بدهی ۲۵۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی مازندران

بدهی ۲۵۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا تعیین تکلیف ۶ ساعته بیماران در اورژانس
طرح تحول سلامت در حالی در کشور اجرا شد که عدم پرداخت بدهی بیمه‌های تأمین اجتماعی گلایه چندباره مسئولان دانشگاه علوم پزشکی را در پی داشته است.

به گزارش نیکاخبر:طرح تحول سلامت که مدتی از آغاز آن می‌گذرد، با وجود اینکه در حوزه درمانی، کمک‌کار بسیاری از مردم به‌ویژه افراد کم‌بضاعت شد، اما هنوز در برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشکلات خاص خود را دارد.

در کنار اجرای طرح تحول سلامت انتظار می‌رود که طرح تکریم ارباب رجوع نیز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اجرا شود، از طرفی نبود زیرساخت‌های لازم گاهی مشکلاتی را برای بیماران به‌وجود می‌آورد که هر از چندگاهی این مشکلات رسانه‌ای شده و گاهی هم با واکنش مسئولان مربوط مواجه می‌شود.

*عدم پرداخت بدهی مراکز درمانی، دانشگاهی و مقاومت سازمان‌های بیمه‌گر

کمبود متخصص نیز از دیگر مشکلاتی است که باوجود تربیت نیروی انسانی هنوز در این بخش نیاز به دقت‌نظر است، از طرفی مشکلات بیمه‌ای و عدم پرداخت بدهی مراکز درمانی و دانشگاهی و مقاومت سازمان‌های بیمه‌گر نسبت به تعهدی که به مراکز درمانی و دانشگاهی دارد نیز گاهی دل‌نگرانی‌هایی برای پزشکان و همچنین پرسنل بیمارستانی به‌وجود می‌آورد که در همین ارتباط با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت‌وگو کردیم.

علیرضا مردانشاهی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اجرای طرح تحول سلامت اتفاق خاصی در ساماندهی اورژانس انجام نشد، اظهار کرد: با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم عملیات عمرانی مناسبی در سطح مراکز درمانی استان انجام شد.

وی بیان کرد: فضای بسیاری از اورژانس‌های استان مازندران افزایش یافت و تلاش کردیم امکانات مناسبی در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم.

* افزایش ۲۹۱ پزشک تمام‌وقت در مراکز درمانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به ساخت انواع کلینیک ویژه در سطح استان اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از کلینیک ویژه‌ با تعرفه دولتی به مردم خدمات می‌دهند، از طرفی برنامه داریم که ۱۴ هزار متر به سطح ساختمان‌های که خدمات سرپایی به مردم ارائه می‌دهند، اضافه کنیم.

وی از افزایش تعداد پزشکان مقیم در مراکز درمانی مازندران خبر داد و افزود: در سطح استان خدمات پزشکی را عادلانه توزیع کردیم، امکانات و تجهیزات کافی در اختیار مراکز درمانی قرار داده و تعداد پزشکان تمام‌وقت نیز افزایش پیدا کرده است.

مردانشاهی اضافه کرد: تعداد پزشکان مقیم استان در سال ۹۲ تنها ۷۲ پزشک در سطح مراکز درمانی بود که در سال ۹۴ و ۹۵ تعداد پزشکان تمام‌وقت مراکز درمانی به ۲۹۱ نفر رسید.

* اقامت پزشکان در سطح روستاها برای ارائه خدمات پزشکی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: خدمات پزشکی در سطح روستاهای استان نیز افزایش پیدا کرد و برنامه‌ریزی‌هایی‌انجام شد که پزشکان در سطح روستاها نیز اقامت داشته باشند.

مردانشاهی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا تعداد تخت‌های بیمارستانی در سطح استان نسبت به پذیرش بیماران کافی است، گفت: متوسط تخت‌های درمانی در دنیا بین سه تا هشت تخت است، به ازای هر هزار نفر نیز پنج تخت بیمارستانی در دنیا درنظر گرفته می‌شود و در برخی کشورها برای هر هزار نفر، ۱۰ تخت درنظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: این میزان در کشور و استان مازندران ۳.۱ درصد است و از طرفی تعداد تخت‌های فرسوده استان نیز تاحدودی زیاد بوده و برخی از مراکز درمانی استان نیز فرسوده است و این موضوع باید مدنظر قرار گیرد که برای افزایش تخت‌های مراکز درمانی نیاز به زیرساخت مناسب داریم.

* کمک به بیماران بی‌بضاعت با طرح تحول سلامت

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در یک برنامه پنج‌ساله تخت‌های مراکز درمانی مازندران افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در سند توسعه ملی پیش‌بینی شد که ظرفیت تخت‌های درمانی استان را به ۲.۶ برسانیم.

مردانشاهی به مراکز درمانی در حال ساخت استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: مراکز درمانی نیمه‌کار در شهرهای بهشهر، قائم‌شهر، ساری و تنکابن وجود دارد که برخی از این مراکز درمانی تا سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تأکید بر توسعه مراکز درمانی مازندران بیان کرد: دولت موظف است به مطالبات مردم پاسخ دهد، از طرفی منابع اعتباری محدود است و مجبور هستیم که مشکلات را به حداقل برسانیم تا گام‌های موثر در زمان مناسب برداشته شود.

مردانشاهی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور، گفت: بسته طرح تحول سلامت، خدمت ویژه دولت به مردم است که با اجرای آن بسیاری از بیماران بی‌بضاعت در حاشیه امن در این ارتباط قرار دارند.

* مشکلات بیماران از ارائه خدمات مراکز درمانی

مردانشاهی با بیان اینکه بیمارستان ۳۲۰ تختخوابه در صورت تأمین اعتبار ساخته می‌شود، اظهار کرد: زمان تکمیل این مرکز درمانی بستگی به میزان اعتبار دولت دارد، از طرفی طرح احداث بیمارستان یک‌هزار تختخوابی در شهرستان ساری نیز در برنامه کاری قرار دارد.

وی تأکید کرد: با وجود اینکه تأمین تجهیزات در طرح تحول سلامت برعهده مراکز درمانی است، اما هنوز برخی از مسئولان بیمارستان‌ها مشکلاتی در این رابطه برای بیماران به‌وجود می‌آورند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیمارستان‌ها موظف هستند در طرح تحول سلامت همه تجهیزات و دارو مورد نیاز بیماران را تأمین کنند، اظهار کرد: مراکز درمانی اجازه ندارند که بیماران را برای دریافت تجهیزات و دارو به خارج از بیمارستان ارجاع دهند، اگر مواردی از این دست مشاهده شد، بیماران این موضوع را به معاونت درمان ارجاع دهند تا این مشکل به‌صورت ویژه رسیدگی شود.

* مرکز جامع سرطان مازندران راه‌اندازی می‌شود

وی درباره اقدامات انجام‌شده برای تجهیز مراکز درمانی و نوع خدماتی که در بیمارستان‌های استان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: مرکز جامع سرطان مازندران راه‌اندازی می‌شود و اورژانس بیمارستان بوعلی ساری به‌صورت مناسب ساخته شد، اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) در حال گسترش است و خدمات ویژه به بیمارانی که دچار سکته قلبی شدند، ارائه می‌شود و بیماران تصادفی نیز خدمات ویژه دریافت می‌کنند.

مردانشاهی با اشاره به اینکه بهترین جراحی‌ها در استان انجام می‌شود و از طرفی در موارد بسیار کم بیماران به خارج از استان مراجعه می‌کنند. ادامه داد: تعداد تخت‌های ویژه ما کم است، برنامه داریم ۸۰ تخت ویژه به تعداد تخت‌های استان اضافه شود که طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده ۴ هزار و ۷۰۰ متر به فضای اورژانس استان اضافه می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران عدم پرداخت بدهی مراکز بیمه‌ای به دانشگاه علوم پزشکی را یکی از مهم‌ترین معضل حاضر در مراکز درمانی و دانشگاه علوم پزشکی استان دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان از بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت طلبکار است.

وی یادآور شد: مطالبات ما از سازمان‌های بیمه‌گر زیاد شده است در نتیجه باعث اشکال در فرایند ارائه خدمات به مردم می‌شود که در صورت عدم پرداخت بدهی سازمان‌های بیمه‌گر، به‌شدت دچار مشکل می‌شویم.

* مرکز استان با کمبود نیروی متخصص مواجه است

مردانشاهی با تأکید بر اینکه باید نیروی متخصص در مراکز درمانی تربیت کنیم و نقش مدیریتی در این ارتباط داشته باشیم، تصریح کرد: در حال حاضر به‌دلیل کمبود متخصص، پزشکان فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: قصور پزشکی هم برای پزشک و هم برای بیمار فاجعه است و از طرفی اجتناب‌ناپذیر نیز هستند اما امکان حادث شدن قصور پزشکی نیز وجود دارد.

این مسئول افزود: خطای پزشکی کنترل شده است و کمیته‌ای در این ارتباط در مراکز درمانی وجود دارد که بازخوردها را بررسی می‎‌کنند، از طرفی امنیت و سلامت یک موضوع اساسی است که پزشکان نسبت به آن دغدغه دارند، هیچ پزشکی دوست ندارد حیثیت علمی‌اش زیر سوال رود و در این میان برخی قصور پزشکی را سیاسی جلوه می‌دهند.

وی با بیان اینکه تقریباً در بیش از ۹۴ درصد بیماران اورژانس کمتر از ۶ ساعت تعیین تکلیف می‌شوند، گفت: در برخی از مراکز با کمبود تخت ویژه مواجه هستیم که باید به‌سمت تجهیز این مراکز پیش رویم.

به گزارش فارس، انتظار می‌رود که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی برای رفع مشکلات مراکز درمانی به‌عنوان مراجعه‌کننده برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کنند تا بخشی از واقعیت‌ها که مربوط به تکریم ارباب رجوع است را بهتر درک کنند.

از طرفی میزان معطلی بیماران در اورژانس گاهی به حدی است که باعث رنجش خاطر همراهان بیمار شده و حتی در برخی موارد منجر به خروج همراهان بیمار در فضای اورژانس نیز می‌شود که باید توجه بیشتری در این امر صورت گیرد.

فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *