تفکر شیعی به برکت جهاد علمی امام صادق جهان مدار شده است

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که تفکر شیعی امروز به یک الگوی برجسته در جهان تبدیل شده است، گفت: تفکر شیعی به برکت جهاد علمی امام صادق(ع) جهان مدار شد.
به گزارش نیکاخبر، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار جمعی از طلاب و روحانیان مرکز استان با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام صادق(ع) با اشاره به غربت آن امام همام، گفت: با وجود غربت قبور ائمه(ع) به ویژه رییس مذهب تشییع در قبرستان بقیع نام، فرهنگ و فقه امام جعفر صادق(ع) غریب نبوده و از همه ائمه اطهار(ع) برتری دارد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران افزود: امام صادق(ع) امام شیعیان و بنیانگذار مکتب جعفری است و شیعه با پذیرش این مکتب، انتخابی احسن داشت، زیرا که امام صادق(ع) را به جهانیان معرفی کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این‌که ۴ هزار شاگرد در محضر امام صادق(ع) تعلیم گرفته اند، گفت: امام صادق(ع) از شرایط دوران بنی عباس و بنی امیه استفاده و ۴ هزار شاگرد تربیت کرده است.

حجت الاسلام طاهری با بیان این‌که مذهب را از امام صادق(ع) و تلاش های علمی ایشان داریم، افزود: باید از اندیشه های این امام همام در برابر هجمه های بی امان دشمنان اسلام ناب صیانت شود.

وی با بیان این که امام صادق(ع) و امام باقر(ع) یک انقلاب فرهنگی عظیمی را در جامعه شیعی ایجاد کردند، ادامه داد: امروز همه ما وظیفه داریم سرمایه های گرانقدری که از آن امامان همام به یادگار مانده را حفظ کنیم.

استاد حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: این امام ۴ هزار شاگرد تربیت کرد و این فرصت را سایر ائمه نداشتند، چرا که محصور بودند و به برکت همین حرکت این امام است که شیعه را در دنیا به فرهنگ می‌شناسند، چرا که پیش از آن شیعه را به شمشیر می‌شناختند.

وی به نقش امام صادق و امام باقر(ع) در حفظ میراث پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد و گفت: این دو امام همام غنابخش شیعیان بوده اند و امروز درخشش علوم اسلامی و حوزه‌های علمیه را مدیون تلاش‌های این دو بزرگوار هستیم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که فقه جعفری دریایی بی پایان است، گفت: این فقه پاسخگوی نیازهای جوامع بشری در همه زمان ها است.

وی روحانیت را وارث یک میراث هزار ساله معرفی کرد و با بیان این که تلاش این قشر تأثیرگذار جامعه باید در جهت حراست و پشتیبانی از این میراث گرانقدر باشد، گفت: امروز وظیفه روحانیت بسیار سنگین تر از گذشته است و باید در این مسیر تلاش ها نیز بیشتر شود.

مدیر حوزه علمیه مازندران اقتدار و عظمت امروز شیعه را به برکت تلاش های امام جعفر صادق(ع) دانست و خاطرنشان کرد: پویایی و اثرگذاری امروز شیعه در جهان، مدیون مبارزات، جهاد علمی و رشادت‌های امام صادق(ع) بوده است.

حجت الاسلام طاهری بیان داشت: نهضت علمی امام صادق(ع) نهضت ژرف و بزرگی بود که شیعه را به اوج قدرت رساند و اکنون انقلاب‌های مختلف در منطقه و شیعه خواهی‌ مردم، نتیجه تلاش همه جانبه این امام همام در زمان خود بوده است.

استاد حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: جهان امروز در سطح بالایی از علم و فناوری قرار گرفته است، اما شیطنت‌هایی نیز در کنار آن قرار دارد چرا که بلای امروز جهان، جاهلیت است و اگر اسلام‌خواهی در سراسر جهان رشد یابد این جهالت و نادانی از بین می‌رود.

وی پرورش شاگردان بزرگ در مکتب امام صادق(ع) را ایجاد یک انقلاب بزرگ علمی و فرهنگی در آن عصر دانست و گفت: شاگردان امام صادق(ع) منحصر به شیعیان نبودند، بلکه پیروان اهل تسنن و بسیاری از دانشمندان آن‌ها نیز از مکتب والای ارزشی این امام همام برخوردار شده و بهره‌ برده‌اند.

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این‌که وسعت علمی امام صادق(ع) به قدری گسترده است که بسیاری از رؤسای مذاهب دیگر به جامع‌الاطراف بودن ایشان اذعان داشتند، ادامه داد: فقها و دانشمندان بزرگ در برابر عظمت علمى آن حضرت سر تعظیم فرود مى‏ آوردند و برترى علمى او را مى‏ ستودند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به شبهات گسترده علیه اعتقادات دینی ملت مسلمان، گفت: امروز وظیفه روحانیت به عنوان میراث داران مکتب امام صادق(ع) در جهت مقابله با شبهات دینی و عرفان های نوظهور بسیار سنگین است.

حجت الاسلام طاهری با اشاره به فراواني احاديث و علوم از امام صادق(ع)، اظهار داشت: تلاش‌هايي كه امام صادق(ع) در ابطال مذاهب پيشين و جايگيري مذهب تشيع در بين مسلمانان داشتند، سبب شكل‌گيري و نامگذاري مذهب جعفري از سوي مسلمانان شد.

مدیر حوزه علمیه مازندران ادامه داد: امام صادق(ع) مكتب‌هاي كلامي و فرقه مذهبي و فقهي را پايه‌گذاري كرده و با همه جريان‌هاي فكري و عقيدتي برخورد كردند و موضوع اسلام و تشيع را روشن ساخته و برتري بينش اسلام شيعي را ثابت كرده است.

وي خاطرنشان كرد: هر يك از پيشوايان و امامان در دوران خود از روش‌هاي متفاوتي براي تبليغ اسلام و مبارزه با صاحبان قدرت و ظلم و ستم استفاده مي‌كردند، به طوري كه امام صادق(ع) نيز بنابر شرايط روش تقيه را براي ترويج علوم اسلامي استفاده كرد.

مدیر حوزه علمیه مازندران به نقش فراوان امام صادق(ع) در ترويج و تداوم جهاد فرهنگي پدر بزرگوارش اشاره كرد و گفت: امام جعفر صادق(ع) با توجه به شرايط حاكم به ترويج دين و روايات پرداخت و فرهنگ دين اسلام را در ميان مسلمانان محقق ساخت.

حجت الاسلام طاهری با تأكيد بر مبارزه فرهنگي در جامعه كنوني، اظهار داشت: با الگوگيري از روش‌ها و سيره رفتاري امام صادق(ع) بهترين راه مبارزه با دشمنان كنوني جامعه استفاده از ابزارهاي فرهنگي است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در پایان گفت: تفکر شیعی امروز به عنوان یک الگوی برجسته در جهان متبلور است و باید قدردان تلاش‌های همه جانبه امام صادق(ع) در این زمینه باشیم و در جهانی شدن شیعه تلاش کنیم.

رسا

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *