امید ها برای حل مشکلات آبی گلبستان که به گِل نِشَست

درآیات 48 و 49 سوره فرقان خداوند میفرماید : و خداوند آب را از ابرها پایین فرستاده و به وسیله آن زمین را پس از مردنش حیات داده است…

آب به عنوان بركت خداوندی است كه حیات می‌بخشدوحیات را حفظ می‌كند .

آب سالم و کافی از ضروری ترین نیازهای بشری است . مباحث و مسائل بهداشتی و کیفیت آب شُرب از اولویت‌ ها و مؤلفه‌ های اصلی و اساسی محسوب می‌شود که داری اولویت است.

لازم به ذکر است ؛ با توجه به کم آبی موجود و خشکسالی‌ های چندین ساله اخیر، ورشد جمعیت بصورت غیر قابل پیش بینی بواسطه نزدیکی روستای گلبستان به شهر و قرار گرفتن در سرراه روستاهای پر تعداد بالا دست (هزار جریب) ورود مهاجرین وانجام ساخت وسازهای متعدد مسئولین روستا تامین آب شرب سالم و بهداشتی را در دستور کار خود در غالب طرحی به در خواست ؛ تقدیم مسئولین در سال 1396کردندکه متاسفانه به دلایل عدم همکاری مسئولین ذیربط؛ طرح فوق علی رغم هزینه هنگفت و صرف زمان طولانی تا به امروز به بهره برداری نرسیده است. که این امر باعث نارضایتی عمومی وبه مخاطره افتادن امنیت روانی  اهالی درفصل تابستان وگرمای شدیدو گاها غیرقابل تحمل مردمی غالبا کارگر وزحمتکش  شده است.

ذکر این نکته ضروریست که اشاره ای داشته باشیم به پروسه فرسایشی این طرح طبق مستندات موجود ،باشد تا به صمع ونظر مسئولین رسیده وپیگری های لازم جهت حل این مشکل در دستور کار قرار گیرد. بعد از پیگیری های مسئولین محلی در سال 1396با عطف به اعتبار ردیف41-550000قانون بودجه سال 1396 به موضوعیت (اعتبار کمک به توسعه روستایی و….) وتخصیص مبلغ سی وشش میلیارد ریال جهت اجرای پروژه های استان مازندران .وپیرو نامه آقای  دکترشاعری نماینده وقت مجلس شورای اسلامی به آقای مهندس معراجی ( رئیس کل برنامه ریزی ، توسعه روستایی ومناطق محروم ریاست جمهوری )با اشاره ای به قرار گرفتن لیست پروژه آبرسانی گلبستان در ردیف مشخص شده مبلغ 1000میلیون ریال طی نامه ای در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۲ اقدامات اولیه انجام شد.و در ادامه پیرو هماهنگی های بعمل آمده توسط دکتر شاعری توافقنامه پروژه آبرسانی روستا در سال 1397به شرح ذیل تعیین با اعتبار مورد نیاز به سهم الشرکه مساوی 50%بنیاد برکت و 50%آبفار مازندران با مبلغی مشخص 500/1(میلیون ریال سهم بنیاد برکت) و000/2(میلیون ریال سهم آبفار) جهت احداث مخزن 500 متر مکعبی مشخص گردید. و موارد یاد شده طی مراحل اداری منتج به قراردادی مابین آبفار و شرکتی بنام ریگ آب سازه در تاریخ 18/6/1399 آنهم طی نامه ای نسبت به پیگیری وانجام تعهدات قرار دادی که به آن اشاره خواهد شد گشت . که این موارد آغاز پروژ ه ای بود بی سرانجام تا به امروز که به تمامی این موارد اهدا زمینی از طرف اهالی روستای گلبستان جهت احداث مخزن فوق را نیز باید اضافه کرد طوماری که در ادامه نیز قطور تر خواهد شد. درقسمت ماده 3 قرار داد فوق مبلغ قرار داد ” مبلغ پیمان و محل اعتبارات عمرانی وتامین اعتبار کاملا شفاف می باشد . وحسن انجام عملیات موضوع پیمان برای 12 ماه از سوی پیمانکار مشخصا تضمین گردید. طبق توافقات مابین شورای اسلامی روستای گلبستان وآبفار مدت زمانی  جهت تحویل مشخص واعلام عدم پرداخت هزینه از سوی شورای اسلامی در طی ساخت مخزن مذکور شد. اما این پایان کار نبود بنا به دلایلی که بواسطه عدم اطلاع از آن به آن اشاره ای مستقیم نخواهیم کرد پروژه بارها وبه دفعات متوقف شد بطوریکه شورای روستای گلبستان بخاطر مشکلات تامین آب محلی و اعتراضات مردمی  مجبور به تامین اعتبار برای پیمانکار از منابع داخلی شورا آنهم بجز موارد ذکر شده در قرار داد شد که تا به امروز پاسخ شفافی در مورد قانونی بودن اینکار داده نشده است.

واما امروز بعد از قریب به 4 سال تقریبا از شروع پروژه ای که مباحث زیادی در مورد ساختار مهندسی آن می باشد وبه دلیل کارشناسی بودن این موارد ، بی اطلاعی فنی ما وضمن احترام به پیمانکار به آن نخواهیم پرداخت هنوز این طرح نیمه کاره ومسکوت مانده وعلی رغم پیگیری های شورای اسلامی روستای گلبستان جهت آبگیری وتحویل مخزن فوق و متحمل شدن هزینه سنگینی از محل منابع مالی اهالی شریف روستای گلبستان که باعث ایجاد مشکلاتی هم شده اقدامی صورت نگرفته ؛ وطبق اطلاعات رسیده آبفار مدعی مالکیت این مخزن وچاه آب در روستای گلبستان وتحویل فوری آن از طرف مسئولین روستا به خود می باشد. که ضمن احترام به این نهاد در صورت داشتن سندی قانونی در باب ادعای خود حتما این حق را برای آبفار جهت نشر در صورت امکان در این رسانه قائل خواهیم بود .

طرح سوال اینجاست چه کسی باید پاسخگوی کم کاری و مشکلات موجود باشد . تکلیف هزینه های متحمل شده به روستایی متشکل از مردمانی غالبا مهاجر وکارگر وبا مشکلات عدیده اقتصادی که برکسی پوشیده نیست وخسارات وارده کدام نهاد خواهد بود.

روستای گلبستان با تعویض کامل کیلومترها لوله کشی داخلی آب شرب و برطرف کردن نواقص موجود احتمالا میتواند منبع خوب ، بی درد سر و بدون هزینه ای امروز جهت استفاده باشد. فراموش نکنیم ما برروی صندلی خدمت نشسته ایم نه تحمیل. شاید این چند خط پایانی باشد بر مثنوی صد من ؛آب روستای گلبستان وتعیین تکلیف نهایی جهت برطرف کردن مشکلات آب شرب روستا ونه ایجاد بحران منابع آبی شدیدتر با اتصال به مناطق دیگر.

معرفی اجمالی روستای گلبستان : گلبستان از توابع شهرستان نکا واقع در ضلع شرقی این شهرستان در بخش مرکزی (پی رجه ) وبا اتصال به کمربندی در کمترین حد وفاصل نزدیک روستا به شهرستان نکا دارای جمعیتی بالغ بر4000 نفر وبیش از 1000خانوار می باشد.

منابع مندرج که درمتن فوق به آن اشاره شده : شورای اسلامی روستای گلبستان ، متصدی امور آب روستای گلبستان ونامه های مرتبط با مخزن آب شرب گلبستان ” شرکت آب وفاضلاب استان مازندران ،دکتر علی محمد شاعری نماینده محترم مجلس شورای اسلامی دوره دهم و…

                                                                                                                                                                                        

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *