ذبح غیربهداشتی دام در مزارع و کوره پزخانه ها /کشتارگاه صنعتی در فونداسیون درجا می زند

با گذشت بيش از پنج سال از تعطيلي كشتارگاه سنتي شرق مازندران، به گفته برخی شهروندان، برخي از دامهای منطقه در مزارع، کوره پزی ها و حمام منازل کشتار می شود و ذبح و توزیع گوشت غیربهداشتی زنگ هشدار و تهديدی برای سلامت جامعه است.

IMG19001656
عدم رعایت نکات بهداشتی و قانوني در ذبح دام هاي سبك و سنگين درشرق مازندران، این روزها با توجه به ماه مبارك رمضان و افزايش مصرف گوشت و مواد پروتئيني ، به دغدغه بهداشتی مردم این منطقه تبدیل شده و اين مشكل را به يك معضل تبديل كرده است.

عدم رعايت نكات و مسائل بهداشتي در كشتار دام، ذبح غير قانوني و اينكه ذبح دام ها در شرایط بد و غير بهداشتي و عدم وجود استانداردهاي لازم انجام مي شود خود زمينه هاي تهديد سلامت مردم را افزايش داده است كه در اين رابطه مردم شرق مازندران با نگراني گوشت قرمز مصرف مي كنند.

يكي از شهروندان شرق مازندران با اعلام نگراني از مصرف گوشت قرمز به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه از سلامت گوشت هاي مصرفي اطلاع نداريم و چون خواهان گوشت گرم براي مصرف روزانه هستيم مجبوريم از اين گوشت هاي قصابي ها استفاده كنيم.

مرضيه ميرباقري گفت: در برخي موارد شنيده شده است كه به دليل عدم وجود كشتارگاه صنعتي، برخي از سودجويان كشتار را در مكان هاي غير استاندارد انجام داده و حتي گوشت مردار به مردم ارائه كرده اند كه اميدواريم بهداشت و دامپزشكي در اين رابطه با دقت و احساس مسئوليت بيشتري وارد شوند.

ذبح دام در حمام منازل و کوره پزی ها

وي ادامه داد: برخي از منابع رسمي و غير رسمي نيز اعلام كرده اند كه برخي از دام ها در مزارع، كوره پزي ها و حمام منازل ذبح مي شود كه متاسفانه اين مسئله بسيار خطرناك است و بايد مسئولان با دقت بيشتري در برخورد با متخلفان وارد شوند.

عليرضا عظيمي از ديگر شهروندان شرق مازندران نيز در اين رابطه معتقد است برخي قصابان ماهها يك گوشت ممهور شده به مهر دامپزشكي را در مغازه خود نگه مي دارند اما گوشت ارائه شده به مردم گوشت ممهور شده به مهر نيست و همان گوشت غير بهداشتي و ذبح ناسالم است.

وي بيان داشت: بايد كنترل دقيق براين مسئله هم انجام شود تا تنها به دارا بودن گوشت هاي مهر خورده اكتفا نشود و گوشت هاي داخل يخچال و ويترين هم از نظر بهداشتي كنترل شود.

ماشینی برای حمل دام نداریم

علي جباري يكي ديگر از شهروندان و قصابان منطقه گفت: متاسفانه مسافت طي شده تا جويبار بسيار طولاني است و ما نمي توانيم براي ذبح دو گوسفند يا يك گاو اين مسافت را طي كنيم، ضمن اينكه ماشيني براي حمل دام در اختيار نداريم.

وي گفت: براساس اعلام مسئولان مقرر شده بود كه خودرويي براي حمل دام و گوشت در اختيار قصابان قرار گيرد كه بعد از مدتي اين امر به فراموشي سپرده شده است ضمن اينكه هزینه دو برابری کشتار و عدم وجود امنیت جاده اي از جمله مشكلات قصابان در دسترسي آسان و به صرفه به كشتارگاه صنعتي در جويبار است.

جباري ادامه داد: متاسفانه در كشتارگاه صنعتي جويبار مديريت مناسبي بر ذبح انجام نمي شود و هدر رفت بسيار است و ذبح دام در كشتارگاه صنعتي گلستان بريا ما به صرفه است كه در برخي موارد ممانعت مي شود.

معرفی ۳۰ قصاب خاطی به دادگاه

رئيس شبكه دامپزشكي بهشهر نيز در اين رابطه با اعلام اينكه از خردادماه سال جاري تاكنون ۳۰ قصاب خاطي در بهشهر به دادگاه معرفي و حكم قانوني براي آنان صادر شده اند گفت: دربرخورد با قصابان خاطي در ارائه گوشت ناسالم و غير بهداشتي به مردم براساس قانون و بدون اغماض و چشم پوشي وارد مي شويم.

هايده باقري، در جلسه كارگروه سلامت و امنيت غذايي در سالن اجتماعات فرمانداري بهشهر افزود: حبس يك ماهه، حبس تعزيري و جريمه نقدي از جمله راي دادگاه در برخورد با قصابان خاطي در بهشهر بوده است كه متاسفانه علي رغم اجراي اين احكام، همچنان شاهد تخلف در اين صنف هستيم.

وي با اعلام اينكه گوشت هاي غير بهداشتي از سطح قصابي ها ضبط مي شود بيان داشت: متاسفانه سلامتي مردم در خطر است و چوبداران مكلف به كشتار در كشتارگاه صنعتي و قصابان مكلف به تهيه گوشت سالم و بهداشتي از كشتارگاه صنعتي هستند.

باقري با اشاره به اينكه اكيپ هاي نظارت بر قصابي ها فعال است و بازديد صورت مي گيرد گفت: دغدغه ما سلامت شهروندان است نه دغدغه قصابان و اين قشر بايد بدانند كه شغل چوبداري از قصابي جدا است و تنها چوبداران موظف به بردن دام براي ذبح هستند و قصابان بايد گوشت سالم تحويل بگيرند.

رئيس دامپزشكي بهشهر گفت: اولويت كاري ما در كشتار، افزايش سلامت جامعه و رعايت موارد بهداشتي و ذبح سالم دام است كه متاسفانه برخي از قصابان تخلف كرده و تمكين ندارند.

باقري اضافه كرد: قصابان نكا و گلوگاه با ذبح در جويبار مشكلي ندارند اما متاسفانه برخي قصابان بهشهر از ذبح دام در دام شهر جويبار ممانعت كرده و سرباز زده اند كه نمي توان سلامت ۱۸۰ هزار نفر جمعيت را فداي منافع ۵۰ قصاب شهرستان كنيم و لذا بايد مسئولان با تمام توان در اين رابطه و ملزم كردن قصابان به ذبح بهداشتي و سالم و قانوني و رعايت ذبح بهداشتي وارد شوند.

وي ادامه داد: متاسفانه برخي از قصابان سطح شهرستان بدون دارا بودن پروانه كسب فعاليت دارند و اصناف نيز براي تمديد پروانه كسب از دامپزشكي استعلام نمي كند كه در صورت استعلام ما قصابان خاطي را معرفي از ارائه پروانه كسب و تمديد آن جلوگيري مي شود.

وي گفت: عرضه مرغ زنده در چهارشنبه بازار، عباس آباد و برخي از خيابان هاي اصلي بهشهر نيز از ديگر موارد خطرآفرين است كه سلامت جامعه را تهديد كرده و بايد برخورد مناسب صورت گيرد.

IMG19001601
کشتار دام در جویبار برای قصابان به صرفه نیست

نماينده اتاق اصناف نيز گفت: كشتار در جويبار براي قصابان به صرفه نيست و بر اين باورند كه نمي توانند براي كشتار دو دام مسافت طولاني را به جويبار رفته و بر گردند و اين اعتراض وجود دارد.

بهرام نيكزاد افزود: در ابتداي امر براي ذبح دام در جويبار و حمل دام، خودرويي توسط شهرداري بهشهر در نظر گرفته شده بود كه اين مسئله در نيمه راه رها شد و اكنون خودرويي براي انتقال دام و گوشت نداريم.

وي گفت: با توجه به دستور معاون عمراني استاندار مازندران در جهت راه اندازي كشتارگاه كوچك موسوي در شهيد آباد مي توانيم به ذبح بهداشتي در شهرستان و كاهش مسافت تا جويبار اميدوار باشيم و دغدغه ذبح بهداشتي رفع شود.

فرماندار بهشهر نيز در اين رابطه بر برخورد قانوني بامتخلفين در حوزه ذبح بهداشتي و سالم گوشت تاكيد و خاطر نشان كرد: شايد در برخي از موارد برخورد با قصابان تاثير گذار نبوده كه در شوراي تامين به اين مسئله و چگونگي مجازات پرداخته مي شود.

محمد تقي نورزاد بيان داشت: با توجه به عدم پيشرفت مناسب در كشتارگاه صنعتي شرق مازندران در نكا، كشتارگاه كوچكي با رعايت مسائل بهداشتي و استانداردهاي دامپزشكي در بهشهر به استانداري معرفي شده است كه با رعايت همه استانداردهاي لازم توسط مسئول اين كشتارگاه مي توانيم ذبح بهداشتي را در شهرستاان انجام دهيم.

وي ادامه داد: شايد در اين كشتارگاه نتوانيم ذبح بهداشتي در وسعت زياد داشته باشيم اما همان ذبح تا ۲۰ دام به صورت بهداشتي براي ما مهمتراز ذبح غير بهداشتي و غير قانوني است كه با نهايي شدن استانداردها در اين كشتارگاه كوچك عملياتي مي شود.

نورزاد گفت: خودرويي با هزينه شهرداري هاي شرق مازندران براي حمل دام و گوشت در نظر گرفته شده است كه فعال است و مشكلي براي حمل دام و گوشت بهداشتي نداريم.

کشتارگاه دام در فونداسیون ماند

فرماندار نكا نيز با اعلام عدم رضايت از توزيع گوشت هاي غير بهداشتي در شرق مازندران اظهار داشت: متاسفانه در برخي موارد اين مسائل مشاهده و گزارش شده است كه در اين راستا با استفاده از اعمال قانون و برخورد جدي وارد شده ايم.

علي رجبي در خصوص پيشرفت كشتارگاه صنعتي نكا به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه به دليل كمبود اعتبارات و بودجه، از پيشرفت قابل توجهي برخوردار نيستيم و همچنان در فندانسيون مانده ايم.

وي گفت: خاكبرداري، ايجاد ديوار حائل، بستر سازي، فندانسيون از جمله عمليات هاي انجام شده در اين كشتارگاه است كه در مجموع با پيشرفت ۲۰ درصدي مواجه است كه با تزريق اعتبارات و وارد شدن شهرداري هاي ۵ گانه بهشهر، نكا ، گلوگاه، خليل شهر و رستمكلا و عمل به تعهدات خود، عمليات اجرايي با فوريت انجام مي شود.
IMG19001765

۳۰ درصد گوشت بهشهر بسته بندی تهیه می شود

مدير شبكه بهداشت و درمان بهشهر نيز گفت: كشتارگاه دام شهر جويبار، كشتارگاه قطب براي ذبح بهداشتي شرق مازندارن است اما ما محدوديتي براي ذبح در كشتارگاههاي صنعتي استانهاي ديگر نداريم و قصابان مي توانند گوشت سالم و بهداشتي و ممهور به مهر دامپزشكي را در هر كشتارگاهي ذبح كنند.

محمد تقي صالح طبري گفت: اكنون ۲۵ تا ۳۰ درصد گوشت شهرستان بهشهر به صورت بسته بندي تهيه مي شود كه اگر اين فرهنگ استفاده از گوشت هاي بسته بندي رواج يابد، بسياري از مشكلات رفع مي شود.

وي افزود: جلسات مختلفي با قصابان شهرستان داشته ايم كه متاسفانه برخي به دلايل شخصي و توام كردن حرفه چوبداري و قصابي از اين امر تمكين نمي كنند و كشتار صنعتي را به دليل به خطر افتادن برخي از منافع قبول نداتشه و مقرون به صرفه نمي دانند كه در اين راستا براساس قانون وارد مي شويم و برخورد مي كنيم چرا كه سلامت مردم براي ما در اولويت است.

مدير شبكه بهداشت و درمان بهشهر گفت: متاسفانه يك مورد بيماري تب كريمه كنگو كه بيماري مشترك بين انسان و دام است از طريق همين عدم رعايت موارد بهداشتي در ذبح و نگهداري در بهشهر گزارش شده بود كه خوشبختانه منجر به فوت نشده است اما اين بيماري خطر ناك و در كمين است و تا كنون منجر به فوت يك پزشك در مشهد و فرزند يكي از مسئولان در جنوب كشور شده است.

صالح طبري گفت: فعاليت در حوزه چوبداري و قصابي جدا است و به هيچ عنوان اجازه فعاليت به سودجويان در اين دو حوزه با به خطر انداختن سلامت جامعه داده نمي شود ضمن اينكه شهرداري خودرو حمل دام و گوشت در اختيار دارد و جاي هيچ گله مندي براي چوبدار و قصاب نيست و بايد گوشت سالم و بهداشتي به مردم ارائه شود.
IMG17151368

شرق مازندارن با دارا بودن حدود ۴۰۰ هزار راس دام سبك و سنگين نيازمند تكميل با فوريت كشتارگاه صنعتي است ضمن اينكه وجود ۸۵۰ نوع بيماري مشترك بين انسان و دام، عدم رعايت مسائل بهداشتي در ذبح دام سبك و سنگين، ناكافي بودن عوامل بازدارنده و همه و همه زنگ خطري براي ما و مسئولان است تا نسبت به ذبح بهداشتي دام احساس مسئوليت بيشتري اعمال كرده و ما بعنوان افراد جامعه از خريد گوشت از هر قصابي و هر فردي خودداري كرده و مسئولان نيز با دارا بودن قانون و عوامل بازدارنده قانوني و جريمه هاي سنگين مانع تخلف متخلفان و ذبح غير بهداشتي شوند.
…………………………..
گزارش از مريم نظري خبرنگار مهر در نکا

دیدگاه های این مطلب

2 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. پس کو این کشتارگاه صنعتی که میگفتن تا پیایان ۹۱ افتتاح میشه؟

  2. فقط شهردار وقت (حسنی)پیگیر کشتارگاه صنعتی بود کسی تو این شهر حمایت نمیکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *