آشنایی با کارخانه دوچرخه‌سازي جاينت

کينگ ليو «King Liu» يک مهندس ژاپني بود که کارخانه‌اي براي پرورش مارماهي تاسيس کرده بود. او در سال ۱۹۷۱ پس از يک توفان شديد کارخانه خود را از دست داد. سپس به همراه چند شريک ديگر خود، سرمايه اوليه‌اي حدود ۱۰۰ هزار دلار جمع‌آوري کرده و يک کارخانه دوچرخه‌سازي به نام جاينت (Giant) در بندر تايچونگ تايوان تاسيس کردند.rincon-disc_black-orange
کينگ ليو «King Liu» يک مهندس ژاپني بود که کارخانه‌اي براي پرورش مارماهي تاسيس کرده بود. او در سال ۱۹۷۱ پس از يک توفان شديد کارخانه خود را از دست داد. سپس به همراه چند شريک ديگر خود، سرمايه اوليه‌اي حدود ۱۰۰ هزار دلار جمع‌آوري کرده و يک کارخانه دوچرخه‌سازي به نام جاينت (Giant) در بندر تايچونگ تايوان تاسيس کردند.
کينگ ليو «King Liu» يک مهندس ژاپني بود که کارخانه‌اي براي پرورش مارماهي تاسيس کرده بود. او در سال ۱۹۷۱ پس از يک توفان شديد کارخانه خود را از دست داد. سپس به همراه چند شريک ديگر خود، سرمايه اوليه‌اي حدود ۱۰۰ هزار دلار جمع‌آوري کرده و يک کارخانه دوچرخه‌سازي به نام جاينت (Giant) در بندر تايچونگ تايوان تاسيس کردند.
توني لو، مدير چيني کمپاني بود که شرکت تجاري خود را به ليو فروخته و يکي از مالکان و سهامداران کارخانه تازه تاسيس و نوپاي دوچرخه‌سازي، شده بود. در آغاز تاسيس جاينت، دوچرخه‌ها با نام تجاري «نيشيکي» توليد و به شرکتي به نام West Coast Cycle که از اولين مشتريان شرکت بود، فروخته مي‌شدند.
در آن زمان، شرکت دوچرخه‌سازي آمريکايي شوين «Schwinn» با افزايش تقاضا براي دوچرخه‌هاي خود مواجه بود و به دليل محدوديت توليد، در سال ۱۹۷۲ شروع به مذاکره با دوچرخه‌سازان ژاپني کرد. جاينت نيز با استفاده از اين فرصت، براي گرفتن سفارش از اين شرکت دست به کار شد و اولين گام را براي کسب عنوان بزرگ‌ترين توليد‌کننده دوچرخه جهان برداشت. جاينت ۵ سال بعد اولين دوچرخه ۱۰سرعته جهان را با کيفيت بسيار بالا براي شرکت شوين توليد کرد و اين شرکت را تحت تاثير محصولات خود قرار داد.maryami-80
در ابتداي دهه ۸۰، جاينت ۱۰۰ هزار دوچرخه در سال براي شرکت شوين توليد مي‌کرد و در پاييز ۱۹۸۰ هنگام اعتصاب کارکنان شوين، در عرض پنج ماه ۸۰ هزار دوچرخه به آمريکا ارسال کرد. بعد از پايان يافتن اعتصاب، قابليت‌هاي توليد شوين به همان شکل قديمي خود باقي مانده بود و هيچ گونه ارتقا و بهبودي در آن ايجاد نشده بود. بنابراين اين شرکت آمريکايي از نظر طراحي و توليد، شديدا به جاينت احتياج داشت. در آن سال اين شرکت به عنوان بزرگ‌ترين توليد‌کننده دوچرخه در تايوان شناخته شد.
در پاييز سال ۱۹۸۲، جاينت ۱۳۰ هزار دوچرخه با مدل BMX Schwinn Predators توليد کرد که اين مدل، اولين مدل موفق BMX از اين شرکت بود. در پايان آن سال، شوين کارخانه خود را در شيکاگو تعطيل کرد و توليد خود را کاملا به جاينت سپرد.
جاينت در سال ۱۹۸۴، اولين دوچرخه‌هاي مخصوص کوهنوردي را با نام‌هاي Sierra و High Sierra که دو مدل از نمونه‌هاي موفق توليد شده اين شرکت بود، براي شوين توليد کرد. جاينت ۷۰ درصد کل فروش سالانه شرکت شوين که حدود پانصد هزار دوچرخه مي‌شد را براي اين شرکت ارسال مي‌کرد. در سال ۱۹۸۵، جاينت يک ميليون دوچرخه توليد کرد که اکثر آنها براي شوين ارسال مي‌شد.

Burgos - Spain - wielrennen - cycling - radsport - cyclisme -  Tom Dumoulin (Team Giant - Alpecin)  pictured during La Vuelta 2015 Stage 17 from Burgos to Burgos - ITT - Induvidual Time Trial - photo IB/LB/RB/Cor Vos © 2015

Burgos – Spain – wielrennen – cycling – radsport – cyclisme – Tom Dumoulin (Team Giant – Alpecin) pictured during La Vuelta 2015 Stage 17 from Burgos to Burgos – ITT – Induvidual Time Trial – photo IB/LB/RB/Cor Vos © ۲۰۱۵


فروش جاينت خوب بود، ولي مشکل اينجا بود که دوچرخه‌هاي توليدي شرکت، به ندرت با نام اصلي جاينت به بازار عرضه مي‌شدند و با اينکه اين شرکت داراي شهرت بسياري در صنعت دوچرخه‌سازي بود، ولي عملا دوچرخه‌سواران نهايي نام واقعي آن را نمي‌شناختند و تقاضاي زيادي براي اين دوچرخه تايواني وجود نداشت.
«توني لو» در اوايل سال ۱۹۸۱ به ترويج و تبليغ براي نام و برند تجاري اين شرکت اقدام کرد و در سال ۱۹۸۶ محصولات جاينت را در اروپا با نام واقعي خود عرضه کرد و شعبه اروپايي اين شرکت يعني Giant European BV در هلند تاسيس شد. در سال بعد، شعبه آمريکايي جاينت با نام Giant Bicycle Inc در آمريکا تاسيس شد.
دو شرکت براي عرضه مدلي با نام تجاري «شوين- جاينت» شروع به مذاکره کردند، ولي با وجود ترسيم خطوط اصلي اين طرح، توافقات بر سر آن بي‌نتيجه و بي‌ثمر باقي ماند و در نهايت، باعث ايجاد رقابت بين دو شرکت شد. شوين با آگاهي از قدرت جاينت، به فعاليت‌هاي مختلفي از جمله معامله و بستن قرارداد با شرکت‌هاي جديد و خريد سهام آنها پرداخت، ولي قادر به رقابت با جاينت نبود، زيرا جاينت يک ميليون دوچرخه در سال توليد مي‌کرد و سيستم توليد و فروش منظمي پيدا کرده بود. از سال‌هاي ۱۹۸۹تا ۱۹۹۲شعبه‌هاي ديگر جاينت در ژاپن، کانادا، استراليا و چين افتتاح شد. در سال ۱۹۹۲ شوين ورشکستگي خود را اعلام کرد. شرکت جاينت در اواسط دهه ۹۰ ميلادي، تقريبا به طور کامل با نام خود به عرضه توليداتش مي‌پرداخت و با فروش ۳۸۰ ميليون دلار در سال به عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده دوچرخه در جهان معرفي شد.download

cfi-ir-giant_m_1

611802-494436
در سال ۱۹۹۴ سهام اين شرکت در بورس سهام تايوان (TWSE) به عرضه عمومي، در آمد و چهار سال بعد، شرکت حدود ۳ ميليون دوچرخه توليد کرد. در سال ۱۹۹۸ جاينت ۳۰درصد سهام شرکت Hodaka ژاپن را خريد و در سال ۲۰۰۶ اقدام به توليد لوازم جانبي دوچرخه مثل پمپ باد، لباس مخصوص و کلاه مخصوص دوچرخه کرد و آنها را در کشور بريتانيا عرضه نمود. جاينت امروزه به عنوان توليد‌کننده دوچرخه‌هاي باکيفيت در دنيا شناخته شده است و در بيش از ۵۰ کشور جهان و به طور کلي در بيش از ۱۰ هزار فروشگاه، محصولات خود را به فروش مي‌رساند. در سال ۲۰۰۷ فروش جهاني محصولات آن از مرز پنج ميليون دوچرخه گذشت و درآمدي بالغ بر ۸۲۰ ميليون دلار را از آن خود کرد.
کوشان غلاميphoto_2016-10-16_14-55-17
تهیه و تنظیم عبدالمطلب کریمی رئیس هیات دوچرخه سواری نکا

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *