روزپزشک/به قلم عباس رویان

روز پزشک به معنای حقیقی کلمه روز بزرگ‌داشت علم مبتنی بر ایمان و معرفت و روز تکریم فرزندان فرهیخته و مستعد ملتی است که اراده کرده تا با اقتدا به پیش‌کسوتان نام‌دارخود،گذشته افتخارآفرین علمی‌ِشان را احیاء و جای‌گاه شایسته خویش را در این عرصه گسترده به اثبات برسانند.
همانانی که طبابت را با حکمت و اخلاق در آمیخته و با دم مسیحیائی خویش، درد و رنج را از جسم و روان دردمندان زدوده و شوق امید را در کالبد جسم و روح زندگی آنان می‌دمند.
در دین مبین اسلام دانش پزشکی همسان علم دین و از شریف‌ترین علوم به شمار آمده است.
در کشور عزیز ما نیز، ‌طبابت و طبیب همواره از قداست و احترام زیادی برخوردار بوده و اهمیت و توجه ویژه دیرپای ایرانیان به این علم، سبب شده قله‌های علم پزشکی توسط مشاهیر و دانش‌مندان برجسته ایرانی در طول تاریخ فتح شود و نام ایران با تاریخ طب گره بخورد.
F
هر اندازه موضوع علمي پراهميت و هدف آن مقدس تر باشد، آن علم هم از ارزش و اهميت بيش تري برخوردار خواهد بود. موضوع دانش پزشکي، بدن انسان و هدف آن تأمين سلامت و تندرستي آدمي است. اهميت اين موضوع و هدف از ديدگاه اسلام بر کسي پوشيده نيست زيرا اسلام تا آنجا به سلامت انسان اهميت مي دهد که اگر تکليف واجبي به تندرستي آدمي لطمه بزند، نه تنها انجام آن از نظر شرع لازم نيست، که در چنين شرايطي انجام آن حرام خواهد بود.
در اسلام، علم پزشکي همتاي علم دين، ارزشمند به شمار آمده است چنان که امام علي عليه السلام مي فرمايند:
دانش بر دو نوع است: دانش ديني و دانش بدن و سلامت آن. که اولي در تعديل و سلامت روح آدمي مي کوشد و دومي براي تندرستي و صحّت جسمي انسان تلاش مي کند.
در طول تاريخ، پزشکي شغلي مقدس بوده است. پزشکان ضامن سلامت جامعه ، امنيـت روحي بيماران و فرشتگان نجاتي هستند که درد جسم را با روح بلندشان در سايه لطف الهي التيام مي بخشند.
روز اول شهريورماه، به پاس بزرگداشت ابوعلي سينا ستاره پرفروغ عرصه طب در ايران، روز پزشک نامگذاري شده است.
ابوعلي سينا حکيم، فيلسوف، طبيب و دانشمند بزرگ ايراني که با لقب “امير پزشکان” شناخته شده است، در ماه صفر از سال ۳۷۰ هجري قمري در شهر بخارا به دنيا آمد. اين حکيم بزرگ که بعدها موثرترين چهره در علم و فلسفه جهان اسلامي شد از آغاز کودکي استعداد و شايستگي عجيبي در فرا گرفتن علوم مختلف داشت و از آنجا که پدرش عبدالله سخت در تعليم و تربيت او مي کوشيد و خانه او محل ملاقات دانشمندان دور و نزديک بود، ابن سينا تا ده سالگي تمام قرآن و صرف و نحو را آموخت و آن‌گاه به فرا گرفتن منطق و رياضيات پرداخت.
ابوعلي ‏سينا، نه تنها يکي از بزرگ‏ترين فيلسوفان جهان، بلکه يکي از برجسته‏ترين چهره‏هاي تاريخ پزشکي در همه دوران‏هاست. او هوش و حافظه اي خارق العاده داشت، سرعت يادگيري اش شگفت بود، به گونه اي که توانست بسياري از علوم را بي استاد بياموزد و گاهي نيز بر استادان خويش خرده مي گرفت و به آنان علم مي آموخت. در معالجه و درمان بيماران بسيار حاذق و داراي سرعت عملي شگفت بود، به طوري که در همان ايام جواني شهرتي عالم گير يافت و بسيار از دانش مندان در مسائل مشکل به او رجوع مي کردند و او با درايت و تسلط کامل به آنان پاسخ مي گفت. مهم‏ترين اثر وي در پزشکي، کتاب قانون (القانون في الطب) است که آن را در حدود ۳۵ سالگي تأليف کرده است.

قسمتي از وصيت ابن سينا به ابوسعيد ابي الخير:
بايد دانست که افضل حرکات نماز است و بهترين سکنات روزه و نافع ترين خيرات و مبرات صدقه و پاکيزه ترين خوبي ها تحمل سختي ها و باطل ترين سعي ها لجاج است و بهترين اعمال آن است که از نيت خالص صادر گردد و بهترين نيت آن است که از علم حاصل شود. جود و بخشش به قدري که مقدور باشد، مطلوب است و براي مساعدت مردم ارتکاب اموري که خلاف طبع باشد رواست. در اوضاع شرعي و احترام به سنت هاي الهي و مواظبت بر عبادات بدني، به هيچ وجه تقصير جايز نيست. حکمت و دانش اساس و مايه برتري انسان است بر غير و در تحصيل دانش معرفت الهي بر همه چيز مقدم است؛ زيرا شرافت هر علمي بسته به موضوع آن است.
اینجانب روز پزشک، روز قدرداني از مدد اين دستان مهربان، روز سفيد پوشان بردبار و دوستدار سلامت جامعه را به تمام پزشکان عزيز تبريک عرض نموده و ضمن یاد و خاطره شهدای جامعه پزشکی که با از خودگذشتگی و آراستگی به عالی‌ترین درجه رفیع شهادت نائل گردیدند، روز پزشک را به تمام پزشکانی که در عرصه نظام سلامت تلاش می‌کنند تبریک و تهنیت گفته برای همه آنان از درگاه حضرت احدیت آرزوی سلامتی و توفیق خواستارم. موفق و پيروز باشيد
عباس رویان

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *