مسجد جامع دارابکلا حائز رتبه برتر استان شد

در اولین جشنواره برترین مساجد مازندران، مسجد جامع دارابکلا حائز رتبه برتر استان شد.

به گزارش نیکاخبر:مسجد در بین مسلمانان از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و حوادث زیادی از صدر اسلام تا به امروز در مساجد سطح جهان اتفاق افتاده که هر کدام از آنها پیام‌های خاصی برای مردم جهان داشته است.
پیامبر اكرم (ص) باره اهمیت مسجد، فرمود: هر كس كه كلامش قرآن و خانه‌اش مسجد باشد، خداوند منزلی در بهشت برای او بنا می‌كند.
به پيشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصويب وزرای امور خارجه كشورهای اسلامی در اجلاس تهران، هفته جهانی مسجد از سی‏ام مرداد ماه برابر با ۲۱ اوت همزمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژيم صهيونيستی اسرائيل، برگزار می‏شود. در اين اجلاس از كشورهای عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و صيانت از آنها به‌عنوان اماكن مقدسه، در احياء و تجليل از اين روز تلاش كنند.
بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی نیز درباره توجه و اهمیت قرارگرفتن مسجد در جمهوری اسلامی فرمودند “این مسجدها را سنگر قرار بدهید برای اسلام. در صدر اسلام، از این مسجدها همه چیز بیرون می‌رفت؛ مسجد محل قضاوت بود، مسجد محل چه بود، مسجد محل بسیج بود. بسیج سپاه بود، این مسجدها را باید شما محکم نگه دارید. نگویند به شما که دیگر مسجد می‌خواهیم چه کنیم؛ ما انقلاب کردیم؛ ما انقلاب کردیم مسجد درست کنیم. ما برای خدا انقلاب کردیم. شما، ملت ما انقلاب کرده است و از زبان ملت است که «جمهوری اسلامی». جمهوری اسلامی باید همه چیزش اسلامی باشد. این مساجد سنگرهای اسلام است. محراب محل حرب است. اینها سنگرند برای اسلام. حفظ کنید”
n00218906-r-b-010
به همین دلیل اولین جشنواره برترین‌های مساجد مازندران در حسینیه عاشقان کربلای ساری برگزار شد که در آن مسجد جامع روستای دارابکلا شهرستان میاندورود به‌عنوان یکی از مساجد برتر استان در انجام برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی معرفی شد.
حجت الاسلام مرتضی چلویی دارابی امام جماعت مسجد جامع دارابکلا در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره برنامه‌های اجرا شده در مسجد جامع دارابکلا برای کسب این موفقیت، اظهار کرد: مسجد به‌عنوان کانون برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و معنوی در روستا است و نماز در طول سال در هر سه نوبت روز به صورت جماعت برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: هر روز بعد از نماز صبح زیارت عاشورا و در روزهای جمعه علاوه بر این دعای ندبه خوانده و در شب‌های جمعه نیز دعای کمیل برگزار می‌شود.
امام جماعت مسجد جامع روستای دارابکلا خاطرنشان کرد: در ایام شهادت و ولادت ائمه و معصومین مراسمات باشکوهی با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود و جوانان و نوجوانان در اجرای این برنامه‌ها حضور چشمگیری دارند.
چلویی افزود: در ایام محرم و صفر مراسم عزاداری با شور و هیجان خاصی در روستای دارابکلا برپا است که از اول تا ۱۴ محرم و از اربعین تا پایان ماه صفر هم در شب و هم در روز مراسم عزاداری برگزار و از ۱۵ محرم تا اربعین فقط در شب‌ها مراسمات عزاداری برپا است.
وی با بیان اینکه در ۱۴ روز ابتدایی ماه محرم در این مسجد از یک روحانی استفاده می‌شود، گفت: از ۱۴ محرم تا پایان ماه صفر از ظرفیت روحانیون دیگر نیز استفاده می‌شود.
چلویی تصریح کرد: هیئت ورزشکاران دارابکلا از اول محرم به مدت ۳۰ شب بعد از برنامه‌های منبر و سخنرانی در مسجد، برنامه مداحی و عزاداری را به اجرا می‌گذارد.
وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان در شب و روز مراسم دعا، سخنرانی و نماز برقرار است و نماز مغرب در این ماه قبل از افطار برگزار می‌شود، اضافه کرد: در ایام ماه رمضان به یک روحانی متکی نیستیم و در هر دهه یک روحانی دعوت می‌شود.
چلویی با بیان اینکه بعد از برپایی نماز، قرآن نیز تلاوت می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از اعضای مسجد، عصر روز جمعه به نونهالان علاقه‌مند قرآن آموزش می‌دهد.
امام جماعت مسجد جامع دارابکلا درباره دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مسجد، بیان کرد: شب‌های جمعه به‌عنوان باقیات و صالحات و به نیت اموات و سلامتی امام زمان(عج) و امام خامنه‌ای برای نیازمندان روستا و منطقه کمک جمع آوری می‌کنیم.

میانخبر

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *