نامه انتقادی مقیمی درباره سریال پایتخت۳″

خلاصه خبر : احمد علی مقیمی نماینده مردم بهشهر،نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سریال پایتخت 3 ، آن را فاقد هرگونه پیام دانسته و تنها تمسخر لهجه و آداب و رسوم یک قوم را نشانه گرفته است با ارسال نامه ای به دکتر ضرغامی خواستار عذرخواهی دست اندرکاران این سریال به مردم مازندران شد.

متن این نامه انتقادی  به شرح ذیل است:

جناب آقای مهندس ضرغامی

ریاست محترم سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران

همانطور که در ایام نوروز و هنگام پخش سری اول مجموعه تلویزیونی پایتخت(پایتخت۱) در نامه ای به حضرتعالی متذکر شده بودم که این سریال به جای پرداختن به مسائل ریشه ای ، برای خنداندن مخاطب به سخیف ترین کار ممکن دست زده و با تمسخر اقوام مختلف سعی در خنداندن مخاطبان خود دارد امسال نیز بار دیگر شاهد تکرار این گونه برخورد با مردم غیور مازندران شده ایم.

فرهنگ ایران زمین از دیر باز با طنز گره خورده است و کم نیستند تولیدات سینمایی و تلویزیونی که با بهره گرفتن از شیرین زبانی های اقوام مختلف موفق به به خلق آثار فاخر و ماندگار شده اند اما سریال پایتخت که نه تنها بهره ای از طنز فاخر نبرده است بلکه در نهایت با نگاهی توهین آمیز و به قیمت رنجش یکی از پر افتخار ترین اقوام ایران زمین می خواد به زور مخاطب را بخنداند.

کم نیستند کارگردانانی که طنز های فاخر ساخته اند بی آنکه قومی را به تمسخر بگیرند اما امروز شاهد آنیم که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بودجه کشور صرف ساخت یک سری فکاهی با تمسخر لهجه ، آداب ورسوم ساده لوح نشان دادن  یک قوم می شود تا دیگر مردم کشور به آن بخندند.

DSCN8321

هنور چندی از پخش و در پی آن توقیف پخش “سریال سرمین کهن” نگذشت که تکرار این موارد را به نوعی دیگر و در سریالی دیگر با نام “پایتخت۳ ” شاهد هستیم گویا مسئولین محترم فتوای صریح مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن تمسخر اقوام مختلف را فراموش کرده اند و نمی خواهند درس عبرتی از گذشته بگیرند.

بنده به عنوان شخصی که سالها سابقه ی خدمت در رسانه ملی را داشته و دیگر همکاران دو مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از نخبگان در ماه های گذشته و در حین ساخت این سریال، تذکرات مکرری را به حضرتعالی و دیگر مسئولین داده بودیم که توهین به قومیت ها را کنار بگذارند و به بهانه ی خنداندن مردم،لهجه،گویش،آداب و رسوم و رفتارقومی را به تمسخر نگیرید اما متاسفانه توجهی نشد.

تنها پس از پخش ۲ قسمت از این سریال بسیاری از مردم شرافتمند و عزیز مازندران طی تماس ها و پیام های مکرر نسبت به ادبیات موجود و تمسخر زبان و شیوه زندگی مردم در این سریال اعتراض داشته اند و بنده به عنوان نماینده این مردمان غیور نکاتی را به حضرتعالی و دست اندرکاران این سریال یادآور می شوم :

۱-مجموعه سریالهای “پایتخت” فاقد هرگونه پیام اخلاقی،اجتماعی و سیاسی بوده و تنها با تمسخر لهجه و آداب و رسوم یک قوم میخواهد خنده بر لب های مردم بیافشاند.

۲- مازندران از دیرباز دیار علویان و دیار مفاخر بزرگ بوده و هست اما در این سریال نه تنها اثری از این مفاخر دیده نشده بلکه مردم این دیار،انسانهایی ساده لوح به تصویر کشیده شده اند.

۳- کشتی در مازندران تنها یک ورزش نیست بلکه یک ارزش است مردم این دیار قبل از آنکه به فکر قهرمانی باشند به پهلوانی اندیشیده اند، بهتر بود برای نشان دادن این ارزش مشورت هایی با اهلش صورت می گرفت.

۴- عدم رعایت عزت اجتماعی،عقب افتادگی، ساده لوحی،شکم پرستی،دنیا پرستی، فقدان فکر و اندیشه ی بلند، پرخاشگری،عدم استفاده از علم و دانش و …پیام سریال “پایتخت” به مردم بود که به جرات می توان گفت در هیچ کجای این دیار نمی توانید مشابه این گونه رفتارها را در مردم عزیز مازندران بیابید.

اکنون که دغدغه مقام معظم رهبری در بخش فرهنگ به حدی رسیده است که ایشان سال ۹۳ را توجه به فرهنگ دانستند با نگاهی فراقومی و ملی به این قبیل موضوعات بنگریم تا بتوانیم از این بحران عمیق فرهنگ لجام گسیخته غرب و بیگانه که فرهنگ اقوام مختلف ایران را تهدید می کند، نجات پیدا کنیم.

امید است تا دیر نشده و جنبش های اجتماعی به راه نیفتاده ضمن عذرخواهی دست اندرکاران این سریال از مردم غیور مازندران،در پخش این سریال تعدیل  صورت پذیرد.

احمد علی مقیمی
نماینده مردم غیور شهرستانهای بهشهر،نکا،گلوگاه در مجلس شورای اسلامی

به گزارش بلاغ،دو سال پیش نیز ساخت و پخش سریال پایتخت ۱با بازتاب و واکنش انتقادی وسیعی در استان مازندران همراه بود تا جاییکه برخی از رسانه ها و فعالان فرهنگی ،سیاسی و اکثر اقشار مردم نسبت به این سریال اعتراض داشتند چرا که آن را توهین به فرهنگ و زبان مازندرانی می دانستند.

در این میان تنها به نمونه ای از آن انتقادها توسط مسئولین استانی اشاره می کنیم و مهمترین آن انتقاد شدید نماینده ولی فقیه آیت الله طبرسی به این سریال بود که گفته بود به سخره گرفتن قوم و فرهنگي كه با تمام سختي‌هاي زمان علوي بودن را پيشه كرده و در هشت سال دفاع مقدس خوش درخشيدند،ناشايست است و خواست تا  صدا و سیما از مردم مازندران عذرخواهی کند.

مدیر کل ارشاد استان هم از قافله منتقدان عقب نماند و گفت ، صدا و سیما سال جدید را با چاشنی توهین به اقوام آغاز کرد.

آیت‌الله معلمی عضو خبرگان رهبری و امام‌ جمعه قائمشهر نیز از این سریال انتقاد کرد.

انتقادها درباره ساخت سریال پایتخت تا آنجایی پیش رفت که وقتی زمزمه ساخت سریال پایتخت ۲ کلید خورد و روابط عمومی استانداری مازندران طی درخواست عوامل سریال برای همکاری ، نامه نسبتا مبسوطی نوشت و دست رد به سینه عوامل پایتخت ۲ زد، با این عنوان که متاسفانه با توجه به سوابق سریال پایتخت ۱در کوچک شماری فرهنگ اصیل، دیرمان و تاثیرگذار مازندرانی، از همکاری با عوامل سریال مذکور معذوریم.

وقتی سریال پایتخت ۳ در شیرگاه مازندران در حال تصویربرداری بود نیز  انتقادهای سریالی به “پایتخت” از سوی نمایندگان مازندران همچنان ادامه داشت که  سید هادی حسینی نماینده مردم قائمشهر،سوادکوه،جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی گفت که سریال پایتخت پیام قابل توجهی برای بیننده ندارد.

حسینی با اشاره به اینکه پایتخت ۱ و ۲ را کاملا دیده بود، گفت: سریال پایتخت ۱ و ۲ عمقی نداشت و تنها برای پر کردن برنامه‌های صدا و سیما ساخته شده بود.

این نماینده مجلس موضوع گویش را عنوان ایراد اساسی دیگر سریال پایتخت ۳ ذکر کرد و افزود: گویش کتولی بازیگران با منطقه فیلمبرداری که در تابلوها منطقه سوادکوه و مازندران است مطابقت ندارد و با ذائقه عمومی منافات دارد.

سریال پایتخت همچنان درحال ترکتازی اصالت پایگاه مذهب تشییع در دیار علویان با تمسخر لهجه و قومیت است و برخی از مسئولان استانی به انتقاد از این سریال پرداخته و برخی نیز هم از اینکه مازندران با تمسخر به ایران و جهان معرفی می شود، مسرور هستند.

گفتنی است؛سریال “پایتخت ۳” به کارگردانی سیروس مقدم برای مجموعه نوروزی ۹۳ شبکه اول سیما در ایام نوروز هر شب از تلویزیون پخش می شود.

دیدگاه های این مطلب

18 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. فکر نکنم نامش به دست مهندس ضرغامی برسه

  2. ضمن تشکر از مسئولین محترم که اینقدر به مشکلات مازندران توجه ویژه دارند کمی هم منصفانه قضاوت کنند تا مبادا این نقد ها جامعه مارا به چالش جدید فرهنگی بکشاند
    من یکی از این قسمتهای پایتخت را با چند مهمان نهرانی نگاه میکردم که در ان جمع ما بیشتر می خندیدیم چون دیالوگهای فیلم برای ما مرور خاطره ها بود ولی این مهمانان به اندازه ده درصد ما هم نمی خندیدند چون که برایشان چیزی را تداعی نمیکرد
    ضمنا در یک استان با چند گویش مختلف که هر کدام خودشان را مازندرانی اصیل می نامند چکار کردیم؟
    صدا و سیما استان با این مشکل چکار کرد؟
    در این سریال کدام آداب به سخره گرفته شد؟
    همین الان در خود استان مردم شمالی بیشتر از این اصطلاحات با همدیگر صحبت میکنند تا استانهای دیگر.
    پس بجای اینکه به رسانه ملی گیر بدیم اول خودمان باید آبادانی فرهنگی را شروع کنیم صرف سرزمین علویان بودند تضمین فرهنگی نیست که بخواهیم به ان تکیه کنیم
    در فیلم سینمایی اخراجی ها خیلی از دیالوگها خنده دار و منتسب به یک قوم بود ولی ظرفیت شان زیاد بود که همدل به سایر اقوام خندیدند و شاد شدند
    بجای اینکه به سرمان بزنیم بیایید در سریالهای بعدی با نگاه ویژه آداب زیبا و مهمان نوازی شمالی به تصویر کشیده شود
    تبرستان زنده باد مردمش پاینده باد

  3. جوابه اون شهروند نکابی
    دیدی گفتم مشکل خود ما شمالی هستیم نه رسانه ملی
    شهروند نکایی هنوز کلمه استان خودش را بلد نیست
    اونوقت ما دنبال چی هستیم؟

  4. شهروند نکایی در گفت:

    شما اشتباه نوشته بودین.حالا آقای یداللهی تصحیح کردن.

  5. پس تکلیف این همه جوک هایی که در مورد….ها گفته میشه چیه؟ اونها باید خودکشی کنند؟

  6. یه وقتایی بعضی ازمازندرانیها به پست ومقامی که میرسن ننگشون میاد بگن مازندرانی هستن خودشونومتولدیه کشوربیگانه میدونن اونایی که درجریان هستن میدونن منظورم چه کسانی هستن چرا اونجا کسی تعصب نداره وغیرتی نمیشه مااول بایدمشکلمون باخودمون حل شه بعدبریم سراغ همسایه ها توکامنت ها دنبال غلط املایی ومسخره کردن میگردیم بعد هم به جای یه غذرخواهی ساده بازهم مصرهستیم که غلط املایی روتصحیح کردن

  7. بزنم دهنش….نقییییییی مه احمد جان درئنه شیر ژیان درئنه بوریم ناهار نخردمه

  8. شهروند نکایی در گفت:

    از ماست که بر ماست
    تا وقتی که خودمون به هم احترام نذاریم نباید از غریبه ها انتظار احترام به فرهنگمون رو داشته باشیم.این عید هم با این فیلم خراب شد رفت.انشاالله سال بعد نذارن اینجوری فرهنگ ما مسخره تهرانی ها بشه.

  9. الکیــــــــــــــــــــــــــــــــیه

  10. اقای مقیمی فکر کنم که باید دغدغه شما چیزهای مهمتری باشه( وضعیت پیگیری و عمران جاده های خطرناک نکا و بهشهر) نه اعتراض به فیلمی که مورد مقبول اکثریت مردم بوده و شادی و نشاط آور میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *