آیاتابه حال چیزی درمورد”لایک های مرگبار”شنیده اید؟مطهری فرد

به نام خدای مهربان/سلام گرامیان/آری لایک های مرگبار در واقع خیانت های خودمان به دیگران است آن هم در فضای مجازی که حاصل عدم مدیریت خود! در تعامل و نوع استفاده از رسانه هاست واز نکاتیست که از آن غفلت می ورزیم.4d5936ab047141eea9b1076954ae2e7f
آیا تا به حال فکر کرده اید انتشار هر مطلب از ما چه تاثیری بر باورها و رفتارهای دیگران دارد. با انتشار یک عکس یا نوشته، شما تنها افکار و زندگی خصوصی خود را در معرض دید دیگران قرار نمی دهید بلکه در جهت دهی به رفتار و حتی نگرش آنها نیز دخیل هستید. هر چه اعتبار، محبوبیت یا ضریب نفوذ شما و صفحه تان بیشتر باشد میزان تاثیری که می توانید بر دیگران بگذارید نیز بیشتر است. این اولین خیانتی است که شما می توانید در استفاده از رسانه ها مرتکب شوید، اینکه با عدم دقت در انتشار پیام های نامناسب آنطور که شایسته نیست در شکل گیری ذهن و رفتار دیگران سهیم شوید.
پیج بچه پولدارها در اینستاگرام که چندی پیش حواشی بسیاری را به دنبال داشت مثال روشنی از این تاثیر است، فرض کنید عکسی از زندگی آنچنانی و خصوصی قشری از جامعه در معرض دید همه ای قرار می گیرد که زیاد قرابتی با آن فضا ندارند و نمی توانند داشته باشند، تاثیر این فضا برای یک نوجوان قشر متوسط یا پایین جامعه چه خواهد بود؟ چیزی جز ارزش تلقی کردن پول، معیار خوشبختی دانستن آن و بعد، حسرت و ناامیدی حاصل از عدم دستیابی به قدرت مالی و شاید هم بدتر، دریغ نکردن از هر کاری برای رسیدن به پول و جانماندن از رقابت تجمل و مصرف گرایی جامعه. ترویج نوکیسگی، مصرف گرایی یا حتی افسردگی ناشی از عدم قدرت مالی، خیانتی است که در این زمینه می شود.لایک-بارون
اما همیشه به اشتراک گذاری ، بستری برای خیانت به دیگران نیست بلکه نوع بازخورد به مطالب و پست های دیگران نیز پتانسیل چنین موضوعی را دارد. تا به حال فکر کرده اید که لایک های شما چه تاثیری در رفتار مجازی و حتی حقیقی یک کاربر دارد. افشای عکس های خصوصی دیگران و خود! در فضای مجازی که متاسفانه رشد هم داشته است نه تنها با واکنش منفی کاربران و جلوگیری از انتشار بیشتر اینگونه مطالب روبرو نمی شود بلکه کاملا بالعکس با کنجکاوی و لایک بیشتر و کمک به داغ کردن هشتگ های مربوطه همراه می شود. در واقع به جای نهی از ترویج یک بد اخلاقی خودمان به اشاعه هر چه بیشتر آن کمک می کنیم؛ وقتی فردی عکسی ضد اخلاقی از خود را منتشر می کند لایک شما ضمن تایید و ترغیب او به تکرار چنین کاری، باعث می شود او نسبت به به نگرش و رفتار اشتباه خود تشویق و مصمم شود.3886663973143455250
شما خیال می کنید تنها یک پست به اشتراک گذاشته را لایک می کنید در حالی که یک عادت نابهنجار را تایید و تقویت خواهید کرد. حال فکر کنید این تایید در قبال یک پست اشتباه نوجوان و جوان باشد، این تایید شما می تواند بستر راهی که به ناکجا آباد ختم می شود را پیش رویش باز کند. جوانی که پست های غمگین یا به قول امروزی ها دیس لاو منتشر می کند با تایید و نظرات مویدانه شما بیشتر در غار افسردگی خود فرو رفته و می تواند از پله های لایک و نظرات شما بالارفته و دست به خود کشی بزند.
ما با لایک هایمان قبح رفتارهای غیر اخلاقی و آسیب زا را از بین برده و راه های تاریک چون روابط نامشروع، خودکشی، موادمخدر، مصرف گرایی و…. را مقابل جوانان باز کرده ایم. وقتی از این زاویه به انتشار پست ها و لایک هایمان نگاه کنیم می بینیم که خیلی هم نت گردی هایمان بی تاثیر نخواهد بود و ممکن تنها آسیب آن، نه تنها تلف کردن وقتمان بلکه به بیراه کشیدن دیگران باشد.
بیایید نه تنها با عملکردمان که با پست ها و لایک هایمان هم بدی ها را ترویج و تقویت نکنیم. رفتارهای مجازی مان را چون اعمال ماتاخری(۱) ببینیم که بعد از مرگ هم تا فضای اینترنت پابرجاست، پیامدهای آن گریبانگیرمان خواهد بود.
——————
پی نوشت:
۱- برخى اعمال هستند كه دایره تأثیر آنها فراتر از دوران حیات اوست و چه بسا اثر بعضى از اعمال تا قیامت ادامه داشته باشد. این اعمال هم به لحاظ وسعت و كیفیت و هم به لحاظ مدت و عمق ازدایره اى بسیار وسیع برخوردار است؛ مانند تربیت فرزند صالح و یا سنت حسنه اى كه ایجاد می كند. به این اعمال «آثار ما تأخر» گفته می شود.

محقق: حجة الاسلام مطهری فرد با همکاری جناب آقای امین شفیق از بخش ارتباطات.

دیدگاه های این مطلب

2 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. فقدان آموزش و خودشیفتگیاین بلاها را بر سر ما آورده.
    پای منبر سخنران دینی میگیم، اینا رو که بلدیم حاج آقا چرا تکراری حرف میزنی.
    پای درس استاد میگیم، آقا عصر جدید و ارتباطاته ول کن این حرفا رو.
    و به این روند ادامه میدیم تا زمانی که بلا بر سرمون بیاد اونوقت تازه میفهمیم که نباید با حقایق بازی کرد.
    از طرف دیگه تا زمانی که مسئولین همه چیز رو به شکل مادی اون و منفعت طلبانه و با میزان سودآوری ببینن، ما هر روز شاهد افزایش ناهنجاری ها خواهیم بود.

  2. سلام
    از اینکه نام حقیر رو در کنار نامتون ذکر کردید بسیار خرسندم هر چند همه زحمات از طرف خود حاج آقای مطهری فرد بوده که گمان نکنم برخی مطلع باشند از میزان فعالیتشون و حجم مراجعاتی که دارند.
    به هر حال این از دغدغه های امروز جامعه هست و امیدوارم آگاهانه برخورد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *