بازار آشفته تبلیغات در فضاهای مجازی

در حالی ‎که برخی مسئولان از فضای گل و بلبل انتخاباتی سخن می‎گویند، اما روزهاست که شاهد معرفی افراد برای دریافت وام‎های دو میلیون تومانی تا دروغ‎پراکنی در فضای مجازی از سوی کاندیداها یا حامیان آنها هستیم.

به گزارش نيكاخبر،در حالی ‎که فضای محجوب و آرامی در ستادهای انتخاباتی و فضاهای مجازی در حوزه کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری وجود دارد و کانال‌ها و گروه‎های مختلف مجازی و ستادهای انتخاباتی آنها در فضایی سرشار از رعایت اخلاق انتخاباتی در مازندران فعالیت دارند، اما شاهد فضای انتخاباتی گاهاً مسموم و خلاف قانون در ستادهای تبلیغاتی و کانال‎های خبری منتسب به کاندیداهای مجلس شورای اسلامی هستیم.

گاهی که از مسئولان درباره فضای انتخاباتی می‎پرسیم، آنها از شور و اشتیاق هواداران انتخابات می‎گویند، از تعداد صندوق‎ها، از شعبات اخذ رأی و از نیروهای به‎کارگیری شده و در نهایت از نبود مشکلی خاص! اما وقتی به ستادهای انتخاباتی و فضاهای مجازی می‎رویم، چیز دیگری می‎بینیم و می‎شنویم.

از ایجاد سد معبر و پخش آهنگ‎های تند و گاهی نیز رقص و شادی‌های غیرمعمول هواداران که شاید بتوان نام آن را نوعی شور انتخاباتی! گذاشت، از تقدیم سیم‌کارت‎ها و مودم و ترافیک‌های رایگان اینترنت، از شایعه‎پراکنی و تهدید و از معرفی برای پرداخت وام‎های ۲ میلیون تومانی! از فضای مسموم به‌ویژه دروغ‎پردازی در فضای مجازی، همه و همه شاید در نگاه مسئولان «خاص» نباشند، اما مغایر با اخلاق انتخاباتی بوده و برخی از آنها نیز شایسته پیگرد قانونی است.

این‎روزها شور انتخابات و اشتیاق تبلیغات کاندیداها از ستادها به سمت فضاهای مجازی شدت یافته است و هیجان بیشتری نسبت به ماه‎ها و روزهای قبل دارد، هنوز کانال‎های خبری کاندیداهای رد صلاحیت شده نیز فعال بوده و گویا قرار است تا چهار سال آینده همچنان فعالیت کنند!

برخی از کاندیداهای تأیید صلاحیت شده نیز خود را به چهره‎های شاخص رد صلاحیت شده متصل می‎کنند تا از این طریق، اهداف خود را دنبال کنند شاید در نگاه نخست، مشکلی وجود نداشته باشد اما مسئله اصلی اینجاست که چرا با دروغ همراه می‎شود.

چنین اتفاقی در حوزه انتخابیه شرق مازندران را شاهد بودیم، جایی که در نهایت، کاندیدای رد صلاحیت شده (ایوب برزگرنژاد) سکوت خود را شکست و در کانال‎های خبری آن را اعلام کرد: شایعات منتشره از جانب بعضی از حامیان کاندیداها در جهت حمایت اینجانب از کاندیدای آنها، مرا بر تصمیمی که گرفته‌ام ثابت‌قدم‌تر کرده است که هرگز حامی دروغگویان نباشم، اینجانب تا این لحظه هرگز از هیچکس از کاندیداها حمایت نکرده‌ام و با حضور در انتخابات، به وظیفه فردی خود عمل خواهم کرد، لطفاً این پیام را جهت تنویر افکار عمومی در فضاهای مجازی و حقیقی منتشر بفرمایید.

به گزارش فارس، در همین حوزه انتخابیه نیز خبرهای موثقی از تهدید یکی از کاندیداها و خانواده او توسط حامیان دیگر کاندیدای رقیب به‎دست آمده است که ای کاش مسئولان این موضوع را خاص، ببینند.

از حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه خبر می‎رسد که در ستادها و دفتر یکی از کاندیداهای این حوزه، افرادی با دست‌خط خود به‌عنوان نمایندگان تام‎الاختیار کاندیدای مورد نظر، مردم را به سازمانی خیریه و برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری معرفی می‎کنند که البته مدیران آنها ترجیح داده‎اند، سکوت کنند.

ماجرای پرداخت وام ۲ میلیونی از ماه‌ها قبل توسط کاندیدای مورد نظر در دفتر کار او آغاز شده و همچنان ادامه دارد، معلوم نیست منبع تأمین مالی این پول‌ها از کجاست.

الصاق بدون ضابطه تصاویر کاندیداها بر هر جای ممکن نیز برای خود معضلی است اما گویا شهرداران با کاندیداها قراردادی مالی و نانوشته دارند که «تا می‎توانید عکس و پوستر و تراکت پخش کنید و بچسبانید، تمیز کردن آن با ما»، در این‎صورت باید به شهرداری‎ها آفرین بگوییم که هم به فکر جیب خود هستند و هم به فکر کاندیداها!

امروز سه‌شنبه نیز یک کامیون در چهارراه گرگان بهشهر مستقر شده بود و چند نفر نسبت به توزیع بسته تبلیغاتی شامل کیک، ساندیس و بروشور تبلیغاتی متعلق به یکی از کاندیداها، سخت در حال فعالیت بودند.

بازار انتخاباتی در دانشگاه‎ها نیز داغ است و در شرق مازندران نیز انگار یکی از دانشگاه‌ها می‎خواهد تحولات بزرگی را ایجاد کند، یکی از استادان نیز که البته دست او برای همه رو شده است، با ترفندهای مختلفی از جمله پیشنهاد نمره به دانشجویان به‌ویژه دانشجویان دختر، از آنها خواست که در گردهمایی‎های مربوط به کاندیدای مورد نظر شرکت کنند و در نهایت در روز رأی‎گیری نیز از شهر و دیار خود به حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه آمده و به آن کاندیدای خاص رای دهند که در این زمینه، اسنادی از سوی یکی از دانشجویان نزد خبرنگار فارس محفوظ است.

این‎ها نمونه‎هایی از بداخلاقی‎های انتخاباتی است، مواردی که کاندیداها از هر ابزاری استفاده کرده و حاضر می‎شوند با تخریب و متوسل شدن به رفتارهای خلاف عرف و قانون، تنها به نتیجه دلخواه برسند.

بی‎تردید، این موارد مصداق ایجاد اختلال در انتخابات آزاد و مغایر با قانون است، آن‎هم از سوی کسانی که قرار است گام در مکان مقدسی بگذارند که موضع قانون است.

در کنار مطالب و فضاهای مسموم، اما کم نیستند گروه‎هایی که با انتشار نوشته‎هایی خوب و دلچسب، همگان را به شرکتی باشکوه در انتخابات رهنمون می‏سازند و به‎جای اینکه بگویند به فلانی رای بدهید یا رای ندهید، می‎گویند فرد اصلح را انتخاب کنید.

آنهایی که فهرستی از کارهای «من» برای انتخابات را نشر داده و به برگزاری یک همه‌پرسی باشکوه و سالم می‎اندیشند، آنهایی که می‎خواهند، «شنبه» پس از انتخابات را روز مهربانی و بردباری بدانیم.

با روند فعلی در فضاهای مجازی، به نظر می‎رسد که تبلیغات پس از پایان مهلت مقرر قانونی در پنجم اسفندماه، با حرارت بیشتری در گروه‌ها و کانال‎های خبری دنبال می‎شود، ای کاش از همین حالا برای این موضوع تصمیم مهمی گرفته شود و به پس از انتخابات موکول نشود.
فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *