خود برتربینی بزرگترین آفت زندگی مشترک/طاهری

خود برتربینی به‌عنوان بزرگترین آفت زندگی مشترک، موجب بروز مشکلات زیادی در زندگی زناشویی می‌شود.

به گزارش خبرنومه:خانواده به‌عنوان زیربنای جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخودار است، زمانی که زن و مرد در زندگی مشترک، با آگاهی از خصوصیات جنس مخالف تصمیم به ازدواج بگیرند، قطع بر یقین زندگی زناشویی از دوام بیشتری برخودار خواهد بود.

وقتی ازدواج فقط بر مبنای احساس و علاقه شکل گرفته شود و تشکیل زندگی قبل از شناخت کافی، یکی از پیش زمینه‌های شکل‌گیری ناهنجاری در خانواده‌های تازه شکل گرفته، به شمار می‌رود.

آسیب‌ها و معظلات زناشویی موجب بروز پدیده « طلاق » می‌شود، اما به راستی تا چه حد برای رفع مشکلاتی که به‌طور طبیعی گریبان‌گیر زندگی زناشویی می‌شود، تلاش شده است؟!

طلاق موجب محروم شدن فرزندان از نعمت خانواده شده و این موضوع به جامعه نیز سرایت می‌کند، در نتیجه فرزندانی وارد اجتماع می‌شوند که کمبودهای زیادی در آن‌ها وجود دارد، بیشترین آسیب و ضربات روحی به فرزندان منتقل شده و این اختلافات به مرور زمان ریشه‌گیر می‌شود.

معصومه طاهری کارشناس مسائل اجتماعی، با اشاره به اهمیت خانواده در جامعه، اظهار کرد: خانواده از جایگاه و اهمیت بسیار زیادی در جامعه برخودار است که برقراری یک ارتباط سالم زناشویی، موجب کاهش مشکلات در این نهاد می‌شود.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی که به واسطه امر طلاق به‌وجود می‌آید، نه تنها متوجه خانواده‌ها است، بلکه به جامعه نیز منتقل شده و به‌عنوان تهدید جدی برای نسل آینده به شمار می‌رود.

این کارشناس مسائل اجتماعی شناخت عوامل طلاق را یکی از مهمترین موارد آگاهی زوجین از زندگی مشترک دانست و اضافه کرد: مواردی شامل نداشتن تفاهم، چشم و هم چشمی، تعصب و خود برتربینی، عدم بلوغ اجتماعی و اقتصادی از جمله مواردی است که در جامعه به وفور مشاهده می‌شود، اگر دختر و پسر قبل از تشکیل زندگی مشترک، سطح آگاهی خود را از این معضلات بالا ببرند، قطع بر یقین شاهد رشد نهاد خانواده خواهیم بود.

وی تصریح کرد: خود برتربینی به‌عنوان بزرگترین آفت زندگی مشترک، موجب بروز مشکلات زیادی در زندگی زناشویی می‌شود، فرد خود را از دیگران برتر دیده و این امر باعث سرکوفت زدن و زیر سوال بردن شخصیت زن و مرد خواهد شد.

این استاد دانشگاه، چشم و هم چشمی را یکی از معضلات زندگی زناشویی عنوان کرد و ادامه داد: گاهی زن و مرد بدون در نظر گرفتن جنبه‌های مثبت، دچار تشدید عوامل منفی در زندگی شده و باز هم طی مرور زمان امر طلاق نمایان می‌شود.

طاهری به نفوذ شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: امروزه گسترش انواع شبکه‌های اجتماعی و مجازی، بیشترین وقت جوانان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است، اگر به عمق موضوع توجه کنیم، شاهد بروز دوستی‌های کاذب حتی برای زنان و مردان متأهل هستیم.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به مشاوره قبل از ازدواج گفت: یکی از راهکارهای مهار اختلافات زناشویی، استفاده از مشاوره قبل از ازدواج است، این امور تحت تأثیر عواملی قرار دارند که به نوعی در پیشگیری اختلافات دخیل هستند.

وی در پایان آگاهی دختر و پسر از زندگی مشترک را یکی از نکات حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: اگر ازدواج را رعایت حقوق دوطرفه بدانیم و زندگی زناشویی را بر پایه تفاهم و اخلاق حسنه شکل دهیم، می‌توان با اطمینان کانون گرم خانواده را تشکیل داد.

میانخبر

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *