انگلی که بیشتر در مازندران شایع است

خلاصه خبر : انگل فاسیولا (کبدی) مختص شمال ایران و شایع ترین نوع انگل در مازندران است که کرمى پهن و برگى‌شکل است.

دکتر سید حسن عابدی، فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان آیت الله روحانی بابل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: این آلودگی با درد در ناحیه زیر جناغ سینه و سنگینى شکم، ترشى و نفخ روده، سرفه‌هاى شبانه و بالا رفتن ائوزینوفیل خون و ایجاد بثورات جلدى و به‌ ندرت کم‌خونى بروز مى‌کند.

وی به ایجاد مشکلات کبدی ناشی از رشد انگل در بدن انسان اشاره کرد و افزود: کرم‌هاى جوان به داخل بافت پارانشیم کبد رفته و سبب افزایش فعالیت سنتز پروتئین در کبد و در آلودگى شدید و مراحل پیشرفته بیمارى، موجب فیبروز بافت کبد و آبسه در سطح آن می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان آیت الله روحانی بابل گفت: آلودگى به این کرم بر اثر مصرف سبزى‌ها، سالاد و آب آلوده بوده و بیشتر در نقاطی که به پرورش دام‌هاى اهلى اشتغال دارند، شایع است.

عابدی با بیان اینکه آلودگی به انگل فاسیولا در گاو، گاومیش، گوسفند، بز، خوک، خرگوش و آهو بیشتر دیده می شود، افزود: آلودگى به این انگل در نقاط مختلف کشور در حیوان‌هاى علفخوار گزارش شده که نسبت آلودگى در مناطق شمال و غرب بیش از سایر نقاط بوده است.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان آیت الله روحانی بابل افزود: با توجه‌ به‌ شرایط جوی‌ و جغرافیایی کشور خصوصیات زندگی‌، پایه‌های فرهنگی‌ و بهداشتی‌ مردم‌، انواع‌ مختلف ‌انگل‌ها به‌ ویژه گونه‌های ‌بیماری‌زا در ایران زیست‌ می‌کنند و به‌ آسانی‌ وارد بدن انسان می‌شوند.

وی ژیاردیا، اکسیور، آمیب، آسکاریس، کرم کدو، فاسیولا و کیست هیداتیک را از انواع شایع انگل‌های روده‌ای برشمرد و افزود: بهترین وسیله برای مبارزه با بیماری‌های انگلی و پیشگیری از مبتلا شدن به آنها، دقت در رعایت بهداشت فردی،‌ بهداشت محیط و مواد غذایی همراه با درمان افراد مبتلا است.

این فوق تخصص گوارش و کبد دقت کافی در پخت کامل گوشت گاو، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون به‌ ویژه قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها، جوشاندن آب آشامیدنی، جلوگیری از بازی کودکان با خاک آلوده، نخوردن سبزی خام در نقاط آلوده، استفاده نکردن از کود تازه در مزارع صیفی‌جات، سبزی‌کاری و باغ‌های میوه را مهمترین عوامل در پیشگیری از انتقال انگل اعلام کرد.

عابدی گفت: برای از بین بردن تخم انگل‌ها در خانواده‌ای که فرد مبتلا در آن باشد باید ظروف و لباس‌های فرد مبتلا جوشانده شود.

وی با اشاره به اینکه باید سبزیجات و میوها خام به‌ ویژه آنهایی را که از مزارع با کود حیوانی رشد کردند به‌ صورت کامل شسته و قبل از مصرف ضدعفونی کرد، افزود: کرم‌های انگلی در مجارى صفراوى حیوان‌هاى علفخوار نشخوارکننده مانند بز، گوسفند، گاو، شتر، گاومیش، آهو، خرگوش به‌ سر برده و انسان را مبتلا می‌کند.

وی گفت: افراد در صورت مشاهده هر کدام از علائم هشدار دهنده به پزشک متخصص باید مراجعه و از انجام خود درمانی و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنند.

انگل‌ به‌ موجودی‌ گفته‌ می‌شود که‌ داخل‌ یا خارج‌ پیکر موجود زنده‌ به‌‌ طور موقت‌ به‌ سر ‌برده و از آن‌ تغذیه‌ می‌کند و سبب‌ ضرر و زیان‌ میزبان‌ خود می‌شود.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *