جاذبه های گردشگری شهرستان نكا/ تصاویر

خلاصه خبر : تپه نارنج باغ از تپه های باستانی مربوط به پیش از تاریخ است . وجود بنای آجری بزرگ تا سال 1349 بر روی آن در منابع تاریخی آمده است . این تپه در ضلع شمالی شهر با چشم اندازی زیبا قرار گرفته است ، در حال حاضر روی این تپه پارک تفریحی زیبایی با سایر امکانات تفریحی از آن استفاده می شود . این تپه به خاطر داشتن امکانت مناسب و زمینه دید مناظر شهر و اطراف آن از روی این تپه مسافران و شهروندان زیادی را به سمت خود می کشاند .

شهرستان نکا به علت وجود پدیده های متنوع جغرافیایی ، طبیعی و تاریخی (دریا ، جنگل ، رود ، چشمه ، کوه ، آبشار و …) از جاذبه های گردشگری فراوانی برخوردار است که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
تپه نارنجباغ : تپه ای تاریخی که در قسمت جلگه ای و در شمال شهر در خیابان آیت الله لیموندهی ( راه آهن) واقع گردیده است . از بالای این تپه تمام سطح شهر نمایان است ودر حال حاضر به شکل پارک تفریحی اداره می شود .
آبشارهای متعدد : که در مسیرروی چشمه ها و رود خانه های زارم رود و مهربان رود نکا بصورت طبیعی و بسیار زیبا رخ می نمایند  مانند آبشارهای دوزده ، زنگت ، لیمونده . چناربن .
دریاچه طبیعی استخر پشت :این دریاچه در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر نکا  و در حاشیه روستای استخرپشت قرار دارد. کوهستانی و جنگلی   بودن اطراف این دریاچه زیبا و قدیمی جلوه ی باشکوهی به آن داده است  . وسعت آن ۷ هکتار می باشد و با جاده ی  آسفالته که از مناظر زیبای جنگلی می گذرد می توان به آن دسترسی پیدا کرد .
نهالستان چلمردی و خیر آباد :
منطقه ای زیبا که از طبیعت بکر جنگلی برخوردار می باشد و عبور شاخه ای از رود نکا از میان نهالستان بر زیبایی آن افزوده است . بسیاری از مردم نکا و شهرها و روستاهای اطراف تعطیلات آخر هفته و سیزده بدر را در این منطقه زیبا می گذرانند.
چشمه ی آب معدنی  قرمرض  :
چشمه ی آب معدنی  قرمرض  که در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نکا  و درمیان تپه های جنگلی واقع گردیده است از چشمه های منحصر بفرد استان و کشور میباشد. جدا از جذابیت منظره ای ، آب این چشمه دارای خواص درمانی شایانی است که نه تنها اهالی منطقه  بلکه مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور برای استفاده از خواص درمانی آن ( بویژه درمان سنگ کلیه ) به قرمرض مراجعه مینمایند.

غار تاریخی خانه سر:
غار تاریخی خانه سر در کیلومتر ۵ جاده نکا – بهشهر در شرق نکا ودر نزدیکی روستای کمیشان قرار دارد . تاریخی بودن این غار به اثبات رسیده و از مجموعه  غارهای تاریخی ( هوتو – کمربند و…) می باشد .

3

جاذبه های مذهبی :
وجود امامزاده های فراوان در منطقه نشان از قدمت تشیع در استان مازندران و شهرستان نکا می باشد . معروف ترین  این امامزاده ها  عبارتند از :  امامزاده پنج تن ارم ، امامزاده عبدالله اطرب ، امامزاده یحیی سیکا ، امامزاده ابراهیم و امامزاده قاسم و امامزاده شاهرضا لائی .

‏1007 ‏1019 ‏1024 Copy of IMG_0738 DSC00327 DSC00457 DSC04238 DSC07894 DSC07901 DSC08022 DSC08764 DSC08840 DSC08841 DSCN8198 IMAGE634581687508082991 IMG_0199 IMG_0634 IMG_0639 IMG_0714 IMG_0733 IMG_1351 IMG_3878 IMG_3884 IMG_3963 IMG_4698 IMG_4701 IMG_6997 آبشارزنگت اولپیچ کلااستل مصف میدان

 

شرح کامل از معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان نکا

تپه نارنج باغ از تپه های باستانی مربوط به پیش از تاریخ است . وجود بنای آجری بزرگ تا سال ۱۳۴۹ بر روی آن در منابع تاریخی آمده است . این تپه در ضلع شمالی شهر با چشم اندازی زیبا قرار گرفته است ، در حال حاضر روی این تپه پارک تفریحی زیبایی با سایر امکانات تفریحی از آن استفاده می شود . این تپه به خاطر داشتن امکانت مناسب و زمینه دید مناظر شهر و اطراف آن از روی این تپه مسافران و شهروندان زیادی را به سمت خود می کشاند .
ساحل مروارید :

طول سواحل نکا ، در نقشه جغرافیایی حدود ۵کیلومتر است ، متاسفانه اغلب آن در اختیار سازمان ها ، کارخانه جات و نهادهای دولتی است . اما به هر ترتیب ساحل مروارید نکا با امکانات مناسب و ساخت و سازهایی نظیر آلاچیق سرویس بهداشتی ، دوش آب ، امکانات اقامتی ، قهوه خانه ، پارک کودک ،امکانات قایق سواری و … از ساحل خوب و نمونه منطقه است که مسافران زیادی از سایر نقاط کشور از این ساحل استفاده می کنند . همچنین ساحل زاغمرز ، گهرباران و دیگر سواحل دولتی و رسبز با درختان توسکا در اطراف ساحل مروارید ، زیبایی خاصی به سواحل منطقه بخشیده است .

امامزاده عبدالله اطرب :

از آثار تاریخی و زیارتی مشهور و ثبت شده شهرستان نکا ، امامزاده عبدال… روستای اطرب است . این بنای تاریخی در داخل روستای اطرب واقع شده است ، ساخت این بنای آجری مربوط به قرن نهم هجری قمری است هر ساله مسافران زیادی برای زیارت و سیاحت به این امامزاده مسافرت می کنند . وجود درختان قدیمی در اطراف بنای امامزاده و نیز نما و معماری این مکان از جذابیت بالایی برخوردار است . نیز بسیاری از مردم اعتقاد خاصی به این امامزاده دارند ، و بیشتر مورد توجه گردشگران زیارتی قرار می گیرد .

غار باستانی کمیشان(کلت):

قدمت این غار باستانی به عصر میان سنگی (عصر که انسانها در غارها زندگی می کردند ) مربوط است ، باستان شناسان معتقدند انسانهای اولیه ۷۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سال پیش در این غار و سایر غارهای اطراف زندگی می کردند . غار کمیشان در ضلع جنوبی روستاهای خانه سر و کمیشان ، در روی تپه های آهکی سمت راست جاده سراسری نکا- بهشهر واقع شده است . کشف آثار تاریخی متعدد از جمله شهر تاریخی مهروان و تپه های سرسبز در اطراف ، و نیز نزدیک بودن به جاده سراسری می تواند مسافران زیادی را به توقف وا دارد .

رودخانه و منطقه جنگلی کوهسار کنده :

منطقه زیبا و جنگلی و سرسبز اطراف روستای کوهسار کنده از تفرجگاه های مشهور شهرستان به حساب می آید . گذر رودخانه ای زیبا از این منطقه و نیز جنگلی سرسبز از درختان گونه خزری پذیرای هزاران مسافر از سایر نقاط است. فاصله به نسبت نزدیک منطقه به شهر را می توان از امتیازات آن به حساب آورد که بسیاری از شهروندان نکایی و سایر شهرهای اطراف و نیز مسافران و مهمانان خارج استان از این منطقه جنگلی برای گذراندن روزهای تعطیل خود استفاده می کنند .همچنین از دیگر جاذبه های گردشگری روستا کوهسارکنده را می توان به امامزاده جعفر در این روستا اشاره کرد که به جهت کوه پایه ای بودن و درختان آزاد اطراف منطقه مناسبی برای سیاحت و زیارت به شمار می آید .

پارک جنگلی و چشمه آب معدنی قرمرض :

چشمه آب معدنی قرمرض یکی از مشهورترین نقطه گردشگری شهرستان نکا به شمار می رود . این چشمه در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر نکا در میان روستاهای زرندین علیا و درویشان در جنگلی بسیار زیبا واقع شده است . معروفیت این چشمه به خاطر خاصیت درمانی (کلیوی) آب آن بوده ، که بسیاری از هموطنان را وادار کرده ، تا از سایر نقاط کشور برای نوشیدن آب این چشمه به منطقه سفر کنند . در سال های اخیر طرح گردشگری در اطراف چشمه از سوی شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری در حال اجرا است ، و با احداث سرویس بهداشتی ، قهوه خانه ، آلاچیق و … در اطراف چشمه توجه مسافران را بیشتر جلب کرده است . پارک جنگلی اطراف چشمه قرمرض به مساحت ۳۰ هکتار با همکاری منابع طبیعی و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسید ،که طی سالهای آتی بر اهمیت آن افزوده می شود .

منطقه گرگتج :

روستای گرگتج و رمندانخیل را می توان از روستاهای جذاب دهستان به حساب آورد . وجود آثار تاریخی امارت اربابان رمدانی ها در روستای گرگتج از آثار دیدنی و گردشگر پذیر منطقه است . این خانه بزرگ از آثار معماری دوران قاجاریه است و به دلیل پیچیدگی در معماری داخلی و … از جالب ترین ساختمان های موجود شهرستان است همچنین چشمه معروف بین این روستا و روستای رمدانخیل مورد توجه گردشگران است .

نهالستان چلمردی:

یکی از نقاط مشهور گردشگری نکا نهالستان چلمردی است . این نهالستان شامل جنگلهای زیبا در اطراف روستای چلمردی است . این منطقه در طول سال به ویژه در روزهای تعطیل میزبان شهروندان و مسافران زیادی است ، که تمایل دارند روز تعطیل را در دامن طبیعت سپری کنند . وجود رودخانه ای زیبا جنگل انبوه از برجستگی این نهالستان است . این نهالستان به جنگلهای انبوه مسیر روستاهای بالا دست متصل است ، که از نکات جالب توجه بوده و زیبای خاصی به منطقه بخشیده است . روستای چلمردی هم از مناطق تاریخی نکا است.
روستای چلمردی هم از مناطق تاریخی نکا است و امامزاده خاتون (دختر مشهد) در این روستا زبانزد اهالی است . زراعت توتون در این روستا و روستاهای اطراف از شهرت خاصی برخوردار است .

چشمه خربسوت :

چشمه معروف خربسوت در جنگل منطقه چلمردی و کرداب واقع شده است . در حدود یک کیلومتر بالاتر از عبور کرداب (جاده چلمردی به روستاهای بالا دست هزار جریب) چشمه زلال با آب خنک در منطقه زیبای جنگلی تشکیل شده است . واقع شدن چشمه خربسوت در میان جنگلهای انبوه ، قرار گرفتن در مسیر جاده توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند .

چشمه مریو :

یکی از چشمه های مشهور مسیر جاده لایی به بندبن در اطراف ورودی فرعی روستای لیمونده ((مریو)) نام دارد اغلب سرنشینان اتومبیل هایی که از این جاده می گذرند دوست دارند توقفی در کنار این چشمه و منظره ی زیبا داشته باشند . چشمه مریو با آب بسیار گوارا از پای کوه روستای لیمونده سرچشمه گرفته است . وجود چشمه ای پر آب و خنک در پای کوه و رودخانه ای زیبا و زلال در کنار آن و منطقه  سرسبز و دل ربا در اطراف مکان بسیار مناسبی برای اقامت گردشگران است .

منطقه استخر پشت :

در مسیر نکا به سمت هزار جریب ، در سه راه بندبن ، راهی به سمت دهستان زارم رود ، و مسیر سمت راست وارد منطقه استخرپشت می شود . این مسیر از کنار منطقه جنگلی و نهالستان ترویجی ((ونمک)) می گذرد . نهالستان و نمک دارای استخر مصنوعی و چشمه ، محل رویش نهال های پژوهشی جنگلی است . در این نهالستان آبشار بسیار زیبا در کنار چشمه ای واقع شده است که از نقاط گردشگر پذیر منطقه است . روستای استخر پشت ، مرکز دهستان استخر پشت  بخش هزارجریب شهرستان نکا در پای ضلع غربی رشته کوه سوچلما ، و شمال رشته کوه واریان و نیز جنگل های وسیع منطقه در اطراف آن واقع شده است . در جنوب روستا ، استخری به مساحت ده هکتار و مرغزار و شالیزار اطراف ، توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند . روستاهای منطقه استخر پشت شامل : سارم ، استخرپشت ، حسین آباد ، اریم ، دریم، ایویم  ، درزیکلا، در میان کوه های سرسبز واویان  ، کوه سوچلما ، کوه شیت و کوه پوروا ( کوه سه راه بند بن ) قرار دارند و این مناظر عامل جذابیت این منطقه شده است . امامزاده محمد (نقل از اهالی امام موسی کاظم (ع) ) دارای امکانات اقامتی ، چشمه آب معدنی ، مناظر تفریحی و مکانی سیاحتی و زیارتی در نزدیکی استخر روستای استخرپشت واقع شده است . به نقل از پژوهشگران محلی در ضلع غربی استخر پشت ، بقایای ده مرزامن وجود دارد ، که مربوط به سالهای ۷۰۰ هجری قمری است در حال حاضر این منطقه به نام مزرعه بردم مشهور است . بقایای موجود در کنار امامزاده محمد ، که وجود آرامگاه شیعیان مرزامن را نشان می دهد یکی از آثار آن است . از دیگر اماکن زیارتی این روستا امامزاده مطلب است که در مکانی خوش آب و هوا در قسمت مرتفع و در یک کیلومتری این روستا واقع شده است . به طور کل منطقه استخر پشت به جهت واقع شدن در کنار استخر زیبا ، کوههای سرسبز ، رودخانه زیبای درم رود و نیز فاصله به نسبت نزدیکتر به مرکز شهرستان از اماکن معتبر گردشگری شهرستان در سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مطرح است .

امامزاده قاسم چهار سو :

آستانه امامزاده قاسم در اطراف روستای چرمی یا همان منطقه ای که اکنون به چهار سو مشهور است ، واقع شده است . بنای این امامزاده مربوط به دوره قاجاریه است و جزو آثار ثبت شده اداره کل  میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری است . قرار گرفتن این امامزاده در نقطه زیبا و سرسبز در مسیر ارتباطی استخرپشت – ارم ، و رودخانه زیبای ارم ، این مکان را به یکی از مشهور ترین مکان زیارتی سیاحتی مبدل ساخته است . این امامزاده از نوادگان امام زاده زین العابدین بوده  که در سال ۲۵۰ هجری به همراه صالح بن زید بن امام موسی کاظم (ع) از این منطقه عبور می کردند به شهادت رسید .این مکان به چهار سو معروف است ، که در رابطه با این نام روایت های مختلف نقل می شود . از جمله اینکه در گذشته مرکز حاکمیت منطقه چهارسوق شهر بود . محققان محلی می گویند چهار سو در گذشته به صورت کاروانسرایی ، محل داد و ستد مردم منطقه بوده است و بازرگانان شهرهای مازندران دامغان و سمنان داد و ستد و خرید و فروش و قراردادهای تجاری خود را در این جا می گذاشتند از طرفی این چهار راه ارتباطی مسیر فرعی مازندران به سمنان بود . مسیر چرمی سیکا – کیاسر – سمنان و مسیر چرمی – ارم  -دامغان و مسیر چرمی به سایر شهرهای مازندران که در چهار سو هم می رسیدند . چهار سو به عنوان نقطه مرکزی روستاهای منطقه بوده  و اطراف آن را روستاهای سوچلما ، چرمی ،مرس بزرگ ، مرس کوچک ،سنگر،اسماعیل محله تشکیل می دهند ، و نیز قبرستان برخی از این روستا ها از دیرباز در همین مکان بوده است . امروزه چهار سو ، یکی از جالب توجه ترین جاذبه گردشگری به لحاظ اجتماعی را داراست . هزاران نفر از اهالی روستاها ی اطراف چهار سو و سایر مناطق دهستان طی یک سنت همه ساله در یکی از روزهای تعطیل فصل بهار، در این نقطه و کنار امامزاده قاسم گرد هم می آیند و ضمن زیارت امامزاده ،آیین مذهبی خاصی را به نمایش می گذارند .در این روز برنامه های متنوعی برای همه سلیقه ها بر حسب مقتضیات زمان اجرا می شود . اجرای کشتی پهلوانی و دیگر مسابقات ورزشی و سیاحتی تا مراسم تعزیه خوانی و عزاداری و نشست بزرگان روستاها برای ارائه راه کارهای بهتر توسعه منطقه جزو برنامه های این روز از گذشته تا کنون بوده است در روز ((چهار سو سر )) همه شرکت کنندگان مراسم در پای سفره بزرگ به هم پیوسته که غذایش را هر یک از خانواده ها با خود می آورند نشسته و ناهار دسته جمعی صرف می شود در این روز مردم منطقه ضمن گرامیداشت امامزاده قاسم ، در طول یک روز بهاری (قبل از شروع کارهای کشاورزی ) دید و بازدید دوباره انجام داده و در خصوص برنامه ریزی کار با هم تبادل نظر می کنند .اما  مراسم چهار سو به دلیل گستردگی و جعمیت قابل توجه از چند روستا ، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری از لحلظ آداب و رسوم منطقه به حساب می آید .

امامزاده پنج تن ارم :

یکی از معروف ترین جاذبه های  زیارتی و گردشگری منطقه آستانه امامزاده پنج تن ارم است که سالانه هزاران نفر از مشتقان و گردشگران زیارتی و سیاحتی را نزد خود دعوت می کند . بنای امامزاده پنج تن از بناهای معماری دوره قاجاریه است . اکنون این اثر یکی از آثار ثبت شده شهرستان نکا در اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری است . در امامزاده پنچ تن مقبره پنچ نفر از متدینین و امامزادگان شیعه قرار دارد . امامزاده پنچ تن ارم در سمت شمالی این روستا واقع شده است . قبل از ورود به روستای ارم جاده فرعی سمت چپ را چند کیلومتری تا بالای کوه بایستی طی کرد ، تا به امامزاده رسید و از این مکان گردشگری بر روی یکی از ارتفاعات منطقه واقع شده است و منطقه مناظر بسیاری از نقاط اطراف دهستان استخرپشت و حتی دهستان زارم رود جذابیت بالایی دارد در کنار امامزاده پنچ تن  قبرستان قدیمی و معروف ارم واقع شده که درختان بسیار کهن و تنومند این قبرستان و زمینه دید مناظر اطراف بر گردشگرپذیری این نقطه افزوده است . بعضی معتقدند عمر چند درخت به حدود ۱۰۰۰ سال نیز می رسد .

منطقه سیکا مرس :

روستاهای سیکا و مرس ، جنوبی ترین روستاهای شهرستان و بخش هزار جریب است که مسیر فرعی آن در محدوده سوچلما ، از جاده استخرپشت – ارم جدا می شود روستاهای مرس کوچک و مرس بزرگ در ضلع شمالی کوه ببر چشمه از مناطق چلم کوه قرار گرفته اند و روستای سیکا کمی پایین تر در شیب دره ای رو به جنوب واقع شده که روبروی آن کوه های دراشه قرار گرفته است . روستای سیکا با بخش چهاردانگه ساری و روستای چورت و در نهایت شهر کیاسر هم ارتباط دارد . قرار گرفتن مسیر امامزاده یحیی ، منطقه زیبای جنگلی اطراف چلم کوه ، قله نیل کوه و کوه گچ چال ، منطقه تفریحی کلنگاه چشمه و منطقه تفریحی گردره در جنوب روستای مرس بزرگ و نیز چشمه های زیبای اطراف و نقاط ییلاقی و خنک برای فصل تابستان و … عاملی است تا هزاران مسافر هر ساله از این مسیر تردد کنند ، تا با زیبایی های منطقه آشنا شوند . کشت زراعت سیب زمینی در منطقه مرس و معدن شن این روستا از شهرت خوبی برخوردار است .

امامزاده یحیی سیکا :

امامزاده یحیی سیکا از اماکن مهم گردشگر پذیر منطقه هزار جریب بوده که در منطقه جنگلی کوهستانی و ییلاقی روستای سیکا بر روی کوه های ببر چشمه  واقع شده است . وجود آب آشامیدنی خنک ، سرویس بهداشتی ، کلبه هایی برای اقامت مسافرین ، برق سیار و … در مرکز جنگل و ارتفاعات انبوه مسافران را از سایر نقاط کشور به خود می کشاند . بسیاری از مردم شهرها و روستاهای اطراف برای زیارت این امامزاده و نیز برای در امان ماندن از گرمای تابستان به اینجا مسافرت می کنند در سال های اخیر به خصوص ایام تعطیلات فصل تابستان ، جنگل منطقه امازاده یحیی مملو از جعمیت برای اقامت موقت در شب ها و روزهای متوالی می شود . بر روی مقبره امامزاده یحیی این مطلب نوشته شده است : (( بعد از شهادت امام رضا (ع) در سال های ۸۵۹ الی ۸۸۹ هجری امامزادگان یحیی ، ابراهیم و زکریا ، فرزندان جعفر بن عبدالله بن زید بن یحیی بن صالح ابن امام موسی کاظم قیام نمودند و در شهرهای مور هزار جریب در دوران مامون دستگیر و به شهادت رسیدند . علویان در آن زمان به امام زادگان پناه داده و مقاومت می نمودند . شجره نامه امام زادگان یحیی در کتابخانه امام رضا (ع) مشهد موجود است )) اما نویسنده کتاب تشیع مزارات شهرستان ساری این شجره نامه را رد کرده و معتقد است امام موسی کاظم (ع) را فرزندی بنام صالح نبوده تا از او یحیی و زید به وجود آید .  این کتاب خفته در امامزاده یحیی را سید جلیل القدر یحیی ابن الحسین الاصغر بن امام سجاد (ع) ذکر نمود و آمده است وی با برخی از بنی اعمام خود در سپاه حسن بن زید داعی در طبرستان بودند همچنین به نقل از کتاب فوق بعید نیست زید بن عبدالله بن علی بن محمد بن جعفر و ابراهیم بن ابراهیم بن اسماعیل منقذی در کنار وی مدفون شده باشند .برای رسیدن به امامزاده یحیی می بایست از جنگل های انبوه و استثنایی روستای سیکا و مرس گذشت که از منحصر به فرد ترین و انبوه ترین جنگل صنعتی کشور (گونه ی راش ) است . منظره جنگل های بسیار تنومند و زیبا توجه بسیاری را به خود جلب می کند . در ضلع جنوبی قله ای که امامزاده یحیی واقع شده  رودخانه ای زیبا جاری است که به دره ببر چشمه معروف است . این رود خانه در مسیر خود آبشارهای کوچک پشت سر هم زیادی دارد که از جذابیت خاصی بر خوردار است دره ببر چشمه به سمت جنوب  و کیاسر جریان دارد .

کلنگاه و گردره :

منطقه جنگلی ، و گاو سرای قدیمی کلنگاه از نقاطی است که مسافران زیادی را به خود جلب کرده است با طی حدود ۱۰ کیلومتر از جنگل های انبوه امامزاده یحیی مرتع کلنگاه با پوشش درختچه ای نمایان می شود این مراتع در حد جنوبی روستاهای مرس و تلم قرار گرفته است و با پیاده روی از مسیر جنگلی این روستاها امکان رسیدن به این منطقه وجود دارد . جنگل زیبا و گاه درختچه های مرتعی و چشمه معروف ((قلقل چشمه)) (به معنی جوشش و فوران آب چشمه ) منطقه ییلاقی و خنک کلنگاه را خلق کرده است و به هر گردشگری که در گرمای تابستان به مسافرت کرده ، جانی دوباره می بخشد . کوه های زیبا گاه سرسبز و گاه عریان و روبه روی این منطقه تفریحی و جنگلی ((گردره)) با چشمه مشهور آن که در سمت شمالی کلنگاه (ورودی از راه مالرو روستای مرس) واقع شده  بسیاری از مسافران را به سمت خود می کشاند .

چلم کوه و قله نیل کوه :
منطقه وسیع واستپی چلم کوه از زیبا ترین جاذبه های توریستی شهرستان است . کوههای ۲۵۰۰ متری چلم کوه  در نواحی جنوبی هزار جریب و دهستان استخر پشت واقع شده است . با گذشت چند کیلومتر از منطقه تفریحی کلنگاه مرتع چمنی و وسیع چلم کوه از نزدیک قابل رویت است . چلم کوه به دلیل فاصله به نسبت کوتاه راه ارتباطی ماشین رو و مناظر زیبا توجه بسیاری از گردشگران آشنا به منطقه را به خود جلب کرده است قله نیل کوه یا نیله کوه با ۲۷۰۶ متر ارتفاع در همین کوها قرار گرفته است . از طریق وسایل نقلیه می توان تا گردنه های قله کوه پیش رفت  سپس با دقایقی پیاده روی به راحتی می توان بلندترین قله دهستان استخر پشت و یکی از بلند ترین قله های شرق مازندران را فتح کرد . دیدن مناظر اطراف از چلم کوه بسیار لذت بخش است . با صعود به قله نیل کوه این مناظر رویایی تر به نظر می رسد .این منطقه یکی از زیستگاه های اصلی مرال (گاو کوهی) و شوکا بوده و از مناطق شکار ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می آید همچنین درخت نادر و زیبای (( سرخدار )) در اطراف چلم کوه دیده می شود . در چلم کوه انواع گیاهان کوهی به خصوص بوته گون در بهار و تابستان منظره بسیار زیبایی دارد از دیگر جاذبه های رویایی نیل کوه مناظر ابرهای منطقه است . این منطقه به لحاظ شرایط خاص آب و هوایی دارای رطوبت و بارندگی کمتری بوده و اغلب روزهای تابستان ابرها ی آسمان روستاهای هزار جریب در گردنه کوه به نظر میرسد به طوری که اگر شخصی در نقاط مرتفع چلم کوه همانند نیل کوه باشد این ابرها را در زیر پای خود احساس می کند و گاهی مشاهده می شود که کل مناطق پایین دست تمام ابری و بارندگی است اما آسمان چلم کو صاف و خورشید از بالای ابرها بر مرتع چلم کوه می تابد. برف زمستان تا ماه ها بعد نیل کوه را سفید پوش نگه می دارد بناهای سنگ چین برای استراحت دام ها گله های بز و گوسفند در فصل تابستان چشمه های فراوانی که در جای جای مرتع جاری است از دیگر جاذبه های منطقه چلم کوه است چلم کوه اگر چه به نظر می رسد حدود ۸۰ کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارد اما از جاذبه های توریستی رویایی منطقه شرق مازندران است و نسبت به سایر کوه های مشابه در فاصله ای نزدیکتر و با امکان دسترسی آسان تری قرار دارد .

دیدگاه های این مطلب

20 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. شهروند نکایی در گفت:

    با تشکر فراوان از شما که جاذبه های گردشگری شهرستان نکا را معرفی کردید. درست است که نکا جاذبه های گردشگری زیادی دارد، اما تا کنون اقدامی اساسی برای درآمدزایی از طریق این جاذبه ها و حضور گسترده ی مسافران در این مناطق انجام نشد. برای پیشرفت بخش گردشگری که در واقع یک صنعت مهم و راهبردی محسوب می شود، باید بخش خصوصی در این مناطق سرمایه گذاری کند و با ساخت مجتمع های تفریحی توریستی این صنعت مهم را رونق ببخشد. اگر یک دهم کاری که در این زمینه در غرب استان انجام شد، در شرق استان انجام گیرد، نکا به مقصد مهم گردشگری تبدیل می شود. همچنین گردشگری می تواند در اشتغال زایی کمک بسیاری به مردم بکند. امیدواریم که مسئولین این جاذبه های خدادادی را نادیده نگیرند. البته در این صورت باید بیش تر از محیط زیست محافظت کنیم.

  2. یاسین رنجبر در گفت:

    ضمن تشکر از شما که به جاذبه های گردشگری شهرستان نکا پرداختی .خوب بود به امامزاده ابراهیم روستای پجت نیز اشاره میکردیدضمناروستای پجت جزمنطقه استخرپشت است که به آن اشاره نشد

  3. عظیمی سفیدکوهی در گفت:

    متشکر از نویسنده محترم. بنده خودم امسال از منطقه کلنگا ونیلکوه دیدن کردم واقعا جالب ودیدنی است به خوانندگان محترم پیشنهاد می شود در فصل بهار حتما از ان منطقه دیدن فرمایند ولذت ببرند از این منطقه بکر.فقط از گردشگران محترم تقاضا می شود در حفظ محیط زیست جنگل ومراتع احساس مسئو لیت داشته باشند خواهشا زباله هارو در ان محیط زیبا رها نکنند .

  4. با سلام
    چرا غار تاریخی کمیشان یا کلت بسته است؟
    یک دلیل قانع کننده بیان کنید.
    شبیه این غار در بهشهر اشتغال زا می باشد، اما برای ما بسته است

  5. امیر محمد رنجبر سوچلمایی در گفت:

    نکا تی برچم بالا…

  6. مهمترین امر در جذب توریست جاده مناسب است …
    این جاده نه خطکشی شده است و نه اسفالت مناسب دارد …
    دست انداز ها و شکستگی که بی داد میکند …
    مسولان راه که دست اندازی بدونه هشدار و رنگ آمیزی درست کرده تا به ملت و مسافران خسارت واردکنند که دیگر خیالشان راحت باشه این چند تا مسافر هم به منطقه سفر نکنند ..

  7. منطقه لایی ومنطقه بی نظیر امام زاده شاهرضا را فراموش کردین …

  8. باسلام امسال عید از شهرهای قم،کاشان ،نیاسر، قمصر، ابیانه، مشهد اردهال،آران وبیدگل،اصفهان،عقدا،اردکان ،نطنز، میبد،یزد ،دامغان و…بلزدید کردم بسیار خوب بود و خوب قدر داشته های خود رامی دانستند ولی با تاسف در استان ما مکانهای تاریخی بسیار با ارزشی داریم که توجهی به آنها نمیشود مسولین مازنی خود را به خواب نزنید ،بیدار شوید

  9. عکس های تاریخی را بیشتر نشان دهید

  10. عالي بود ممنونم

  11. شهر خودمون هست چه میشه کرد

  12. سید عباس عابدینی در گفت:

    عالی بود فقط امام زاده ابراهیم فراموش کردین

  13. عالمه مهدوی سوچلمایی در گفت:

    سلام…اطلاعات خیلی خوبی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دادین مهمتر از همه این اطلاعات تو انجام پایان نامم خیلی به کارم اومده…خیلی مرسیییی

    • سیده راحله تقی پور رودباری در گفت:

      سلام اسم روستای ما رودبارمحله واقع درهزارجریب نکا.چندکیلومتری ازاین جاده اسفالت نیست ومتاسفانه رفت وامد در زمستان خیلی سخته ازمسئولین خواهش میکنم پیگیری کنن

  14. سیده راحله تقی پور رودباری در گفت:

    اسم روستای ما رودبارمحله واقع در هزارجریب نکا هست ولی متاسفانه چند کیلومتری ازجاده اسفالت نیست ومخصوصا درزمستان رفت وامد خیلی سخته ازمسئولین خواهش میکنم پیگیری کنن

  15. سیده راحله تقی پور رودباری در گفت:

    اسم روستای ما رودبارمحله واقع درهزارجریب نکا.ومتاسفانه چندکیلومتری ازاین جاده اسفالت نیست ورفت وامد در زمستان خیلی سخته ازمسئولین خواهش میکنم پیگیری کنن

  16. سلام توضیحات شما درباره روستای مرس بزرگ کافی نبود

  17. چشم چشم چشم خانم تقی پور باشه حتما مسئولین میگیم

  18. احمدعبداللهي خيلي عالي بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *