشی روز و جریان حق و باطل امروزی نیز اشاره می‌شود.

میانخبر

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *