ورود پرنده مهاجربه منزل یک شهروند نکایی

خلاصه خبر : پلیکان در وضیعت جسمی نامناسب بود و قادر به پرواز نیست ضمن تقدیر از این شهروند نکایی باید گفت :آثار شکستی منقار وزخمی شدن بال او ، احتمال میرود قبلا در دام صیادان گرفتار شده باشد و کارکنان این اداره در حال مداوا ، خوراندن دارو و تزریق آمپولهای دوره درمان وی هستند و احتمال میرود هفته آینده در کنار باتلاق ساحلی اقدام به آزاد سازی آن نمایم منتهی این بستگی به طول درمان و مداوای وی خواهد داشت .

یک پرنده مهاجر به نام «پلیکان سفید» که به احتمال فراوان راه خود را گم کرده بود وارد منزل یک همشهری درمحله مهر آباد نکاشد.

رضا قلی  قلی پور  که این پرنده در منزل او فرود آمده بود طی تماس با اداره  حفاظت  محیط زیست شهرستان نکا  خبر داده که پرنده را نجات دهند.

محمد علی طالبی رئیس اداره محیط زیست شهرستان نکا نیز در این رابطه گفت: «پلیکان سفید »یا مرغ سقا نوعی پرنده است از خانواده مرغ‌سقاییان (نام علمی: Pelecanidae). پلیکان‌ها پرندگان آبزی بزرگ با منقار بزرگ‌اند که می‌توانند برای انباشتن طعمه آن را متورم کنند.بزرگترین عضو از خانواده مرغ‌سقاییان پلیکان پا خاکستری به شمار می‌رود که در ایران نیز یافت می‌شود.

پلیکان‌ها جزء پرندگان غول پیکر محسوب میشوند  و در بعضی از آنها طول بال به ۳متر می رسد، پلیکان‌ها دارای پروازی بلند و زیبا هستند پروازی که  به ۱۰هزار پا نیز میرسد.

پلیکان سفید پرنده‌ای است بزرگ و سفید رنگ با شاهپرهای نخستین سیاه‌رنگ، کیسه گلویش آویخته و پاهای گوشتی به رنگ قرمز و نارنجی دارد.

پلیکان‌ها ساکن تمام قاره‌ها به جز قطب جنوب هستند و از تاسمانی تا سواحل غرب کانادا دیده می شود، اکثر پلیکان‌ها در مناطق گرم زندگی می کنند. آنها را می توان در سراسر سواحل و کناره رودخانه های منتهی به دریا یافت پ. این پرنده  از جمله پرندگانی‌ست که در فصل تابستان‌ در دریاچه ارومیه از پراکندگی نسبتا خوبی برخوردار است و این در حالی‌ست که گاهی در فارس و سیستان نیز زاد و ولد می کند و ضمن مهاجرت در تالاب‌های سراسر ایران دیده می شود . به صورت مهاجر عبوری در شمال شرق ایران نیز دیده شده است.

او گفت : پلیکان از  وضیعت جسمی نامناسب  بود و قادر به پرواز نیست آثار شکستی منقار وزخمی شدن بال او ،  احتمال میرود قبلا در دام صیادان گرفتار

شده باشد و کارکنان این اداره در حال مداوا ، خوراندن دارو و تزریق آمپولهای دوره  درمان وی هستند و احتمال میرود هفته آینده در کنار باتلاق  ساحلی اقدام به آزاد سازی آن نمایم منتهی این بستگی به طول درمان و مداوای وی خواهد داشت .
شایان ذکر است :اندازه تقریبی پلیکان سفید۱۴۰ تا ۱۷۵ سانتی‌متر است ؛ نر و ماده همشکل هستند.  اندازه منقار پلیکان سفید ۲۷ تا ۴۹ سانتی متر و به رنگ زرد متمایل به نارنجی می باشد و فاصله بین دوبالش به ۲۷۰ تا ۳۳۰ می رسد.
پلیکان سفید پرنده‌ای است بزرگ و سفید رنگ با شاهپرهای نخستین سیاه‌رنگ ،  کیسه گلوییش آویخته و پاهای گوشتی به رنگ قرمز و نارنجی دارد .
نر و ماده آنها در فصل زاد و ولد کاکل کوتاه مجعدی در پشت سر و پروبال سفید مایل به صورتی دارند . از فاصله نزدیک پرهای زرد قاعده گردن و چشم‌های قرمزش به‌خوبی دیده می شود .
پرنده نابالغ قهوه‌ای رنگ است و به تدریج رنگ آن مبدل به سفید چرک می شود ، باقیمانده پرهای اولیه به‌صورت خال‌های قهوه‌ای نامنظمی در سطح بدنش خودنمایی می کند . پرواز پلیکان سفید اغلب بی شتاب و توام با بالبازروی‌های کوتاه مدت است . در پرواز سرش را در عقب و روی شانه‌ها نگاه می دارد . به‌طور دسته‌جمعی در ردیف‌های منظم و اغلب در ارتفاع زیاد پرواز می کند .
نوک بال‌هایش در سطح پشتی سیاه است ولی در سطح شکمی ، سراسر لبه عقبی بال سیاه رنگ می باشد . در حالی که بال‌های پلیکان خاکستری در سطح زیرین رنگ سیاه ندارد .  240px-Pelican_lakes_entrance02 659A

 

DSCN8756 DSCN8749

 

 

 

 

 

 

DSCN8754

دیدگاه های این مطلب

8 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. خیلی جالب بود
    با تشکر از خبرهای خوبی که میزارید

  2. محمد انصاری از سمنان در گفت:

    احتمالا زیاد تو خونه اشون نشستند همه رو کشت ذیگه یخچالش جا نداشت مجبور شد این یکی روکه همسایه ها دیدند زنگ بزنه محیط زیست بیاد ببره

  3. محمد فریمانی در گفت:

    باتقدیرازشهروند نکایی که این کارخیرروانجام داد بدین ۲۰.۳۰ پخش کنند

  4. ممنون بابت خبر خوبتون به محمد انصاری بگین هنوز بزرگ نشده.تا کی؟

  5. تشکردارم ازمردنکوکار
    بود اجرشما درنزد دادر
    شودپشت وپناهت رحمت حق
    خدایاهرچه خوبان رانگهدار

  6. اخه اینم خبر بود که گذاشتین. اونهمه تو میانکاله حیوونارو دودر میکنن کسی حرفی نمیزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *